Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
ulf 1 skrev:Och ändå håller du inte med om att vårt skogsbruk och vår industri är dålig, Vedproducenten
Och så avslutar vi Faustmann med den här.
ulf 1 skrev:en sak retade upp mig, allt detta tjatande om min okunskap, från Lars "
Vedproducent skrev:ulf 1 skrev:Och ändå håller du inte med om att vårt skogsbruk och vår industri är dålig, Vedproducenten
Och så avslutar vi Faustmann med den här.
Har väl då rakt aldrig sagt att saker och ting inte kan bli bättre. Men ingen verkar hitta någon lönsamhet med lövtimret. Då är det väl efterfrågan hos kunderna som saknas för man kan ju inte betala lägre för björktimret än massaveden. Så då är man ju mindre klok om man satsar mer på löv i skogen som ingen vill ha och som växer med en tredjedel av volymen i Södra Sverige. Priserna bör ju vara det dubbla mot grantimret minst för att ens fundera på det. Så det är ju bara av andra skäl man kan ha lite löv.
Nyborg skrev:Jag har stor respekt för alla som orkar att gång på gång bemöta trådskaparens inlägg. Att ni orkar. Jag har ju lyckats att inte få påminnelse om inläggen i tråden "Sveriges tre trädslag" och därför kunnat avgöra själv om jag vill läsa inläggen i tråden. Jag har väl då och då skummat igenom även denna tråd också, men tycker väl att det är samma tugg i denna också. Ts är nog opåverkat vad det verkar som, men det som är läsvärt är ju alla svaren! Kan säga att det är fruktansvärt skönt att kunna bara "trycka bort" det jag inte orkar läsa.
Niking skrev:Å skulle det svenska björktimret plötsligt kosta dubbelt så mycket som grantimret, så skulle det nog bli mycket billigare för sågverken att köpa björktimret från andra sidan Östersjön, var på skogsägaren likväl står med skägget i brevlådan med en massa osäljbart björktimmer.
/Niklas
Sid Fernwilter skrev:För min del hoppas jag snarare på att björktimmer kommer att gfå i andra riktningen över östersjön, till dem som är kompetenta till att ta vara på det och som förstår att lövträd ger pengar om man bara låter bli att koka massa av det.
ulf 1 skrev:det går bort lika mycket i spån som man får ut faner när man sågar.
Lars Lundqvist SLU skrev:ulf 1 skrev:det går bort lika mycket i spån som man får ut faner när man sågar.
Man sågar inte fanér.