Skördare

Felsökning IQAN Kod

11 inlägg 3021 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felsökning IQAN Kod

Flax12  
#648746 Hej!
Valde rätt dag för felsökning på en maskin ståendes i skogen. Spöregnar!
Maskinen är en Ecolog 580B-06.
Har inte mycket till manual specifikt för maskinen så jag ber om lite hjälp om någon här vet.
På skärmen står:
Motor IAP
164-11: Mekaniskt fel
Ha en fortsatt trevlig nationaldag!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning IQAN Kod

Bibliofilus  
#648752 Då det är en riktigt gammal maskin med CAT-motorn så antar jag att det är något med bränslesystemet...
CAT-motorerna är väl i stort sätt oförstörbara, så det är säkert någon givare eller ventil till bränslesystemet eller injektorerna.

Edit:
Googlade lite på det och den här videon kanske är något på spåret:

Antingen den styrventilen eller bränsletrycks givaren som sagt upp sig. Kan ju vara hela insprutningspumpen som sagt upp sig med, men säkert ett elfel som gjort att en större säkring brunnit om maskinen inte startar.

Här går en kunnig genom specifikt ditt problem, förhoppningsvis så är det inte pumpen i sig som har havererat:

https://youtu.be/nQ0XYpZtl_M?t=261

Avatar Fallback

Re: Felsökning IQAN Kod

Flax12  
#648757 Tack för det snabba svaret!!
👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning IQAN Kod

Bibliofilus  
#648762 Vad hände med maskinen, dog den plötsligt eller går den inte som den ska?
Antar att maskinen har ordentligt med timmar om något sånt här dyker upp?
Har kört en Cat 550 -01 ? som gick 25k h med endast hydraulpumps byte som enda haveri..

Avatar Fallback

Re: Felsökning IQAN Kod

Flax12  
#648829 Nu har jag varit ute vid maskinen igen. Den va lite ojämn i varvtalet nån timme innan den dog på tomgång, och felmedelandet dök upp. Gick ej att starta mer.
När jag återvände nu i eftermiddag så gick jag direkt på ventilen som sitter på pumpen. Den som angavs i filmen som länkades ovan. Solenoiden satt lös och åkte kana på ventilen. Ingen mutter och distans fanns som det ska vara. Testade motståndet i solenoiden och den va ok. Kablarna till densamma va helt slut! Kapade dom o lödde direkt nya dito. Startade maskinen efter lite protest. Den gick helt ok på både arbetsvarvet och tomgång. Men efter 10 min dog den igen dock utan felmedelande.
Kollade och blåste igenom bränsle tillförseln och fick igång den lite halvknackigt 11-1200 varv på full gas. Efter en stund stannar den igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning IQAN Kod

Bibliofilus  
#648852 Kan ju vara o-ringarna på den ventilen som är slut när den inte har gått som den ska och regleringen till injektorerna som bara läcker i genom? I och med att den inte kommer upp i högre varv på full gas så borde trycket till injektorerna läcka i den ventilen kan man ju tro. Alternativt att magneten inte är helt hundra och slutar fungera när den blir varm, det brukar man ju känna på lukten eller om den blir väldigt het innan maskinen lägger av?

Avatar Fallback

Re: Felsökning IQAN Kod

Flax12  
#648865 Ja det blir till att plocka ur ventilen och inspektera tätningarna. Tycker inte att magneten blir så värst varm. Men den har säkert farit illa av att åka fram och tillbaka.
Visst maskinen närmar sig 25000..... Men går riktigt bra annars med ett LM6000 på. Har haft en Cat 570B -02 från ny till 3500 tim. Fick byta i stort sett alla hydraul o transmission komponenter! Men det fick Cat stå för men va tufft ändå med många långa stillestånd.
Fortsättning följer....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning IQAN Kod

Bibliofilus  
#648895
Flax12 skrev:Ja det blir till att plocka ur ventilen och inspektera tätningarna. Tycker inte att magneten blir så värst varm. Men den har säkert farit illa av att åka fram och tillbaka.
Visst maskinen närmar sig 25000..... Men går riktigt bra annars med ett LM6000 på. Har haft en Cat 570B -02 från ny till 3500 tim. Fick byta i stort sett alla hydraul o transmission komponenter! Men det fick Cat stå för men va tufft ändå med många långa stillestånd.
Fortsättning följer....

Ja, de hade väl bekymmer med rost inuti hydraultanken eller hur det nu var..

Avatar Fallback

Re: Felsökning IQAN Kod

Flax12  
#648967 Ja vad gör man inte en söndag morgon 6:30...
Om man inte kör ut i skogen och meckar 😀.
Tryckventilen till bränsleinsprutningen skulle monteras bort. Lossade magneten och kabeln samt tryckledning till luftkompressorn. Sen va det tämligen enkelt att få loss ventilen. Såg ganska omgående problem med ventilen. O-ring och stödring va skadade men även stolpen som magneten sitter på va böjd!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning IQAN Kod

Bibliofilus  
#648991 Wow, imponerande! Inte konstigt att maskinen stökar, konstigt att den gått så länge som den gjort..

Avatar Fallback

Re: Felsökning IQAN Kod

Flax12  
#649621 Sådär ja!
Fick ny ventil på tisdagen och monterade den omg. Ville inte starta utan spottade och knackade mest. Lät som luft i systemet och började lufta enligt "cats" instruktion. Men den lilla membran pumpen som sitter i filterhållaren för vattenfiltret va kass och kortslöt. Så det blev att ge upp tisdagens försök. Går ej att köpa och byta ut bara pumpen enligt service lämnaren så man måste köpa hela filterhållaren inklusive pump!!! Nej så blev det inte. Köpte bränslepump på rottne då jag har sådana på mina gamla blåa maskiner. Micklade ihop en "trombon" liknande grunka och vips så funkade lutningen och maskinen går som en klocka!!
Tack för hjälpen här!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).