Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201194 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

Elmhult  
#647242Ang löv som kan användas och möjligen ge pengar. Vi har ett antar riktigt fina bokplankor hemma. Tänkte ge mig på att tälja ut en ny kolv till Husqvarnan. Vet inte vad kolvens virke kommer ifrån nu, förhoppningsvis Sverige. En svensk bössa bör ju ha en kolv av svenskt virke. Det finns avsättning till allt, man måste bara veta till vad. Har man egen såg kan man ju såga upp det själv och lägga ut det på blocket eller nåt.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#647248"Japp! Ungerfär som en repig LP-skiva, som ständigt spelar om samma slinga." Går inte att missa den straffen i öppet mål.
Svenskt kalhyggesbruk, "en repig stenkaka, som ständigt spelar om samma slinga." .
Lars har räknat på stubbar för att bevisa planteringsskogens förträfflighet, han hade fel på alla årtal utom ett (67),
jag ska visa trissorna nån dag när jag har tid, 2cm de senaste 30 åren har de granar som stog mitt i planteringen växt.
Nu ska jag ner till Örebro och titta på mitt första viltstängselprojekt, 1200 meter stängsel ska upp för att hägna en ekplantering, det finns skogsägare som förstår och så finns det en bunt livegna, grundlurade.

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647259Ska Sverige få ett handelsöverskott från skogen på ca 100 miljarder kr per år fortsättningsvis också. Ja då ska ca 250 000 hemslöjdare tälja ca 40 000 smörknivar per år vardera. Utslaget på ca 250 LO-arbetsdagar per år ska man tälja ca 160 knivar per dag. Det blir i runda tal ca 20 knivar i timmen eller ca en var 3 minut. Ca 250 dagar 8-timmarsdagar per år. Allt baserat på att vi ska sälja, hitta köpare, utomlands som skickar hit ca 100kr per kniv. Varje år alltså. Vi ska ha ca 100 miljoner återkommande trogna köpare som köper en ny kniv varje år.
(Jag tror decimalerna blev rätt, jag inte är van så stora siffror.)
Vi kan inte importera maskiner för ändamålet för då minskar nettot och vi behöver tälja och sälja ännu fler knivar.
Sen ska inte skogarna påverkas av denna nya skogsindustri. Hur många enbuskar vi behöver plantera per hektar vet jag inte. Inte heller om man får det. Finns enbuskplant?

Uffe, du som ligger i framkant, strax före framtiden. Hur många smörknivar ligger du på idag, och hur ser skogen din ut framöver vid ett uttag om 40 000 smörknivar per år? Inga kalslag bör det bli. Du klarar det säkert men hur går det för de andra 249 999 rågrannarna?

isteskog  
#647269Orsa! Du glömmer huggkubbarna och slabbarna! Viltstängslet också ..... 😉

Användarvisningsbild

ulf 1  
#647413Vi behöver inte spekulera på dagisnivå, vi kan titta på verklighetens länder, vi tar Tyskland som har hälften av Sveriges produktiva skogsyta, varav 25% är helt skyddad, på resten av skogsytan sysselsätts en miljon människor, och änå tar man bara ut 60% av tillväxten, man ökar den stående volymen varje år sen 30 år tillbaka, man förbjuder hyggen över 5000 kvadratmeter, en del områden är det 2500 kvaratmeter.
Värdet av produkterna ligger mångdubbel över Sverige, på halva ytan skog uttaget är STÖRRE än sveriges varje år.
Och rumpnissarna i Sverige undrar, med mössan över ögonen vem som släckte ljuset, ja varför ser vi inte hur värdelöst vårt skogsbruk är, jo alla som har nåt med det att göra, har också något att försvara ... sin heder, ”Voffor gör ho på detta viset?” ja man undrar.
Smörknivar, slabbar, stubbar mm är daghemmets ängsliga förlöjligande, kanske dags att slänga hink och spade och växa upp.
Framförallt lära sig vad andra länder gör rätt, vi står nu som fånar och undrar varför vi är portförbjudna till andra länder, vi borde förstå att det inte bara är corona, vi är faktiskt bojkottade av hundratals företag i andra länder med våra trävaror också, tom Kina, Brasilien och Indonesien står på tur att slänga ut oss, när ska vi Storsvenskar förstå hur små vi är.

