Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201152 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Här lite jämförelse med rör inte ett finger skogen och granplanteringen, jag tror en stor del av "hemligheten" ligger i att det är en blandskog.

Nej, det är helt olika ålder på träden.
Uppifrån och ner räknar jag till 45, 54 och 35 år.

Du har inte svarat på frågan varför du tror att det är en plantering.

Avslutat-02  
#646704Däremot är det inte tillåtet att använda björk som konstruktionsvirke i Sverige i dagsläget. Boverkets regler säger att konstruktionsvirke utgörs av gran, tall och lärk (Anon, 2003).
Ragnarsson_F_120530 (2).pdf

Det finns info om man söker på det.
Den stora informationen är i från södra.
Mer går att läsa här.
Jag skrev tidigare i tråden att jag ville bygga av björk, ingen svarade, ingen svarade ulf när han också skrev att det var lag på att det måste vara barrträd i konstruktionsvirke.

Jag ringde kommunen igår och fick till svar, näpp glöm det, bara barrvirke inget annat...
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 26 maj 2020, 09:34, redigerad totalt 1 gång.

Palakangas  
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:Här lite jämförelse med rör inte ett finger skogen och granplanteringen, jag tror en stor del av "hemligheten" ligger i att det är en blandskog.

Nej, det är helt olika ålder på träden.
Uppifrån och ner räknar jag till 45, 54 och 35 år.

Du har inte svarat på frågan varför du tror att det är en plantering.

Även jag är intresserad av det svaret.

Avslutat-02  
#646706En fråga till Ulf...

Är du godkänd av Boverket?
3070-2019-infobrev-konstruktionsvirke.pdf

Din verksamhet måste vara godkänd av myndigheter om du sågar och säljer virke, som t,ex konstruktionsvirke...
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 26 maj 2020, 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#646707Jag kör också med ett röra inte skogsbruk tills jag gör något. Men det är eller blir alltid trakthyggesbruk. =))

Blädning hör 1800 talet till och liknar väl mest vanlig bondhuggning :d

Nå Ulf 1 , vi verkar vara överens om en sak, att det finns inga lövträd som ger pengar :mrgreen:

Palakangas  
isteskog skrev:Hos mig finns lite grov asp närmast kåkarna. I skogen har älgen käkat upp den! Har en nyckelbiotop med rötasp...... 🙃

Först förr några år sedan sågade jag asp. En kompis skulle bygga en bastu. Tack och lov så hade han från början tänkt hyvla brädorna. Sedan har jag tänkt på asp som plank och bräder. Men tycker det är svårt att välja ut vilka träd som är bäst lämpade.

Avslutat-02  
#646709Får nog rätta dig lite där Mellberg.
Det finns lövvirke som ger pengar,ganska stora också.
Men det är däremot mindre användningsområden för lövveden än av barrveden.

Speciellt om man kollar på konstruktionsvirke, däremot panel mm går lövvirke bra till..
Gäller det övrigt som snickerivirke så är lövveden dyrbar.
Men den har större förmåga att vrida och spricka än barr.

Avslutat-02  
Palakangas skrev:Hur mycket duglig asp finns att tillgå? Det skall nog vara förädlat plantmaterial. Om inte aspen växer i sagoskogen vill säga.

Vadå? Enligt en viss expert här så finns det ju i massor....
Jag har fin asp på gång ner emot älven, men där finns ingen älg..
Har man älg på markerna så är nog asp bara att glömma utan att stängsla in.

Palakangas  
#646712På många av de större asparna är det skador i älghöjd. Men på en sida. Ska ta bilder i dag.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#646713Enligt Boverket finns inget krav på att konstruktionsvirke ska bestå av något visst trädslag (eller att något trädslag inte får användas). Det krav som finns är att konstruktionsvirke ska uppfylla de egenskapskrav som anges samt vara CE-märkta. Boverket har nyligen tagit fram en PDF med info om hur konstruktionsvirke ska prestandadeklareras och märkas och den hittar ni här.

Jag gissar att det inte finns någon i Sverige som bemödat sig med att CE-märka eller prestandabeskriva lövträ som konstruktionsvirke av den enkla anledningen att vi av tradition bygger med barrträ som är det mest tillgängliga och vedertagna materialet som det finns stora volymer av (till låga priser). Men det är alltså inte förbjudet av Boverket att använda konstruktionsvirke av löv.

Avslutat-02  
#646718Den som inte har läst denna kan ju göra det.
Sidan 38 handlar om just detta.
Vidare så har du glömt BKR Specifikationer om "k-virke".

Standard SS230120 handlar enbart om barrvirke, utan den specifikationen så är inte virket godkänt.

Palakangas  
#646720Skadorna på asparna ser ut så här. 1.5-2 meters höjd.

Blivande snickare  
ulf 1 skrev:Alltid lika roligt att komma hem efter ett tolvtimmarspass och läsa hur upprörda ni är, men nu börjar jag förstå att NI förstår, bra det.
Då tar vi ett varv i min blädning, observera detta, blädning alltså inte en slutavverkning eller gallring, och att återställa gamla åkermarker har inget med kalhygge att göra, det är bara barnsligt att hålla på som Lars gör, snart var väl istiden en stor jävla kalavverkning om han får hålla på.
Det är lite farligt att kalla något ingrepp i sin skog för nånting överhuvudtaget för då kommer en hög bullshittare och vill kalla det något annat, men jag har myntat ordet blädning och det är alla sorters ingrepp som går ut på att skörda i sin skog och hela tiden ha skogen intakt, kan vi sluta att tjaffsa om vad det ska heta nu.
Här får ni tre bilder från min blädning med information om vad det är ni ser, och alla kalhyggesälskare borde bryta ihop nu, men det är bara att gå vidare, för jag får alltid rätt, så är det.

Du som stor sågmästare borde ju vid det här laget förstå grundläggande saker som att man inte räknar utbyte ur stocken från roten, allra minst stubben.

Är du över till Finland nångång så håller jag gärna en såg och träkurs för dig, vi två skulle nog ha mycket att prata om.

Avslutat-02  
Palakangas skrev:Skadorna på asparna ser ut så här. 1.5-2 meters höjd.

Skulle vara roligt och få se dem sågade... kanske inte är så farligt som man tror...

Palakangas  
vinterrojarn skrev:
Palakangas skrev:Skadorna på asparna ser ut så här. 1.5-2 meters höjd.

Skulle vara roligt och få se dem sågade... kanske inte är så farligt som man tror...

Jag ska såga några så får vi se.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).