Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201322 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

Elmhult  
#648464Nya reglar går fan av mycket lättare än de gamla vi har liggande. Tänkte på det i helgen när jag tappade en på en annan och den gick rakt av som en tändsticka. Jag hade för mig att förr i tiden studsade dom bara men nu på senare tid tycker jag de bryts alldeles för lätt. Inte bara jag som reflekterat över det då. Illavarslande. Och lönsamhet i skogen vetifan. Snart är det bara läget och möjligheter till jakt och naturnära levene som genererar värde och faktiska pengar kanske det droppar in om man nån gång skulle sälja lite timmer eller när man tröttnat på allt och flyttar till nåt varmare land.

jakobn  
#648467Det är en myt, dåligt byggvirke har använts lika länga som vi byggt hus. Kanske är andelen sämre virke större nu, men förr hade man koll på var vilket virke var lämpligt att använda. Tror det är lite sämre med den kunskapen idag.

Blivande snickare  
ulf 1 skrev:Snickarn du har fått svampar på hjärnan, varför så rädd för torra svampar, de gör ingen skada, det var vattnet i splinten som fick dom att leva upp ett tag, när vintern komm så dog dom.

Där har du fel, igen. En person med kraftig mögel allergi kommer aldrig att kunna leva i ett hus med såna brädor. Det bara inte går.
Vi har kunder som fått renovera sina hus pga 50 år gammalt mögel och då har huset varit brandhärjat sen möglet "levde". Sporerna finns oavsett kvar. Det är ansvarslöst och dålig reklam för hela branschen att sälja sånt som prima kvalité!!
För "rätt" person kan din svampodling ge betydligt värre symptom än din karatekilles gips.

ulf 1 skrev:Du är väl "utbildad" förstår jag, så du är förlåten, nu får du börja tänka sjäv, det är inte farligt.

Jo, det är jag. Men inte inom området sågning/ torkning eller mögelsvampar. Det har jag fått lära mig i praktiken och av på riktigt kunniga människor i branschen.
Jag är inte rädd att tänka själv, inte rädd att för att ställa känsliga frågor heller för att lära mig mer. Sånt premieras i verkliga livet. Ännu mer när motparten har förstånd nog att lyssna och svara.

ulf 1 skrev:och vridna reglar som beror på felstaplat under torkning var nog det dummaste jag hört, vridet virke torkar du inte bort, det sågar du bort, du gör läkt av det, eller nåt annat skräp.

Där har du faktiskt en liten del rätt. Du torkar inte bort vridningen, däremot torkar du så det INTE vrider sig. Såklart finns det dom stockar som blir vridna redan efter första skaret men med lite vändningar och koll på tjuder så går det i 9 fall av 10 att få ut nånting vettigt av sånt också.

Jag får en känsla av att du fått ett dåligt parti stock nångång och är nu arg pga det och generaliserar att all skog förutom din egen är sån. Har jag rätt?

Användarvisningsbild

Mellberg  
#648475Men nu får ni ge er, tala nu om vilka lövträd som ger pengar :mrgreen:

INGA NATURLIGTVIS =)) =)) =))

Trakthygge och fiber där finns pengarna, tro mig 😎

Användarvisningsbild

Suneland  
#648481Jag lovar att återkomma efter vinterns avverkning på 1,5ha björk/granskog och redovisa vad björken respektive granen gav 👍 uppskattad volym är ca 400m3/ha och fördelningen är nära 50/50 😎

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Mellberg skrev:Men nu får ni ge er, tala nu om vilka lövträd som ger pengar :mrgreen:

Hm...fiber är ju inte precis det som ger mest klirr i kassan. Sågtimmer borde ju vara målet osvsett om man jobbar med barr eller löv. Och oavsett om man jobbar med trakthyggesbruk eller något annat.

Hanatorp  
#648488Ulf jag tror de flesta hushåll har minst en skärbräda redan och den skärbräda jag köpte när jag flyttade hemifrån håller gott ännu trettio år senare.