TS

Avslutat-02  
#647419"kanske dags att slänga hink och spade och växa upp."

Låter som en utmärkt idé...
Att du inte kommit på detta tidigare?
Och du, vi har diskuterat Tyskland tidigare, och även då och där hade du enormt fel både på siffror och fakta, så bespara dig den biten igen..

Innan någon tröttnar på allvar.. för det har inget med tråden att göra... eller hur?

Vart är listan du utlovat så många gånger över vilka träd som ger pengar?

Palakangas  
vinterrojaren skrev:
Vart är listan du utlovat så många gånger över vilka träd som ger pengar?

Den kommer säkert i samband med presentationen av den "fotografiska expeditionen"🦆

Användarvisningsbild

Vedproducent  
ulf 1 skrev:Det konstiga med er som klagar är att ni vet ju inte vad ni talar om. Alla räknenissar med sin kalkylator, och sin missunnsamhet,
Jag sågade Vildmarkspanel förra veckan 540 kvadratmeter för 120 spänn kvadraten. Så ta fram kalkylatorn nu och räkna, det tog tre dagar, räkna på, det var beställt, så det är alltså sålt, räkna på ... NU får ni räkna vad det blir i månaden, Lycka till.
Jag är inte ute efter att skaffa vänner här, det har jag redan, och de flesta tycker inte alls jag, eller har ingen åsikt om skogsbruk, så det är inte därför de är mina vänner.
Om man ska förstå vad skogsbruk är så måste man ha tänkt väldigt mycket och lärt sig saker som står utanför de flestas vardag, därför argumenterar jag inte så ofta om skogsbruk med mina vänner.
Av er på skogsforum begär jag dock lite mer, och då blir vi tydligen oense, men det är en bra början, när alla är rörande överens då är det jävligt illa, då närmar sig katastrofer.
Det finns inget annat land som är så nära tillväxten i sitt uttag av skog, det är mycket illa, att vi dessutom vrakar ut skogen till bulkpriser är bara ett bevis på vilket u-land vi är, Finland börjar förstå hur felaktigt ett liknande skogsbruk är, men får ju dras med samma galna industri som Sverige, så det går trögt att få fram sanningen, där också.
Ett av världens största sågverk (södras, värö) har en "vinst" på 7 kronor per kubik .. där måste man ju fråga sig, vad fan håller man på med, och borde inte vi inse det galna i att mata in detta skitvirke år ut och in för ett nollsummespel som bara raserar vår natur.
Lägg ner skiten och låt plantagen bli skogar igen, vi skulle inte märka om vi la ner hela skogsindustrin, faktum är att fler har blivit arbetslösa sen corona, än vad skogsindustrin har annstälda, och Sverige går inte under för det, att stå och såga sönder vår natur för 7 spänn kubiken borde vara åtalbart.
Jag har visat att "inte lyft ett finger" skogen har 400 kubik efter 65 år, så varför tror ni bilförsäljarna på bolagen lurar er att röja och gallra och betala dom för det, och sen får ni 250 kubik efter 70 år, suckers.
Det jag har svårt att förstå är hur man får ihopa en kalkyl på 3 dagar. Jag har förädlat i 11 år och det är fortfarande ingen enkel uppgift att få ihopa en helårslön som är rimlig. Så för att jämföra med dina siffror så har jag 289664 kr exkl moms i vedproduktionen nu denna senaste månaden. Sen kommer lite andra småarbeten till också. Låter ju rätt ok men då är det ju mycket tid och annat som ska betalas både nu och många andra timmar av året. Men jag är absolut inte den som klankar ner på din sågning för det är fantastiskt om du får det att gå ihopa. Men jag tror du bortser ifrån väldigt mycket. Sen är det helt ok för mig. Är man pensionär och har bidragsarbetare så kan man ju få ha en rolig hobby med viss intäkt. Tycker absolut du ska göra det du tycker är roligt så länge hälsan och lusten medger.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#647531Det är väl här någonstans man skiljer på Svenskar och andra folk, Vedproducenten.
Jag har jobbat sen jag var 14 år och aldrig behövt någon som "hjälper mig" eller som ger mig ett bidrag.
