Skogsmiljö och Trädlära
Dags för svärmning?
sön 31 maj 2020, 18:53#647683Kvällens gbb fångst blev prick 3 dl (5 dygn sedan förra tömningen). Fortfarande inte lokaliserat några lyckade angrepp på stående skog där jag har hunnit inventera.
mån 01 jun 2020, 06:00#647778Fick ca 3 dl på 4 fällor i Västergötland vid tömning i helgen.
Känns som vi är mitt i svärmningen nu. Värmeböljan just nu är verkligen inte bra och det förväntade svalare vädret mot slutet av veckan är mycket välkommet.
Känns som vi är mitt i svärmningen nu. Värmeböljan just nu är verkligen inte bra och det förväntade svalare vädret mot slutet av veckan är mycket välkommet.
Hva 346XPG, 242XPG, 245RX, 555FXT, Jonsered CS2152W
ons 03 jun 2020, 14:29#648270Utanför Mörlunda.
Bara sedan i lördags morse.
Huva Huva
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Bara sedan i lördags morse.
Huva Huva
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 04 jun 2020, 20:48#648476Efter några kvällars inventering för att hitta nya angrepp av gbb före det utlovade regnet passade jag på att tömma mina fällor. 4 dl sedan i söndags kväll. Så här långt bara hittat enstaka angrepp på stående skog i ett område där jag hittade fjolårets angrepp väldigt sent.
fre 05 jun 2020, 21:42#648667Västerås, Västmanland.
Dag 2 i oländig terräng med fantastisk hund som bara jobbar på. Totalt antal funna angrepp: 16. Totalt antal angripna träd (inkl. vindfällen): Ca.100-130 träd. Yta: Knappt 55ha 'bara'.
Svärmningen här är igång och vi hittar utöver Ips T även 6-tandad barkborre samt randig vedborre. Myrbaggar ser vi också frekvent dock inte i några mängder.
Fällorna kring Västerås hade i snitt 10'000 gbb insamlade/fälla under v.22 och vårt nuvarande uppdrag drog igång igår och löper även över ett par dagar nästa vecka. Det går undan för att vara så väldigt risigt och brant och både hundföraren och medspringaren för dagen storknade före hunden ens var trött 🤣
Vet inte om det är ok att länka, men om inte så är det fritt att hojta till eller ta bort
Men lite bilder från pågående jobb som förklarar en del av allt bös innanför kläderna finns på vår FB-sida 😀
https://www.facebook.com/CanibusAB/post ... t_reaction
Dag 2 i oländig terräng med fantastisk hund som bara jobbar på. Totalt antal funna angrepp: 16. Totalt antal angripna träd (inkl. vindfällen): Ca.100-130 träd. Yta: Knappt 55ha 'bara'.
Svärmningen här är igång och vi hittar utöver Ips T även 6-tandad barkborre samt randig vedborre. Myrbaggar ser vi också frekvent dock inte i några mängder.
Fällorna kring Västerås hade i snitt 10'000 gbb insamlade/fälla under v.22 och vårt nuvarande uppdrag drog igång igår och löper även över ett par dagar nästa vecka. Det går undan för att vara så väldigt risigt och brant och både hundföraren och medspringaren för dagen storknade före hunden ens var trött 🤣
Vet inte om det är ok att länka, men om inte så är det fritt att hojta till eller ta bort
Men lite bilder från pågående jobb som förklarar en del av allt bös innanför kläderna finns på vår FB-sida 😀 https://www.facebook.com/CanibusAB/post ... t_reaction
lör 06 jun 2020, 08:47#648713Någon fler som jagar gbb i västerbotten ? Första veckan fick jag ca200 st, andra veckan en knapp dl.
Skapa konto
Skapa konto
lör 06 jun 2020, 17:03#648814Körde i eftermiddags upp och kikade där vi tog första borraträdet för knappt 1,5 vecka sedan. På håll såg allt frid och fröjd ut men när jag kom närmre så kunde jag räkna till 9 angripna träd. Alla träden såg friska ut och inga tecken på barrsläpp. Massa kåda ifrån ingångshålen så granarna verkar inte gett upp än. Men det är väl bara att plocka fram motorsågen i veckan och rädda det som räddas kan.
lör 06 jun 2020, 17:22#648818
Exakt som för mig, tog mina under helgen bara det att dom 9 hann bli 20 st innan ja va färdig.
Får väl ta ett varv till under veckan, otroligt lätt att missa nån märker ja.
generationsskifte skrev:Körde i eftermiddags upp och kikade där vi tog första borraträdet för knappt 1,5 vecka sedan. På håll såg allt frid och fröjd ut men när jag kom närmre så kunde jag räkna till 9 angripna träd. Alla träden såg friska ut och inga tecken på barrsläpp. Massa kåda ifrån ingångshålen så granarna verkar inte gett upp än. Men det är väl bara att plocka fram motorsågen i veckan och rädda det som räddas kan.
Exakt som för mig, tog mina under helgen bara det att dom 9 hann bli 20 st innan ja va färdig.
Får väl ta ett varv till under veckan, otroligt lätt att missa nån märker ja.
sön 07 jun 2020, 11:14#649025Dagens fångst ca 1,5 dl
Skapa konto
Skapa konto
sön 07 jun 2020, 14:55#649050Glad att jag hittade och fick ut denna granen! Totalt invaderad!
Skapa konto
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).