Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201214 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
ulf 1 skrev:Här har ni en bild från min "fina" granskog där ingen gran är över 22 cm i brösthöjd trots att de är uppåt 70 år gamla.

Inget märkvärdigt med den granplätten. Sådan klen och krokig granskog finns det lite varstans häromkring. Men 4000 granar på hektaret om det ser ut så där🤔

isteskog  
ulf 1 skrev:Egentligen är vi nog ganska lika Lars, vi vill båda få sista ordet.
Och det är ju bra på ett sätt, det skapar trots allt en diskussion som andra kan följa och förhoppningsvis lära sig något av, kanske både du och jag också kan lära oss något, och inte vara så förbannat envisa med vad som är rätt eller fel.
Jag har gjort en film idag där jag går igenom den avverkade slingan, dels som en dokumentation hur det ser ut nu och hur det blir efter att jag "städat upp " det som jag kallar mitt vardagsrum, det lär bli inom ett par veckor, men framförallt så tittade jag noggrant på de olika avdelningarna i det här området av min skog, och idag hittade jag ytterligare ett ställe med planterad gran som inte ser ut att vara åker på flygbilderna från 47, och de granarna såg riktigt trevliga ut, de kommer nog att bli riktigt stora med tiden.
Jag tar nog ner någon av dom för att titta på ålder och hur de växer.
Hade du inte klagat så mycket hade jag nog missat den planteringen, så tack för det.
Jag säger till när filmen är färdig, så får du göra en kritisk granskning av mina påståenden, även om jag vill ha sista ordet så tål jag kritik, annars hade jag väl inte häckat på detta forum, utan varit på nåt naturforum, där alla hållt med mig, men det är jag alltså aldrig på sen flera år då Malin stängde av mig från sin skogsblogg.
Här har ni en bild från min "fina" granskog där ingen gran är över 22 cm i brösthöjd trots att de är uppåt 70 år gamla.

På Malins blogg (SNF) körde du precis samma mantra som du gör här .... 🤣

Användarvisningsbild

halvproffs  
#646977Kvistarna på sån gran brukar på 1" virke flyga ur när jag hyvlar det.

Avslutat-02  
isteskog skrev:
Och det är ju bra på ett sätt, det skapar trots allt en diskussion som andra kan följa och förhoppningsvis lära sig något av, kanske både du och jag också kan lära oss något, och inte vara så förbannat envisa med vad som är rätt eller fel.
Jag har gjort en film idag där jag går igenom den avverkade slingan, dels som en dokumentation hur det ser ut nu och hur det blir efter att jag "städat upp " det som jag kallar mitt vardagsrum, det lär bli inom ett par veckor, men framförallt så tittade jag noggrant på de olika avdelningarna i det här området av min skog, och idag hittade jag ytterligare ett ställe med planterad gran som inte ser ut att vara åker på flygbilderna från 47, och de granarna såg riktigt trevliga ut, de kommer nog att bli riktigt stora med tiden.
Hade du inte klagat så mycket hade jag nog missat den planteringen, så tack för det.
Jag säger till när filmen är färdig, så får du göra en kritisk granskning av mina påståenden, även om jag vill ha sista ordet så tål jag kritik, annars hade jag väl inte häckat på detta forum, utan varit på nåt naturforum, där alla hållt med mig, men det är jag alltså aldrig på sen flera år då Malin stängde av mig från sin skogsblogg.
Här har ni en bild från min "fina" granskog där ingen gran är över 22 cm i brösthöjd trots att de är uppåt 70 år gamla.

Det är alltså inövat?

Brorsan  
ulf 1 skrev:Men tillbaka till skogsbrukandet och förädlingen, Lars är ingen praktiker som jag, och har svårt att förstå hur saker fungerar i verkliga livet, så vi tar en liten praktik resume.

Det ska inte vara tall som är som läskpapper på en fasad, gran är bäst

När du ströar så vänd alltid baksidan upp, det torkar alltid mest på ovansidan och du vill ha skålningen rätt när du spikar upp fasaden, (ett bra knep med skärbrädor också, vänd dem ofta så håller de sig släta, där finns många fina knep att få dom raka under torkning,

Furu som panel fungerar väldigt bra, Speciellt för dig som har så bra kvalitet på virket.

Hyr du ströar har mindre betydelse.
Viktigare är det att sätta upp brädan med kärnan utåt. Ytveden krymper alltid mer än kärnan och det kommer att torka ut väldigt mycket på en vägg
Jag gjorde själv fel när jag byggde mitt hus. en spik i mitten och nu har kanterna vikit ut sig och tryckt ut läkten.
På dom som sitter åt rätt håll har brädan spruckit i mitten vid spiken på några ställen.
Sen blir en furuvägg väldigt vacker med rätt ytbehandling.

Användarvisningsbild

machonisti  
Palakangas skrev:
ulf 1 skrev:Här har ni en bild från min "fina" granskog där ingen gran är över 22 cm i brösthöjd trots att de är uppåt 70 år gamla.

Inget märkvärdigt med den granplätten. Sådan klen och krokig granskog finns det lite varstans häromkring. Men 4000 granar på hektaret om det ser ut så där🤔

Det är helt enkelt dags att "bläda".

Palakangas  
#646990Om det varit en bokskog så kunde man bläddrat😁 men någon bokskog får vi aldrig se här.

Avslutat-02  
machonisti skrev:Vad är de vita fläckarna på stammen?
Har sett likadana i min skog på figurer som verkat vara för täta.

En anledning för myndigheter att beslagta skogen tids nog...
Lavar...
Ingen bra sak när det gäller myndigheter..
Bra för naturen däremot...

tallen100  
Palakangas skrev:Om det varit en bokskog så kunde man bläddrat😁 men någon bokskog får vi aldrig se här.

Bokskog.
Bokvirke görs det väl stolar och bord av till bibliotek och liknande,
Bokbladen blir till en massa sidor i böcker. 🌳

Användarvisningsbild

Björn T  
#646998Hej. Vet inte var det är eller heter, men detta uppstår när det är brist på ljus.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
vinterrojarn skrev:
isteskog skrev:

Det är alltså inövat?

Japp! Å samma rappakalja kördes tyvärr även på Herman Sundqvist's blogg.
/Niklas

Avslutat-02  
#647054Så då är det inte bara väl inövat utan även beprövat? Vad jag tycker om dennes idéer ska jag inte nämna, en del blir så griniga då..

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647065Japp! Ungerfär som en repig LP-skiva, som ständigt spelar om samma slinga.

Avslutat-02  
#647072Ändå är det sånt tryck på att hålla fram detta.... 🤔 🤔

Användarvisningsbild

machonisti  
#647091Enligt receptet görs inget miljöavtryck och vi kan hämta mycket grovt virke.
Dessutom växer skogen snabbare helt utan åtgärder.

Vad är väl bättre än det?
Till och med den insatte kan ryckas med en stund.

Nu är min bild av Ulfs skrivelser helt klara för mig.
Det började med våt ved fortsatte med blånat konstruktionsvirke och nu den där stubbhistorien.

Orimligheterna radas upp!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).