Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201203 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#647613Vedproducenten, jag är bara läskunnig och försöker tro på vad jag läser när jag inte vet bättre, Jag läste bara innantill vad du berättat för Fredrik när han var hemma hos dig, och då stod det att du hade 15 hektar granodling.
Så varför skulle jag då tro du hade en tillväxt på 5000 kubik, då har du alltså 700 hektar skog, det är ju precis så mycket som räcker för att gå runt för ditt företag. men först måste du ha betalt 30 miljoner för skogen för att sen bedriva fiberskogsbruket med en inkomst som försörjer dig, jag köpte min skog 27 hektar för dryga två miljoner och gör mina beräkningar från det, har redan amorterat 1 miljon på 7 år.
Tror nog att de flesta blir avskräckta över de investeringarna du behövt göra, men vi lever alla i denna världens nymodighet att man "glömmer" lite fakta för att till varje pris bevisa sin förträfflighet.
Jag har dock ärligt redovisat min verklighet, så ni får väl välja vilka som ni ska tro på, när ni väljer skogsbruk.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#647614Det äär inte lätt att bedriva skogsbruk med ädellöv, mycket röjning och kvistning, men belöningen är desto trevligare, i södra och här i mellansverige kommer den planterade granen att dö annu mer framöver så det är hög tid att planera lövets återkommande.
Det enda jag ville visa med hur jag gör på min egen fastighet är just detta med blandskogar, att de växer så mycket bättre än planterad granskog.
Att ifrågasätta det, är bara korkat, så ja, Lars och SLU Skogforsk beter sig korkat, det är förståeligt på ett vis, men ändå inte.
Det som är problemet för industrin och svansen är att kalhygge inte passar in i det nya som behövs, och industrin är en atlantångare i göta kanal.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
ulf 1 skrev:Vedproducenten, jag är bara läskunnig och försöker tro på vad jag läser när jag inte vet bättre, Jag läste bara innantill vad du berättat för Fredrik när han var hemma hos dig, och då stod det att du hade 15 hektar granodling.
Så varför skulle jag då tro du hade en tillväxt på 5000 kubik, då har du alltså 700 hektar skog, det är ju precis så mycket som räcker för att gå runt för ditt företag. men först måste du ha betalt 30 miljoner för skogen för att sen bedriva fiberskogsbruket med en inkomst som försörjer dig, jag köpte min skog 27 hektar för dryga två miljoner och gör mina beräkningar från det, har redan amorterat 1 miljon på 7 år.
Tror nog att de flesta blir avskräckta över de investeringarna du behövt göra, men vi lever alla i denna världens nymodighet att man "glömmer" lite fakta för att till varje pris bevisa sin förträfflighet.
Jag har dock ärligt redovisat min verklighet, så ni får väl välja vilka som ni ska tro på, när ni väljer skogsbruk.

Nej du är inte läskunnig. Men jag lägger in den tråden här så andra som kan läsa förstår vad det handlar om. För uppenbarligen kan du inte det! Vedproducent - Kort IRL besök hos en vedproducent

gurka  
ulf 1 skrev:det finns något som kallas arvsskifte, (också en specialgren för bolagen, ni borde förstå varför), när det blir ett arvsskifte, känns att gå in i skogen för en arvinge, som att gå in på en bank och ner i rummet med bankboxarna, man öppnar och hittar lite av varje, smycken, obligationer en guldklocka och lite annat av värde, en uppköpare kommer och säger " jag gör om det där till pengar åt dig" det är väl bättre att du gör nåt roligt än att låta det ligga till ingen nytta" .
Det är ödet för ALLA skogar iSverige, lika säkert som döden.

