Avverkning (slutavverkning)

Arbete i avverkningslag

115 inlägg 45015 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

masterchief  
#64397 Ringbindning gör sig bäst i skogsmaskinen 8)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64398 Det frågades här ovan om utbildningar
Min kanske inte är helt relevant då jag först utbildade mig till skogsmaskinsmekaniker och sen gick en ky utb. till maskinförare.
Men så här tyckte jag: Direkt ut från skolan klarade man sig, men var knappast duktig eller effektiv.
Jag hade turen att hamna hos ett mycket duktigt företag och fick lära mig i praktiken allt som står i per-eriks böcker + lite till.
Då vart de fart på grejorna kvalite på arbetet och självsäkerheten öka, som jag ser det var det dom som gjorde mig till skördarförare.
På skolan fick jag lära mig köra maskin.

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64438 Blir ju så att om man "lär sej själv" lr "ser på hur nån annan gör och gör likadant" så blir det lätt att man lägger sej till med en massa onödigt o direkt felaktig körstil.
Ett klassiskt exempel som man kan se på många ställen är det att tömma gripen och knipa fast igen efter varje lastcykel.
Är väldigt svårt att få arbetat bort en sådan onödig sak.
Men om man en gång läst böckerna så kanske det blir rätt om inte omedelbart men iallafall innan det hinner nötas in fel :lol:

Ringbindning är bäst så länge du inte använder taggtråd :D

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#64738 Till samtliga på skogsforum säger jag: Då tror jag att beslut fattats om att böckerna ska vara ringbundna!

Till Ume säger jag: Din omgivning skulle jag behövt! Jag har ännu inte lärt mig, efter alla år, allt som står i mina böcker!

Till Orre säger jag: Alla tidigare köpare av böckerna, som trott på produkten, och som jag verkligen hoppas, haft nytta av böckerna, och även tjänat på inköpet av dem säger jag: Ett erbjudande kommer om uppdatering! Sen tycker jag förstås att böckerna inte skapats för ngn bokhylla!

Till Sundhult säger jag, på frågan om att han kanske skulle ha väntat med att köpa böckerna: Det är upp till dig att avgöra! Kom på att likheten med V70 är riktigt slående. Det finns väl ingen vettig människa som hävdar att dessa bilar, byggda i relativt små serier, är färdigbyggda? Men lik förbaskat köper folk bilarna, och en del av köparna är ju faktiskt riktigt nöjda?!

Jämför även köpet av böckerna med kontakter med det motsatta (attraherande könet). Skulle du vänta på att få träffa en ”färdigutvecklad”, kontrollerad, o.s.v. person, så kommer du att dö som gammelgosse. Klokt men tråkigt, skulle jag säga.

Om jag får ynnesten att leva, kommer inte böckerna att bli helt färdiga än på ett tag. Du var en som ”var med på tåget”. Sett ur min synvinkel får jag gratulera. Att erhålla kunskap kostar. Jag tror att det pris du betalade för denna kunskap var mycket rimlig.

Till Simba
Du skriver klokt om att lära sig rätt ifrån början. Här är jag själv kanske själva urtypen. Som lärt mig fel, gjort alla misstag som finns att göra, och lärt om. Det är därför jag är så sen i utvecklingen!

Trots detta är jag rädd för att ni börjar bli lite ”ämliga” där borta i öster (var Finland nu än ligger). Skulle ringbindning av taggtråd vara besvärande menar du? Jag bli helt bestört! Snart säger du väl att det gör ont i vevstakslagren på motorn när man chipstrimmar?! Kanske till och med på en Scania (Swedisch quality).

När jag tänker på Finland, eller tidigare när jag verkligen tänkte på Finland, så såg jag självfallet Sven Dufva i boken Ensam Soldat framför mig. Jag ska säga dig Simba att den finske mannen Sven ensamt dräpte hundratals ryssar! Det var en riktig karl det! Som inte fick ångest av tanken på lite taggtråd!

Å inte satt han på kvällen å drack cocakola och lyssnade på den där Jackson. Han var en riktig finne som talar till mig: Om jag ej får med andra gå, får jag väl ensam gå. (Men jag är aldrig riktigt ensam. Jag har ju mina mjäll): Han skulle ha varit glad om han haft några exemplar av Arbete i avverkningslag att skyla sin utmärglade kropp med, mot ryssarnas kulor. Säkert hade de hålspetsammunition. Förmodligen hade han hållit del 1 i vänster hand och skrikit (på finska): Kolla här om att läsa terräng, samtidig som han klarat att hålla k-pisten i höger hand, och använda den som en FINSK MAN.

DEN ÄKTA FINNEN hade varit lycklig om han haft en ringbindning på boken av taggtråd, med extra långa utligg. Då hade han använt boken som vapen, och klubbat en och annan, och sparat av sin 9 mm ammunition. Och hade han haft en talskiva, med dubbla cd-skivor, hade han säkert burit den närmast sitt, vid DEN TIDEN finska stolta hjärta. Eller också hade han lyssnat på Lenas röst på kvällen innan utmattad föll in i sömn. Eller använt skivan på något sätt innan han somnade. Det var en riktig finne det!

