Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201315 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Vedproducent  
ulf 1 skrev:Ibland får man ta de träd som står, vare sig dom är krokiga vridna eller för klena, men det fina med ett blandskogsbruk utan kalhyggen är att du ju äldre skogen blir, ju större och bredare urval att plocka ifrån, varje träd som tas ner ger dessutom möjligheter för andra träd att växa och bli stora.
Skillnaden mellan en stock som är 25cm i toppen och en som 20 år senare är 43cm i toppen är enorm när du sågar.
på dessa 20 år har antalet brädor 1x4 tum som du sågar fram ökat från 14 till 60 st.
Det får ni aldrig veta ni korkade skogsägare som inte sågar själva, att sen industrins sågar inte ens vill ha sådant timmer i sina klena anläggningar gör ju det hela skogsindustrin till rena kokofåneriet.
Vanhälls såg köper mycket av sitt björktimmer från Baltikum och Finland, den Svenska fånindustin lägger nämligen de små skogsägarnas björktimmer på massahögen. om året, 160 anställda sågar 85% Gran och resten tall, vinst 7 kr kubiken.
När någon liten skogsägare får fram 20 kubik fina björkstockar så kan tom "bolaget" sträcka sig till att lägga det i en egen hög och betala lite mer, men ... när sen åkarn hämtar det så går det till massabruket, det var bara en liten fint för att inte avslöja att maffian inte klarar att hantera ett sånt sortiment.
Plocka fram skogsbruksplanen, vad står det där, Just det Gran, Tall och ... Löv. Just det, sen är det tomt i skallen, en liten ärta rullar runt, och har svårt att orientera sig utanför Gran Tall och LÖV.
Det är Sveriges skogsbruk, och man undrar varför dom inte skickar timret till Värö bruk och kokar det, där har dom en vinst på en hundring per kubik, men vad är det som är så bra, undrar jag.
Mellberg och Lars Lundqvist kan inte få mig att ändra på min uppfattning, ändå verkar dom ha er alla med på båten, obegripligt.

Ja största förlusten på lövet är ju tillväxten. På Tönnersjöheden läste vi nyss att björken växer med 30 procent av granens volym. Jag bifogade en länk häromdagen som sa 40 procent. När tillväxten bara är en tredjedel och priserna lägre per kubik så är lövet en katastrof för ekonomin i skogsbruket. Det får man ha som prydnad på ställen man vill ha lite annat än gran av estetiska skäl. Sen när ingen ens vill köpa björkstockarna så är det som det är. Ulf skulle bara se hur många hundra riktigt fina timmerbjörkstockar som åker rakt in i vederket här varje år. För ingen vill ha dom

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#648524Inte helt färsk artikel men tillväxten på björken är fortfarande detsamma.
https://www.skogen.se/nyheter/bjorkskog ... for-daligt

isteskog  
#648526Man får nog skilja på förädlad skött björk och spontanföryngrad björk!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
isteskog skrev:Man får nog skilja på förädlad skött björk och spontanföryngrad björk!

Ja precis som med granen. Granen har ju förädlad också långt mycket högre tillväxt.

isteskog  
#648531Tror utan att veta att skillnaden är större mellan förädlad/oförädlad björk än mellan förädlad/oförädlad gran. Men måste man hägna in den förädlade björken så försämras ju kalkylen ..... 👎

Användarvisningsbild

Vedproducent  
isteskog skrev:Tror utan att veta att skillnaden är större mellan förädlad/oförädlad björk än mellan förädlad/oförädlad gran. Men måste man hägna in den förädlade björken så försämras ju kalkylen ..... 👎

Ja och just för att det måste hägnas så är ju arealen planterad Björk mycket marginell. Så det är ju tillväxten på den självföryngrade björken som står för nästan all areal.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#648542Kom ihåg att glasbjörk växer endast 70 % av vad vårtbjörk gör. Så förädlad gran växer minst dubbelt så snabbt som glasbjörk.

