Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Motor- och variatorrembyte Alstor

8 inlägg 2463 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motor- och variatorrembyte Alstor

sack  
#648050 Jag har en 16 Hk Briggs Stratton V-Twinmotor på en Alstor som tjänat mig senaste 18-20 åren.
Nu går den inte att starta och det går inte att dra i startsnöret.
Jag tror att motorn har skurit och vill byta den men vet inte hur man ska göra med:
1. Varatorremmen, hur den ska jag ta avv den?
2. Hur man lossar motorn?

Om någon kan beskriva för mig hur jag ska gå tillväga, gärna med bilder, skulle jag vara tacksam.
Om någon har kännedom om någon som säljer sådana motorer billigt vill jag gärna ha kontaktuppgifter.

Med vänlig hälsning och tack på förhand!



   TS
Avatar Fallback

Re: Motor- och variatorrembyte Alstor

Ferguson system  
#648058 Har du prøvd å ta ut tennpluggene? Hvis ikke så kan det være verdt ett forsøk å ta de ut for så å prøve å dra rundt motoren.
Sitter motoren fortsatt fast, så har den havarert. Sjekk også tilstand på motorolja.

Briggs & Stratton / Vanguard motorene sitter fast med 4 bolter i bunn, vanligvis med slidespor på ramma på maskinen. Enkelte av de kan også være festet med 2 bolter i sida på motoren i tillegg til de 4 i bunn.

Reimer som er tilkobelt har ofte strammehjul som slakkes først. Eventuellt så løsner man boltene til motoren og skyver motoren langs slidesporet slik at reimene slakker seg.

Hvis motoren først har havarert så vil jeg anbefale ny 18 Hk vanguard motor med kombinert snor/elstart. Den er helt lik av utvendige mål, innfestinger og utseende, men har større volum og 2 hk mer.

Avatar Fallback

Re: Motor- och variatorrembyte Alstor

Avslutat-02  
#648063 Det är alltså en vanlig vertikal axel på dessa motorer?

Isåfall kan du byta till en
MOTOR B&S INTEK OHV AVS 21 HK 540CC
Från jorab..finns hos de flesta trädgård och maskin återförsäljare...

Användarvisningsbild

Re: Motor- och variatorrembyte Alstor

totte  
#648069 Det är horisontell axel. Vi vet att du vill vara hjälpsam, men var då också så vänlig och låt bli att svara på det du inte vet nånting om.

Avatar Fallback

Re: Motor- och variatorrembyte Alstor

Avslutat-02  
#648077 Va nä..det var en fråga i början.
Men om man inte läser så blir det som vanligt för er, ni ger er på mig för inget.
Hur fan ska jag veta om TS menar en horisontell eller vertikal v-twin motor?

Men det visste du ju direkt eller hur totte, precis som du visste om att svänghjulen inte alls är i järn längre...kasta din sten genom ditt eget glashus först.
För du vet väl om att dessa finns i båda utföranden? Vidare har du eller jag sålt dessa typer av maskiner i 15 år? Skriv gärna själv inte om sådant du själv inte förstår...

Ska ge TS några råd innan jag sticker.
Kolla så att startapparaten verkligen fungerar, så att den inte har hakat upp sig eller fjädern ligger emot och tar i, det kan då kännas som om motorn är stum.

Kolla även att motorn går runt eller om den fortfarande är stum.. går väldigt bra att känna med handen.

Oljan kan avslöja en del, är den helt svart eller finns metalspån...
Metalspån avslöjar att något är fel.

Ps, kan vara intressant att veta om det är en diesel eller bensin motor också..

Och jo de fanns och finns i båda utföranden...
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 02 jun 2020, 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Motor- och variatorrembyte Alstor

Astrix1  
#648082 Lågt i taket på detta forum

Avatar Fallback

Re: Motor- och variatorrembyte Alstor

tallen100  
#648091
vinterrojarn skrev:Det är alltså en vanlig vertikal axel på dessa motorer?

Ja såvitt jag ser så är det ett frågetecken efter, och då tolkar jag det som en fråga... 🚜

Åter till ämnet nu era bråkstakar😉

Avatar Fallback

Re: Motor- och variatorrembyte Alstor

Avslutat-02  
#648095 Bör kolla så att ventilerna rör sig..
Om det går att rotera på motorn.
Då det är en OHV motor (over head valve).
Så kan en stötstång ha böjt sig eller fastnat..

Kom ihåg att det är 4 st..

Kan låta tråkigt detta men hör av dig till alstor så kanske de kan göra ett riktigt bra pris på en motor åt dig om din är dålig...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).