Men jag är inte omöjlig. Ni ska få en finsk ”soft –light” version utan taggtråd i ringbindningen. Rosa matt ringbindning (som inte reflekterar ljus) och signerad av Jonas Gardell, givetvis skrivet med svanenmärkt penna med giftfritt bläck. Ska fila av kanterna på sidorna så att du inte skär dig i dina parfymdoftande välmanikerade ”frökenhänder”.

Men du förresten, när vi kanske träffas i höst, finns det koffeinfritt kaffe i erat nobla land?
Undrar den nästan ödmjuke
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64745 Per-Erik: Så du jämför dina böcker med en tradtionell Volvo; ganska funktionell, men intetsägande. ;)

Som sagt var, kapitlet om grot hade varit kul att studera. Antar att det dyker upp förmånliga erbjudande i postlådan för oss som redan köpt böckerna?

//.D

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

masterchief  
#64748
Sundhult skrev:Per-Erik: Så du jämför dina böcker med en tradtionell Volvo; ganska funktionell, men intetsägande. ;)

Som sagt var, kapitlet om grot hade varit kul att studera. Antar att det dyker upp förmånliga erbjudande i postlådan för oss som redan köpt böckerna?

//.D

Inte värre att köra V70 än köra Valmet i skogen, Samma intetsägande maskiner som bara rullar, tur är väl det då de har svindyra reservdelar både Volvo och valmet :lol:

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#64773
Sundhult skrev:Per-Erik: Så du jämför dina böcker med en tradtionell Volvo; ganska funktionell, men intetsägande. ;)

Som sagt var, kapitlet om grot hade varit kul att studera. Antar att det dyker upp förmånliga erbjudande i postlådan för oss som redan köpt böckerna?

//.D


Hej Sundhult
Ett bra erbjudande kommer i postlådan, vad tiden lider. Antar även att något läggs ut på hemsidan.

Rätt åt mig att jag fick mig en snytning, när jag släpper ned garden, på det där sättet. Borde skrivit A6 i stället. Quattro med diesel V-6:a. Har satt upp en lapp på datorn nu, där det står att jag får datorförbud efter 2200 om jag fortsätter med såna där fantasilösa jämförelser!
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64785 Sorry per erik du måste åka ända till stöde utanför sundsvall för att lära..
Då får du dock ett helt livs erfarenhet av skogsarbete inpräntat i hjärnan

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#65029
ume skrev:Sorry per erik du måste åka ända till stöde utanför sundsvall för att lära..
Då får du dock ett helt livs erfarenhet av skogsarbete inpräntat i hjärnan

Hej du Ume!
Riktigt imponerande det där får jag säga. Visste väl att det fanns kunskap om järnmalm och renskötsel i norrland. Å hjortron. Men inte att ni är sådana hejare på det här med avverkning.

Apropå renskötsel så finns det ju såna där tockna renkåtor uppe hos er. Å när jag tänkte på det en stund kom jag ram till att ni är nog inte nå vidare män däruppe. En sanning i sammanhanget är ju, helt oomtvistat enligt vad jag hört att:
I Norrland går kvinnorna …in och .. ut.

Jäsingens tråkigt det där du: Här är de nöjda när de går ut!
Hävdar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65040 "Koffeinfritt kaffe :?: :surp: "
Tror jag inte,den där Lewengood tog nog det sista med sej när han flytta härifrån :D
Förresten har jag hört att i dalarna så när kärringarna går in i vedboden så går sågbocken ut,stämmer det :?:

Nåväl,måste ändå kommentera en sak jag läste i böckerna,nämligen om en så pass enkel sak som att vända bilen med nosen "hemåt" (del 1,sid 15)
Det gör ni väl alla lr :?:
Jag har "alltid"gjort det,när jag läste kapitlet slog det mej att varför gör jag (för en gångs skull ) rätt :?:
Jo,det var en händelse med en skogsarbetare i början av 80-talet,normalt jobba dom i par men den här dagen var kompisen sjuk och han beslöt sej ändå att mot direktiven om ensamarbete sticka till skogs,han skulle va så försiktig och enbart hugga klena granar så kunde inget ske...
Givetvis så klättra sågen iväg när han stamkvista innan fällning,sågen gick in i axeln och med en rödrand efter sej tog han sej till bilen,en folkabubbla,halv meter snö.
Alla vet ju att det var lite bekymmer att hålla rutorna isfria på dom där,vår vän hade INTE vänt bilen,utan nu backa han utan att se nånting med blodet rinnande och backa ner i diket på andra sidan :roll:
Detta var före GSM-telefonerna så nu var goda råd dyra.
Vad som hände kan ingen förklara,men vår vän lyfte upp "bubblan" ur diket och körde till sjukhuset,vi var många som var till skogs och kolla men vi var alla fullkomligt övertygade om att det är omöjligt ens för en frisk karl att lyfta bort en bil på det sättet....
Sen den dagen stod alla skogsbilar med nosen "hemåt" 8)

Som förare hamnar man att ha igång motorsågen emellanåt så tänk på att bara en sån här liten sak kan rädda liv,föresten så måste man ju ändå vända bilen innan man ska hemåt så varför inte göra det mesamma :?:

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

masterchief  
#65043 Vända bilen hemmåt var det första min far präntade in i skallen innan jag fick gå till skogs.
Sedan dess har det blivit en vana att se till det.
Skrämmande att se hur många som inte gör det i buskarna.

