Motorsåg och handhållet

Farfars gamle sag har tatt kvelden - ny sag søkes!

3 inlägg 1783 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farfars gamle sag har tatt kvelden - ny sag søkes!

Sagekrakken  
#648298 De siste årene min farfar levde, tok min far motorsagen hans. Den gamle var ikke helt "klar", men dro enda i skogen med buesag.

Motorsagen, en Partner 450 fra 80-tallet, ble stående hjemme hos meg. Jeg brukte den i vinter. Den er vanskelig å starte, og kjedet går rundt, selv på tomgang. I vår ble sagen nærmest umulig å starte, og jeg leter etter ny sag.

Jeg bruker sagen til å felle bjørk, eik, osp, or og furu. Det meste er i moderate størrelser. Jeg bruker videre sagen til å kappe ved.

Nær hytten min har jeg en god forhandler for Husqvarna og Jonsered. Forhandlerne for Stihl er mer hagebutikk...

Spørsmålet er hvilken sag bør jeg kjøpe? Jeg vil ha en sag med god kvalitet som kan vare i mange år. Det er vel ikke realistisk at sagen skal vare som Partner 450, men det finnes vel bra sager enda?

Jeg har sett litt på Husqvarna 550 XP, og det ser jo ut som en solid sag. Men er den for stor? Jeg sager bare ved til eget bruk, og rydder litt på hyttetomten. Stihl har MS 241 som ser interessant ut, men jeg har ikke tro på forhandleren...MS 201 blir vel kanskje litt for liten? Jonsered har jeg ikke oversikt over. Jeg lånte en 2145, og det virket som en trivelig sag.

Gode råd mottas med takk!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Farfars gamle sag har tatt kvelden - ny sag søkes!

Avslutat-02  
#648302 Hade du en partner 450 så blir en Hva 445-450 eller en jonsered 2245-2250 bra...

Vill du laga din partner så har jag delar åt dig.
Har nog till och med en Hva 45 om du skulle vilja ha en liknande igen...

Användarvisningsbild

Re: Farfars gamle sag har tatt kvelden - ny sag søkes!

Sagekrakken  
#648604 Takk for svar, både her og på PM. Jeg tror det blir en ny sag. Den gamle er for tung til det bruket jeg har. Jeg får ta en titt på Stihl 201 og 241.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).