De människor som jobbat åt mig och "gått på bidrag" har dock varit typiska Svenskar, vilket betyder att dom jobbat för på sin höjd för 20% av en normal arbetare, eller så har dom varit sjuka på något sätt, under rehabilitering osv.
Det vi inte verkar förstå i Sverige är att det går att jobba så man blir oumbärlig för en arbetsgivare, men de är sällsynta på arbetsmarknaden, och har givetvis jobb hur mycket som helst.
Så varför ska jag göra kalkyler, jag har jobbat hela mitt liv, och en av de saker jag vet är att man inget vet, jag kan bara säga vad jag gör några dagar framåt och har inte minsta behov av att veta mer, jag är oumbärlig, så jag litar på att jag ordnar saker, jag fick en beställning på 70 kvadratmeter vildmarkspanel i går, jag sålde 540 kvadratmeter för en vecka sedan, i går var jag till Örebro och tittade på en död granskog som ska tas ner i början på veckan ca 3 hektar, där fick jag en beställning på 1200 meter viltstängsel i trä, det blir mitt första jobb med viltstängsel, trots att jag har berättat för folk i ett år nu snart att jag kan leverera sådana, tänk om jag gjort en kalkyl för att sälja såna, hur fan hade det sett ut.
Nää det lilla dagis som Sverige blivit, med alla små bullshittande räknenissar i sandlådan står jag över, men tack för alla "det gååår aldriii" det sporrar bara, och jag tycker livet är jäkligt kul just nu, för jag håller på med det jag gillar mest, och det visste jag inte för ett par år sen.
Ni som sitter och väntar på att det ska gå åt helvete, vilka präktiga Svenskar ni är, varför tror ni det är utlänningar som plockar jordgubbar och planterar granar, jo dom har lämnat sandlådan för många år sen.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#647595Vedproducenten du borde veta bättre än att ansluta dig till mobben i sandlådan, och "vi sätter två träd för varje vi tar ner" Mellberg.
Att köpa vrak och massavedshögar för dryga hundringen och göra om till ved för 700 spänn är väl en födkrok som duger, dock inget för mig, då jag aldrig passat som "volvoarbetare" på ett löpande band år ut och år in.
Men det är väl inget du kan sätta ihop med ditt skogsbruk som du brukar göra när du ska tala om hur bra kalhyggesbruket är.
De 100 kubik din plantering växer till varje år ger väl inte trehundratusen spänn i månaden ? 70 tusen skulle då räcka mindre än en vecka, sen var tillväxten slut för det året ... nää kalhyggesbruk för fibrer är en döfödd historia och det borde även du kunna erkänna.
Jag börjar bara bli så trött på alla som inte förstår att skogar måste brukas på ett annat sätt än vi gör idag, i de flesta länder så fungerar certifiering på det viset att skogen finns kvar hela tiden, Sverige och Finland har fått undantag, och det är givetvis en skandal utan att någon verkar bry sig.
Och om du nu lurar folk att du är vedproducent från eget kalhyggesbruk är du bara med i detta jättelika hyckleri, det finns ju folk som tror på dig.
Du borde i stället säga, "jag skulle inte överleva mer än en vecka på mitt skogsbruk.
Prova att titta på verkligheten som den är.
Den man jag ska sätta upp viltstängsel åt lever i verkligheten, för han har sån tur att hans far insåg att de granplanteringar som han gjort under 50-60 talet på gamla betesmarker inte trivdes, och började byta ut granen mot ek och fågelbär, han har nu fått ärva de 33 hektaren skog, för 25 år sen planterade hans far 7 hektar med ek i 7metersförband med grupper om 5 plantor, dessa är nu runt 20 cm spikraka kvistfria, så han har växt upp med att lära sig sköta en ädellövskog, men de tråkiga stängslen typ vägstängsel vill han nu på de nya planteringarna försöka med trästängsel, det verkar som han tack vare sin fars goda föredöme befriats från Storsvenskars feghet och törs tänka själ (det jag försökt lära er i några år nu) .
Där Vedproducenten har du ett förädlings värde på 5 tusen spänn kubiken, och då får jag 30% bakar att göra ved av också, alla sätt är bra ... utom de dåliga.

