Motorsåg och handhållet

Driftproblem med HVA 254 XP

39 inlägg 6903 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646824 Tror inte den trilkas för spolen ger sig. Det är nog nåt annat. Hur mycket har du nålarna öppna?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Adalin  
#646847 ganska exakt 1,5 varv både på H och L skruven

L ligger lite till vänster om där den varvar högst dvs precis där den börjar varva ner lite igen, H ligger där den låter bäst enligt mina otränade öron, jag har beställt en varvräknare, men vi får väl se när den kommer.

Jag provade med min kompressionstestare från biltema och den visade 150 Psi efter några ryck i snöret med dekompventilen stängd

elektrodavståndet är enligt min husqvarnaguide av plast 0,5mm

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Avslutat-02  
#646849 Jag skulle kolla bränslenålen...

Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Adalin  
#646850 jo jag får skruva upp förgasaren och kolla, jag har en extra nål liggande som jag kan byta till

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Avslutat-02  
#646853 Vad har du för art nummer på spolarna?

Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646880 Ett varv ut på båda ska den gå på.
Du ska höra taktning obelastad, fullt rus och svärd/kedja monterad.

Skit i varvräknaren o ställ dig o kapa lite. När den går som bäst, är starkast, inte tvekar på accelleration och har stabil tomgång är den rätt.

Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Adalin  
#646973 Skruvade bort locket på förgasaren och tog ur nålen, den var lite smått sotig/grå längst ut men kunde inte se några märken i den, bytte mot en ny jag hade liggande och kollade så hävarmen låg i våg med kanterna på förgasaren,skruvade ihop förgasaren och satte på locket.

Justerade H och L nålarna till 1 varv och försökte starta sågen, den gick inge bra med L så lågt så fick justera upp den till runt 1,25 ca för att den skulle gå bättre, justerade tomgången och justerade H nålen något mer än 1 varv tills jag tyckte den bluddrade lite när jag sågade en stock, nu startar sågen på första draget efter att den varit avstängd en stund vid upprepade försök.

Den är fortfarande lite svårstartad första gången man ska ha igång den tycker jag, det krävs några drag, men den går ju iaf att start igen när den varit avstängd nu, det är helt klart en förbättring mot hur den var förut. Tror jag nöjer mig så för nu.

Passade på att byta stift på den gröna sågen till ett CJ7Y med, den verkade nöjd med det när jag provsågade lite.

NU har jag tre fungerande 254 sågar igen, nästa steg i motorsågsmeckande blir att byta oljelock på min MS200 som gick av i två delar när jag fyllde på olja sist..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Adalin  
#649269 Efter att ha blivit lite peppad då alla mina 4 motorsågar nu fungerar så tänkte jag att jag kan köpa nått renoveringsprojekt

Hittade en Husqvarna 254 SG på tradera med serienr 7051016 som jag köpte för en tusing, visst kanske lite dyrt för en okänt fungerande maskin, men det blev så.

tänkte att det kanske var en snabb fix då säljaren skrev att han fått igång den men inte orkade pilla mer.

när de kom hem så märkte jag att någon hade redan påbörjat en renovering på den lite smått
Bränsleslangen och bränslefilter var bytta och det satt nya packningar mellan förgasaren och cylindern.

skruvade upp förgasaren och bytte membran och filter i den, filtret var fullt med bös så det hade inte renoverats, bytte även nålen och kollade antalet varv på H L och tomgångsskruven, det var ca 8! varv på alla tre, så jag är ytterst tveksam att den har gått alls som den var inställd.

märkte att den blåa kabeln till handtagvärmen var klippt vid handtaget men kabeln till generatorn satt fortfarande kvar varför väljer man att klippa den?kabeln till högerhanden och till strömbrytaren saknades med.

oljeskölden innanför svärdet var satt bak och fram och kedjefångaren saknades.
Hela motorsågen är lös från tank och handtags delen så jag behöver två nya gummipluggar att sätta fram vid svärdet samt en ny kedjefångare, hittar dock inte va dessa två gummipluggar heter i sprängskissen, det är den som kedjefångaren är fastskruvad i, båda som sitter där nu är trasiga eller är det samma typ av gummiplugg som sitter uppe vid fästena under förgasaren 501 86 70-02 ?

testade kompressionen och den hamnade på lite under 140 Psi

lossade ljuddämparen och kollade efter repor, inga varken på förgasar eller ljuddämparsidan så kolven är hel.

får beställa lite smådelar och se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Adalin  
#649314 OK

det var inte så svårt att få igång maskinen, plockade av cylindern och blästrade rent den på utsidan, sedan körde jag lite svinto i botten på den så den blev ren från den 2mm tjocka skorpan av sot, fick slipa av toppen av kolven med, hade tyvärr bara en 1,5mm kolvring hemma så fick sätta på den gamla igen som var 1mm.

skruva ihop maskinen och märkte att det skramlade ifrån ljuddämparen, tog loss den igen och kollade vad det kunde vara, man ser inget på insidan och man ser inget genom uthålet, kan ju vara någon som pillat in en skruv som inte hittar ut igen, kan man dela ljuddämparna till 254? Jag lyckades inte när jag försökte lite snabbt.
Ingen risk att det trillar in i motorn verkar det som, men det skallrar ju konstant

Hade glömt av att jag faktiskt hade en gummiplupp 501 86 70-01 som jag beställde fel för länge sedan när jag skulle ha en sådan som sitter i cylindern på toppen, testade att dra ut den gamla och stoppa i denna, den passa så får köpa en till.

tankade sågen och satte på svärdet, den startade på 5e draget, ställde in tomgång och L skruven samt trimmade lite snabbt på H för att se så den fick rikligt med soppa, stannar man den startar den på första rycket igen.

Spände upp dragtråden så den inte hängde löst och provsågade några kakor, den blev lite kraftlös när man sågade av någon anledning men jag är nöjd så ikväll iaf.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).