Användarvisningsbild

Vardon  
Mellberg skrev:Men nu får ni ge er, tala nu om vilka lövträd som ger pengar :mrgreen:

Om jag visste vad som händer i framtiden vore väl lotto eller stryktipset mer lönsamt. Just nu har jag bara de träd jag har och trakthyggesbruk ger så dåligt betalt att det kan lika gärna stå kvar....

Blivande snickare: du ska tänka själv och komma till samma slutsats, annars är du bara köpt av är det inte fibermaffian, så är det allergimaffian eller [hitta på nått själv]maffian :-)

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vardon skrev:Blivande snickare: du ska tänka själv och komma till samma slutsats, annars är du bara köpt av är det inte fibermaffian, så är det allergimaffian eller [hitta på nått själv]maffian :-)

Å kommer du fram till samma resultat som Uffe, så har du tänkt själv på en högre nivå! 🤣
/Niklas

Användarvisningsbild

Mellberg  
#648501Som vanligt , inget bud på ett lövträd som ger pengar.

Inte ens Ulf 1 lyckas klämma fram nått trams om sitt lövskogsbruk.

Finns det ens en prislista på lövtimmer i detta land? :surp:

Avslutat-02  
#648502Asp timmer, björk timmer...
Men det är nog allt jag har sett...

Har ingen aning om hur man apterar bok,lönn,alm,ask vad mer? 🤔

isteskog  
#648504Björktimmer (björkkubb) finns det då flera aktörer i mitt område som har prislistor på!

Avslutat-02  
#648505Jo men det är väl samma som förädlar varan?
Björkträ AB holding.

sveakatten  
#648513Finns ( fanns) en i Smedjebacken, tror dom är kvar, vet svärfar levererade dit.
http://www.vanhallssag.se/2018/11/22/ny-prislista-2018/

Användarvisningsbild

ulf 1  
#648518Ibland får man ta de träd som står, vare sig dom är krokiga vridna eller för klena, men det fina med ett blandskogsbruk utan kalhyggen är att du ju äldre skogen blir, ju större och bredare urval att plocka ifrån, varje träd som tas ner ger dessutom möjligheter för andra träd att växa och bli stora.
Skillnaden mellan en stock som är 25cm i toppen och en som 20 år senare är 43cm i toppen är enorm när du sågar.
på dessa 20 år har antalet brädor 1x4 tum som du sågar fram ökat från 14 till 60 st.
Det får ni aldrig veta ni korkade skogsägare som inte sågar själva, att sen industrins sågar inte ens vill ha sådant timmer i sina klena anläggningar gör ju det hela skogsindustrin till rena kokofåneriet.
Vanhälls såg köper mycket av sitt björktimmer från Baltikum och Finland, den Svenska fånindustin lägger nämligen de små skogsägarnas björktimmer på massahögen. om året, 160 anställda sågar 85% Gran och resten tall, vinst 7 kr kubiken.
När någon liten skogsägare får fram 20 kubik fina björkstockar så kan tom "bolaget" sträcka sig till att lägga det i en egen hög och betala lite mer, men ... när sen åkarn hämtar det så går det till massabruket, det var bara en liten fint för att inte avslöja att maffian inte klarar att hantera ett sånt sortiment.
Plocka fram skogsbruksplanen, vad står det där, Just det Gran, Tall och ... Löv. Just det, sen är det tomt i skallen, en liten ärta rullar runt, och har svårt att orientera sig utanför Gran Tall och LÖV.
Det är Sveriges skogsbruk, och man undrar varför dom inte skickar timret till Värö bruk och kokar det, där har dom en vinst på en hundring per kubik, men vad är det som är så bra, undrar jag.
Mellberg och Lars Lundqvist kan inte få mig att ändra på min uppfattning, ändå verkar dom ha er alla med på båten, obegripligt.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).