TS

Elmhult  
#647596Grannen hemma har planterat ek i vår. På ca ett hektar. Ska bli spännande att se hur det artar sig. Jag ska försöka sätta löv på ett ställe hör hemma. En gammal äng. Planen är lövträd som låter marken under leva hyfsat bra för undertill tänkte jag ha får. Naturligtvis får det vänta tills de växt till sig. Men jag har förhoppningar om att det ska bli riktigt bra. Jag har sett på andra håll (inte Sverige) att dom gjort så. Fåren äter ju alla löv upp till en viss nivå och håller borta konkurrens.

jakobn  
#647599Tråden har ju ändå spårat ur så antar att lite OT är ok 😀 😀.
Jag har ett skifte med ek på ca 1,5ha som korna går på. Tror det är 70-80 år, det är fin tillväxt på gräset vid slutet av sommaren, men går bara att beta en gång och det är snabbt avklarat.
Det stängslades under torkan 2018 och var inte tänkt att bli permanent, men det är ganska trevligt när skogsbruk möter lantbruk, kan planera vinterns huggning samtidigt som man kliar en ko bakom örat. En trevlig bieffekt är et enebuskarna verkar ta sig igen, men det är ju bara positivt för ögat och ger inget i plånboken. Nackdelen är att undervegetationen försvinner eftersom ledarkon har lärt sig fälla mindre träd och de andra tar löv så högt de kan. Undervegetationen behövs för att hindra eken från att slå vattskott, går jag in och tar några ekar där nu blir det lite för ljust. Så visst kan man ha djuren i skogen, men det blir på bekostnad av kvalite. Får och getter barkar undervegetationen och det blir samma effekt. Vill man gärna ha djur i en ekskog är det nog bäst efter sista gallringen (vid 80-90 år?). Mina tankar om det hela, med reservation för tankefel.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:"jag skulle inte överleva mer än en vecka på mitt skogsbruk.

Hur länge skulle du överleva på ditt eget skogsbruk, utan de träd du får eller köper från annat håll?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
ulf 1 skrev:Vedproducenten du borde veta bättre än att ansluta dig till mobben i sandlådan, och "vi sätter två träd för varje vi tar ner" Mellberg.
Att köpa vrak och massavedshögar för dryga hundringen och göra om till ved för 700 spänn är väl en födkrok som duger, dock inget för mig, då jag aldrig passat som "volvoarbetare" på ett löpande band år ut och år in.
Men det är väl inget du kan sätta ihop med ditt skogsbruk som du brukar göra när du ska tala om hur bra kalhyggesbruket är.
De 100 kubik din plantering växer till varje år ger väl inte trehundratusen spänn i månaden ? 70 tusen skulle då räcka mindre än en vecka, sen var tillväxten slut för det året ... nää kalhyggesbruk för fibrer är en döfödd historia och det borde även du kunna erkänna.
Jag börjar bara bli så trött på alla som inte förstår att skogar måste brukas på ett annat sätt än vi gör idag, i de flesta länder så fungerar certifiering på det viset att skogen finns kvar hela tiden, Sverige och Finland har fått undantag, och det är givetvis en skandal utan att någon verkar bry sig.
Och om du nu lurar folk att du är vedproducent från eget kalhyggesbruk är du bara med i detta jättelika hyckleri, det finns ju folk som tror på dig.
Du borde i stället säga, "jag skulle inte överleva mer än en vecka på mitt skogsbruk.
Den man jag ska sätta upp viltstängsel åt lever i verkligheten, för han har sån tur att hans far insåg att de granplanteringar som han gjort under 50-60 talet på gamla betesmarker inte trivdes, och började byta ut granen mot ek och fågelbär, han har nu fått ärva de 33 hektaren skog, för 25 år sen planterade hans far 7 hektar med ek i 7metersförband med grupper om 5 plantor, dessa är nu runt 20 cm spikraka kvistfria, så han har växt upp med att lära sig sköta en ädellövskog, men de tråkiga stängslen typ vägstängsel vill han nu på de nya planteringarna försöka med trästängsel, det verkar som han tack vare sin fars goda föredöme befriats från Storsvenskars feghet och törs tänka själ (det jag försökt lära er i några år nu) .
Där Vedproducenten har du ett förädlings värde på 5 tusen spänn kubiken, och då får jag 30% bakar att göra ved av också, alla sätt är bra ... utom de dåliga.