Den man jag ska sätta upp viltstängsel åt lever i verkligheten, för han har sån tur att hans far insåg att de granplanteringar som han gjort under 50-60 talet på gamla betesmarker inte trivdes, och började byta ut granen mot ek och fågelbär, han har nu fått ärva de 33 hektaren skog, för 25 år sen planterade hans far 7 hektar med ek i 7metersförband med grupper om 5 plantor, dessa är nu runt 20 cm spikraka kvistfria, så han har växt upp med att lära sig sköta en ädellövskog, men de tråkiga stängslen typ vägstängsel vill han nu på de nya planteringarna försöka med trästängsel, det verkar som han tack vare sin fars goda föredöme befriats från Storsvenskars feghet och törs tänka själ (det jag försökt lära er i några år nu)

Avslutat-02  
#647618"jag är bara läskunnig"..
Bra Ulf men är du riktigt klok?
För det verkar som om du inte tänkt igenom dina funderingar eller konstateranden....

Tror nog att vedproduccent vet mycket väl vad han skriver om..
Han äger trots allt skog och lever av både den och dess avkastning...

Du då Ulf, lever du av din eller av andras skog?
Andras skulle jag säga....

Palakangas  
#647620"Storsvensk" är det en som fyller forum med hån, hat och bestämt hävdar att han "alltid har eller kommer att få rätt" . Jag bara undrar i min stillhet.

Avslutat-02  
#647622Storsvensk är att vara fosterländsk.
Att till det yttersta hävda militära intressen..på ett överdrivet sätt...

Vet inte hur han fick in det i skogsbruket...men men...

Användarvisningsbild

Vedproducent  
ulf 1 skrev:Vedproducenten, jag är bara läskunnig och försöker tro på vad jag läser när jag inte vet bättre, Jag läste bara innantill vad du berättat för Fredrik när han var hemma hos dig, och då stod det att du hade 15 hektar granodling.
Jag tror inte någon överhuvudtaget skulle bli avskräckt över mina ”investeringar”
Det är bara att låta verksamheten finansiera inköpen. Med 4,5 miljon i lån och mitt skogsinnehav 135 000 kubik rotstående skog och vedproduktionsanläggning, maskiner, bilar, hus mm så kan du bespara dig ditt bekymmer för min ekonomi. Det tar jag hand om själv.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#647776Vet inte varför jag skulle vara något undantag som ska " bespara dig ditt bekymmer för min ekonomi"
Det enda Lars och alla andra här ägnar sig åt, är ju att ifrågasätta det jag säger och granska min ekonomi, så ta det lite lugnt nu.
Jag är nog betydligt smartare än de som säljer sin skog till bolagen eller står och gör ved av sina granplanteringar.
Men det är ett fritt land, och det är inte förbjudet att vara dum i huvet, men att förstöra vår natur borde givetvis vara förbjudet.
Att min verksamhet går ut på att hjälpa folk med produkter för vidareförädling och samtidigt hjälpa naturen, genom att köpa och använda virke från skogar som får vara skogar hela tiden, är ju ett sätt att stå för sina ord och inte hyckla.
Det finns så många hycklare i skogssverige, så det behövs motvikter och när man inte kan bunta ihop mig med miljörörelsen, för att jag verkligen lever på mitt skogsbruk, så verkar proppen gå för många.
Att se att det går att leva på skogsbruk utan att göra kalhyggen verkar störa så in i helvete, så bli störda då för fan.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#647777Det vi bygger hela vårt kalhyggesbruk på, är det som Lars alltid fördömer när jag säger det, alltså att man kan inte jämföra Tyskland med Sverige. Att dom kan bedriva ett skogsbruk utan kalhyggen beror på att de har andra förutsättningar i sitt klimat,(vilket skitsnack,) numera bedriver de ju inte sitt skogsbruk som på mitten av 18 talet ... men vi tog över deras gamla skogsbruk, och vi ska fan inte ändra på något, för vi vet bäst, och den som säger något annat ska hålla käft.
"Det skogsbruk som började etableras i Sverige genom Kungll. Skogsinstiutets tillkomst var helt orienterat mot Tyskland när det gällde att skaffa sig kunskaper.Det mesta inhämtades genom litteraturstudier. Ytterligt få av Jägeristatens befattningshavare hade med egna ögon sett tyskt skogsbruk.
Af Ström gjorde år 1824 en "skogsvetenskaplig studiefärd" till Tyskland tillsammans med en av de blivande lärarna och fick där de avgörande impulserna till sitt skogindelningssystem."
Vad är det industrin säger, "modernt skogsbruk" ja just så.