Någon förädling av vårtbjörk tror jag inte sker i Sverige. Annars har väl Finland stora arealer planterad björk, vårt eller glasbjörk?

Masurbjörk = vårtbjörk eller hur.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Mellberg skrev:Kom ihåg att glasbjörk växer endast 70 % av vad vårtbjörk gör. Så förädlad gran växer minst dubbelt så snabbt som glasbjörk.

Någon förädling av vårtbjörk tror jag inte sker i Sverige. Annars har väl Finland stora arealer planterad björk, vårt eller glasbjörk?

Det sker fortsatt förädling av björk i Sverige. I den här tråden (Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök) t ex kan du se senaste generationen plantagefrö från växthus (Ekebo5). Den björken växer rätt skapligt!

Avslutat-02  
#648546Utan industri som vill såga, så kan skogen växa hur mycket den vill, den köps ändå enbart till fiber...

Så då är det bara egen förädling kvar om man inte vill riskera detta... framtiden får utvisa.
Men än så länge har jag inte sett några steg framåt över detta...

Användarvisningsbild

Suneland  
ulf 1 skrev:Ibland får man ta de träd som står, vare sig dom är krokiga vridna eller för klena, men det fina med ett blandskogsbruk utan kalhyggen är att du ju äldre skogen blir, ju större och bredare urval att plocka ifrån, varje träd som tas ner ger dessutom möjligheter för andra träd att växa och bli stora.
Skillnaden mellan en stock som är 25cm i toppen och en som 20 år senare är 43cm i toppen är enorm när du sågar.
på dessa 20 år har antalet brädor 1x4 tum som du sågar fram ökat från 14 till 60 st.
Det får ni aldrig veta ni korkade skogsägare som inte sågar själva, att sen industrins sågar inte ens vill ha sådant timmer i sina klena anläggningar gör ju det hela skogsindustrin till rena kokofåneriet.
Vanhälls såg köper mycket av sitt björktimmer från Baltikum och Finland, den Svenska fånindustin lägger nämligen de små skogsägarnas björktimmer på massahögen. om året, 160 anställda sågar 85% Gran och resten tall, vinst 7 kr kubiken.
När någon liten skogsägare får fram 20 kubik fina björkstockar så kan tom "bolaget" sträcka sig till att lägga det i en egen hög och betala lite mer, men ... när sen åkarn hämtar det så går det till massabruket, det var bara en liten fint för att inte avslöja att maffian inte klarar att hantera ett sånt sortiment.
Plocka fram skogsbruksplanen, vad står det där, Just det Gran, Tall och ... Löv. Just det, sen är det tomt i skallen, en liten ärta rullar runt, och har svårt att orientera sig utanför Gran Tall och LÖV.
Det är Sveriges skogsbruk, och man undrar varför dom inte skickar timret till Värö bruk och kokar det, där har dom en vinst på en hundring per kubik, men vad är det som är så bra, undrar jag.
Mellberg och Lars Lundqvist kan inte få mig att ändra på min uppfattning, ändå verkar dom ha er alla med på båten, obegripligt.

Vore det där här skulle jag hoppa av glädje, en par tusen kubik björktimmer skulle man nog kunna skrapa fram ur skogarna, men frakten dit skulle äta upp vinsten.. Så nu blir det till att sälja lite 3meters björkkubb för 420kr/m3 istället som biprodukt och låta resten stå kvar och mysa.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Torbjörn Johnsen skrev:
Mellberg skrev:Kom ihåg att glasbjörk växer endast 70 % av vad vårtbjörk gör. Så förädlad gran växer minst dubbelt så snabbt som glasbjörk.