Nja jag har sagt att du ska hålla på med din hobby med visst bidrag så länge du har hälsan och lusten. Jodå jag skulle överleva gott på min skog. 5000 m3 sk i årlig tillväxt. Så nog skulle det räcka till ved för långt mer än 300 000 kr i månaden. Men jag vill ha mest gran på min mark då den växer överlägset bäst här. Så därför köper jag den allra mesta björken till min vedproduktion och den kostar inte en hundring kubiken som du tror. Rättare sagt runt 600 kr fub i råvarukostnad inkl moms när den är hemma på gårdsplanen. Hoppas för din egen skull att du skaffar dig lite koll på kostnader runt saker och ting. Det behövs även på hobbynivå så inte kostnaderna skenar iväg.
Så kom du inte med några lögner om vad jag säger och skriver för icke ett ord av vad jag skrivit här någonsin har varit lögn. Så den skammen får du stå för själv!

Elmhult  
jakobn skrev:Tråden har ju ändå spårat ur så antar att lite OT är ok 😀 😀.
Jag har ett skifte med ek på ca 1,5ha som korna går på. Tror det är 70-80 år, det är fin tillväxt på gräset vid slutet av sommaren, men går bara att beta en gång och det är snabbt avklarat.
Det stängslades under torkan 2018 och var inte tänkt att bli permanent, men det är ganska trevligt när skogsbruk möter lantbruk, kan planera vinterns huggning samtidigt som man kliar en ko bakom örat. En trevlig bieffekt är et enebuskarna verkar ta sig igen, men det är ju bara positivt för ögat och ger inget i plånboken. Nackdelen är att undervegetationen försvinner eftersom ledarkon har lärt sig fälla mindre träd och de andra tar löv så högt de kan. Undervegetationen behövs för att hindra eken från att slå vattskott, går jag in och tar några ekar där nu blir det lite för ljust. Så visst kan man ha djuren i skogen, men det blir på bekostnad av kvalite. Får och getter barkar undervegetationen och det blir samma effekt. Vill man gärna ha djur i en ekskog är det nog bäst efter sista gallringen (vid 80-90 år?). Mina tankar om det hela, med reservation för tankefel.

Ek går inte ihop med kor. Får vet jag inte av egen erfarenhet. Men kor absolut inte. De gnager barken direkt och trädet dör. Men jag har får tillsammans med björk nu och det går bra. De har i princip stamkvistat björkarna upp till en dryg meter men lämnat barken orörd. Enen är nästan utrotningshotad känns det som. Vi hade otroligt mycket En förr men nu krävs det lite detektivarbete för att finna. Vet inte varför, kan vara djur eller kan vara klimatförändringar? Många milda vintrar här nere nu. (Södra Halland) Jag har ett stycke blandskog med Ek, Tall, Asp och lite märkliga björkar som kämpar för överlevnad. I den skogen har det gått kor och följden har blivit att det är soprent under träden men tallen tror jag, har ju sugit upp all näring så inget gräs växer under, iallafall inte mer än några stackars strån. Planerar att röja där till vintern med plan på att få tall där igen med samma lövinblandning, dock lite glesare så undervegetationen har en bättre chans. Naturligtvis måste det stängslas av annars äter kreaturen upp alltihop. Det genererar inte mycket pengar virksesmässigt men herregud va fint det är där. Rådjur och harar älskar den biten skog. Och som jägare generar det ju nästan gratis mat. Vilket inte ska förkastas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).