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#647782Var är pengarna för lövträden? Är ju bara påhopp på vårt skogsbruk som fungerar okey.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Att se att det går att leva på skogsbruk utan att göra kalhyggen verkar störa så in i helvete, så bli störda då för fan.

Till skogsbruk räknas det som görs i skogen, dvs plantera, röja, gallra, slutavverka, osv.

Det man i nästa steg gör med råvara som kommer från skogen räknas till skogsindustri, exv sågverk och massafabriker.

Du lever inte på skogsbruk.

ulf 1 skrev:Det vi bygger hela vårt kalhyggesbruk på, är det som Lars alltid fördömer när jag säger det, alltså att man kan inte jämföra Tyskland med Sverige. Att dom kan bedriva ett skogsbruk utan kalhyggen beror på att de har andra förutsättningar i sitt klimat,(vilket skitsnack,) numera bedriver de ju inte sitt skogsbruk som på mitten av 18 talet ...

Öh, jo, det är precis det dom gör. Diskussionen om kalhyggen är inte ny och sättet att bruka skogen har ändrats fram och tillbaka över tiden, i både Sverige, Tyskland, Frankrike, Schweiz, osv. Perioder av trakthyggesbruk har så småningom följts av perioder där man försökt sig på nåt slags "evig gallring" i alla möjliga skogar, vilket så småningom visat sig inte fungera, vilket i sin tur lett till en återgång till trakthyggesbruk. Efter ett tag återkommer kritiken mot hyggen och man försöker igen med nåt slags "evig gallring" som efter ett tag återigen visar sig inte fungera, och så får man återuppta trakthyggesbruk igen.

En viktig tid var åren kring år 1900, för det var då någon för första gången systematiserade även den "eviga gallringen" och beskrev vad som krävdes för att det systemet skulle fungera på sikt: fullskiktade skogar med skuggfördragande trädslag. I Tyskland har många av politikerna nu glömt det och hoppas återigen att det ska gå att sköta skogen med nåt slags "evig gallring", oavsett trädslag och hur skogen ser ut. Men träden och skogen fungerar ju på samma sätt idag som för 100 eller 200 år sen och resultatet kommer att bli samma som tidigare gånger, dvs utglesade skogar där tillväxten går ner och den beståndsföryngring som kommer också växer långsamt. Till sist måste restskogen slutavverkas och så är man tillbaka i det organiserade trakthyggesbruket igen.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#647784Granen är svårslagen så enkelt är det bara. Björkens volymproduktion är 40 procent av granens i södra Sverige. Vissa områden som här i Norra Bohuslän inte ens det. Skulle behövas tredubbelt pris bara för att ersätta den förlusten. Verkligheten är att priserna också är lägre för björken än granen. Visst är det snyggt med lite Björk det tycker jag med. Men som ryggrad för ekonomin i skogen är det totalt värdelöst.
https://www.slu.se/forskning/kunskapsba ... -med-gran/

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Jag är nog betydligt smartare än de som säljer sin skog till bolagen eller står och gör ved av sina granplanteringar.

Bra, upp till bevis, Ulf1! Du kan ju börja med att presentera trovärdiga kalkyler, där alla relevanta kostnader är med (TB1, TB2 och TB3), samt lägga upp ett antal bilder/filmer från din "unika" skog (så att vi andra lätt kan kan bedöma vad som verkligen är så unikt med just din skog).

ulf 1 skrev:Men det är ett fritt land, och det är inte förbjudet att vara dum i huvet,

Jo, å det har du tyvärr bevisat i många inlägg här på Skogsforum.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 01 jun 2020, 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Axl  
#647815Det hänvisas ofta till Tyskland och att dom inte skulle göra hyggen. Jag var i Tyskland på studieresa för ett par år sen och där gjorde dom då hyggen. Dom hade ofta en skärm som dom överhöll och avvecklade i 3 steg över en ganska lång tid men det var av politiska skäl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).