Det sker fortsatt förädling av björk i Sverige. I den här tråden (Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök) t ex kan du se senaste generationen plantagefrö från växthus (Ekebo5). Den björken växer rätt skapligt!
Men om jag tolkar det du skrivit riktigt så menar Ulf som har hand om försöken att björken förädlat ändå bara har 30 procents volymproduktion jämfört med granen på motsvarande mark på dessa bördiga markerna. Eller tolkar jag det fel?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#648572Nej du har rätt, så tolkar jag honom också. Men då utgår han från äldre försök där de förädlade björkarna inte växer lika bra som dagens förädlingsgeneration. Sedan måste man komma ihåg, precis som du också påpekat, att västra delarna av Götaland inte är optimalt för björkproduktion. Kommer du upp till Värmland, i ett bälte från västra Värmland över hela Svealand upp mot södra Norrland så växer björken betydligt bättre. Skulle man t ex titta på en G28 eller G30 i detta område så bör den förädlade björken vara betydligt mer konkurrenskraftig än vad den är med turbogranen på Tönnersjöheden. För lika lite oprimal björkmark som det är på Tönnersjöheden, lika mycket optimal är den för granen.

Hanatorp  
#648579Det är väl ingen skillnad mot barrträden Uffe????

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hanatorp skrev:Ulf jag tror de flesta hushåll har minst en skärbräda redan och den skärbräda jag köpte när jag flyttade hemifrån håller gott ännu trettio år senare.

Och jag har har kvar skärbrädan jag gjorde i slöjden i femte klass :-bd . Det var på den tiden skolan hade råd att köpa in teak. Något tunnare nu efter några omgångar med bandslip men den kommer nog att räcka livet ut.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#648616Jag försökte läsa ikapp lite nu när arbetsveckan är över och det var lite trevligare stämning, så kanske jag varit för snäll ett tag, men en sak retade upp mig, allt detta tjatande om min okunskap, från Lars " Det här är ett bra exempel på din okunskap. VEM använder Faustmanns formel idag? Kan du ge något exempel på någon skogsägare eller något bolag som använder den rent praktiskt i sin dagliga planering?" Ja den används och "modifieras" i all oändlighet och visst har den med nuvärde oxå att göra, vilket du förnekar, det som du påstår inte har ett skit med varandra att göra, jag tror att industrin och dess hord av skog och jägmästare försöker att kollra bort skogsägare så till den grad att dom kollrat bort sig själva, även du. (kollra = förvrida huvet) Areal heter en samling av just denna typ av människor dom kan sälja din skogsfastighet eller hjälpa dig att räkna ut vad du kan tjäna på den med fantastiska mumbo jumbo formler, alla baserade på 1840 tals tänk.
Vad sägs om det här citatet, "– Vi vill kicka igång en tankeverksamhet kring att det är olika pris på fastigheter utifrån om det till exempel växer mest ungskog eller avverkningsmogen skog på den, säger han." ja vad säger man, kicka igång tankeverksamheten med att det är olika pris på fastigheten, om den har skogen kvar eller inte, bara om man blivit hårt kickad i huvet, förstår man väl inte det, eller, är det bara jag reagerar på sånt här, tänk efter vilken låg och sjunkande nivå Svenskt skogsbruk befinner sig på. Se bilden.
Lars säger ju att Faustmanns formel inte används men det är ju det Areal baserar sitt mumbo jumbo på.
Ännu värre.... i skogsstyrelsens skötselserie om ekonomi så står detta,
"Faustmanns formel : Med hjälp av Faustmanns formel beräknar man nuvärdet av virkesproduktionen vid den tidpunkt marken är kal. Detta nuvärde kallas ofta för kalmarksvärdet och brukar betecknas med bokstäverna Bu."
Jamen Faustmann används ju inte, hur jävla okunnig är jag egentligen, eller vem är okunnig kanske man ska fråga sig Lars.
Nä nu ska jag vara lite snällare, Björk är fantastiskt och nu kan vi plantera plantor som till 80% blir masur, men förstör nu inte denna glada nyhet med att "Farfar köpte en kniv med masurskaft 1910, som farsan fick ärva och i fjol så fick jag den när farsan dog, så vem fan köper en kniv med masurskaft idag".

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).