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65335
masterchief skrev:Vända bilen hemmåt var det första min far präntade in i skallen innan jag fick gå till skogs.
Sedan dess har det blivit en vana att se till det.
Skrämmande att se hur många som inte gör det i buskarna.
...

det känns nästan som vi är tillbaks i framtiden , ? , ty där mitt nästkommande uppdrag är , ett skifte på 1,5 km långt / ca: 200m brett .. där funkar bara "viltet" B-) ... och noll täckning på luren oas. operatör ..YES! ...man blir avkopplad , men samtidigt helt avskärmad från omvärlden ..men man är ju "härdad" , dock är det alltid kul att slå en pling och snacka lite ;)

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#66563 [quote="Simba"]"Koffeinfritt kaffe :?: :surp: "
Tror jag inte,den där Lewengood tog nog det sista med sej när han flytta härifrån :D
Förresten har jag hört att i dalarna så när kärringarna går in i vedboden så går sågbocken ut,stämmer det :?:


Vad som hände kan ingen förklara,men vår vän lyfte upp "bubblan" ur diket och körde till sjukhuset,vi var många som var till skogs och kolla men vi var alla fullkomligt övertygade om att det är omöjligt ens för en frisk karl att lyfta bort en bil på det sättet....

Hej Simba
Det är ofta en tjusning för mig att läsa vad du skrivit. Känner ingen mig.
När det gäller den personen du nämner, så har han en given plats i 08-området. När det gäller det där med sågbockarna så har jag inget bra svar. Jag har också hört talas om det där. Men vad jag förstår var det före min aktiva tid.

Lustigt egentligen, när man talar om viktig kunskap, vilka "enkla ting" det handlar om. I ett möte med en 12-13 "driftstekniker" eller liknande, fick jag förklarat att det jag kunde prestera endast var "basic kunskap". Och det är möjligen sant. Men ack så viktigt det är att ha denna kunskap med sig. I många situationer!

Angående din förvåning "vi var alla fullkomligt övertygade om att det är omöjligt ens för en frisk karl att lyfta bort en bil på det sättet...." så har jag redan pekat på detta faktum: Det var på den tiden man kunde känna en äkta respekt för det band vi har med våra bröder i öster. Jag tror ju att när denna man lyfta folkan så tänkte han: Perkele, Koskenkorva och sjujädrar. Och mannens valkade händer gjorde förmodligen märken i kromen på stötfångaren.

Men det var då det. Tycker Nokia telefonerna börjar vara sisådär. Ihopplockade av nån med som spelar Bob Marley och tänker Easy com, easy go.

Skämt åsido Simba, Praktikerkunskap är power: Tror du inte att på något sätt behöver kunskap, YRKESSTOLTHET, "basic kunskap" vässas i samtliga Nordiska länder, om vi inte ska bli ifrån-åkta?

Detta undrar den akterseglade
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

Knegarn  
#67094 Rätt intressanta böcker du har gjort! Men de verkar inte som att du hade några vidare anlag att jobba med skogsmaskiner eftersom du har gjort alla misstag man kan göra (som du själv säger). Lite har ju vissa ju naturligt och inte behöver lära sig den hårda vägen. Kul att du tog dig igenom det dock och berättade om det i bokform! :)

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#67591
Knegarn skrev:Rätt intressanta böcker du har gjort! Men de verkar inte som att du hade några vidare anlag att jobba med skogsmaskiner eftersom du har gjort alla misstag man kan göra (som du själv säger). Lite har ju vissa ju naturligt och inte behöver lära sig den hårda vägen. Kul att du tog dig igenom det dock och berättade om det i bokform! :)


Åjo, Knegarn, lite anlag har jag nog för maskinkörning, och det är nog en liten överdrift, det där jag säger: Att jag gjort alla misstag...Det är ju faktiskt så att jag kommer att vara med någon dag till, tror jag utan att veta, och detta kommer med tiden att innebära ännu något misstag!

Och apropå anlag och att jag tog mig igenom: Tror min envishet är min vassaste och viktigaste egenskap!

Sen är väl arbete i avverkningslag, maskinkörningen och allt annat som innefattas, lika som i andra verksamheter: Det gäller på sikt att lära av misstagen! Minns en historia från västvärmland, en ung kille såg oljetryckslampan lysa på 971:an, och bestämde sig för att köra fortast möjligt fram till vältplatsen. Ett oljerör (möjligen fram till insprutningspumpen) hade gått. Killen gav plattan för att hinna fram i tid, vad han nu skulle hinna till. Det gick självfallet åt h-e. När ägaren och den unga killen hjälptes åt att byta vevstakslagren sa ägaren: -Tja nu är det frågan, har du eller jag lärt sig mest av detta?

Lite livsfilosifi i detta, påstår med all tydlig envishet
/Per-Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).