tor 06 aug 2009, 23:27#64643
Hej!
Några saker som påverkar priset ganska mycket:
Vilket/vilka aggregat följer med?
Vilken dator är det i maskinen?
Hur är skicket på däck/ev.kedjor?
Är maskinen tät?
Är hydraulpumpar eller åkmotor nybytta?
Om allt ovan är "bra" så kan maskinen vara värd 200000kr, är allt "dåligt" så kan den gå ner mot 100000kr.
De allra första exemplaren av 901:an kanske man ska undvika. Det fanns bland annat nån variant av bromssystemet som bara monterades på ett fåtal exemplar innan konstruktionen ändrades. Kan bli jobbigt att hitta reservdelar till dom maskinerna.
Grundkonstruktionen på en 80-tals Valmet 901 skiljer sig inte så mycket från den på en modern 901:a. Det har såklart hänt en massa med hydrauliken, datorerna och motorn, men i princip är det samma koncept. Det är väl därför dom står sig i pris såpass bra. Plus att det har sålts många så att det finns någorlunda god tillgång på reservdelar.
Valmet 901