Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 139618 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

SkogsBasse  
#646237
ulf 1 skrev:Så ta fram kalkylatorn nu och räkna, det tog tre dagar, räkna på, det var beställt, så det är alltså sålt, räkna på ... NU får ni räkna vad det blir i månaden, Lycka till.


Det blir 64800 kr i månaden, detta då med antaget att du inte hade fler beställningar.
OM du däremot skulle haft en beställning 11300 m2 så hade den varit värd 1,3 miljoner kr och tagit 21 dagar att såga upp.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#646238 Är virket köpt bör priset vara minst det dubbla gentemot vad skogsindustrin betalar. Annars är det rent hyckleri 🤔
Då det knappast var lövträ i panelen så var det tall eller gran som gav en sådan rekordstor inkomst😁👍

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#646239 Denna tråd tycker jag blivit mycket intressant i diskussionen.

Man skulle kunna skönja ett milt depressivt inslag i alla mothugg mot Ulf 1, typ att försök inte själv förädla nåt från skogen och tro du kan tjäna pengar för det har skogsindustrin (typ) monopol på.

Depressivt i den bemärkelse om alla andra trådar där medlemmar i denna tråd också skrivit vad dåligt skogsindustrin betalar.

Frågan som kan vara riktigt intressant att gräva i är hur stor vinst en genomsnitts skogsägare gör på sin verksamhet varje år idag?
Jag skulle vilja lägga in att man i diskussionen bör ha med att alla små vidareförädlare bidrar till att öka konkurrensen om virket. Ökad konkurrens brukar oftast leda till högre råvarupriser.

Det spelar egentligen ingen roll hur bra eller dålig Ulf 1:s verksamhet är, det är diskussionen på branschnivå som sådan. Just nu kan skogsindustrin köpa popcorn och fortsätta läsa och vid nästa möte besluta om sänkta råvarupriser för leverantörerna tydligen anser att "loppet är kört".

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646240
Fredrik Reuter skrev:Denna tråd tycker jag blivit mycket intressant i diskussionen.

Man skulle kunna skönja ett milt depressivt inslag i alla mothugg mot Ulf 1, typ att försök inte själv förädla nåt från skogen och tro du kan tjäna pengar för det har skogsindustrin (typ) monopol på.

Depressivt i den bemärkelse om alla andra trådar där medlemmar i denna tråd också skrivit vad dåligt skogsindustrin betalar.

Frågan som kan vara riktigt intressant att gräva i är hur stor vinst en genomsnitts skogsägare gör på sin verksamhet varje år idag?
Jag skulle vilja lägga in att man i diskussionen bör ha med att alla små vidareförädlare bidrar till att öka konkurrensen om virket. Ökad konkurrens brukar oftast leda till högre råvarupriser.

Det spelar egentligen ingen roll hur bra eller dålig Ulf 1:s verksamhet är, det är diskussionen på branschnivå som sådan. Just nu kan skogsindustrin köpa popcorn och fortsätta läsa och vid nästa möte besluta om sänkta råvarupriser för leverantörerna tydligen anser att "loppet är kört".


Nja det är ingen som hävdar att du INTE kan göra dig fri från industrin eller att du INTE kan leva på din förädling.

Men att hävda och envist förklara för folk att åhh det går så bra och du blir rik...
Nä, då måste du visa upp siffror och kostnader, det går inte bara att hävda, då är du en säljare av en färdig produkt som t,ex en dammsugsförsäljare.
Du säljer en illusion om att bara för att sågverket står där och du sågar så blir du rik....


Hur är det med försäljningen?
Varför har industrin försäljningsavdelningar?

Jo för att stimulera marknaden att köpa.
Det kommer inte självmant.
Varför har man adminavdelningar?
Jo för att annars hinner man inte med..

Det måste du erkänna Fredrik, att utan siffror så går det inte att diskutera vad som är en avkastning eller bara en upplevd ersättning.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646241 Det som Industrin betalar för eran vara är exakt samma sak som i viken förhandling som helst.

Ska du köpa en traktor så är det samma sak, utan förhandling så får du rätta dig efter den prisbilden som ges.

Och ja de flesta av bolagen har fasta priser.
Spelar egentligen ingen roll, för det är hur pass mycket DU behöver ha pengarna som är det avgörande.

Ulf har rätt i att industrin lurar folk, men det är för att folk inte förhandlar och agerar som företagare, vilket alla skogsägare är.
Men hur många agerar därefter?

Hur många agerar lika som när ni ska köpa en traktor? Bil? Hus? Sågverk?

Nästan ingen,eller hur?

Så jo det spelar en väldig stor roll hur pass bra eller dåligt Ulfs verksamhet går..
För han vill vara messias och frälsa folk...
Annars är det enbart reklam för en vara, vilken som helst och bör betraktas som så också.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646246 Det är ju bara så att det kostar en j-vla massa pengar att förädla en stock, om alla kostnader (inklusive egna + ev. medhjälpares löner, maskinpark, drivmedel etc.) ska räknas med. Men det är ingalunda säkert att man kan få ut den merkostnaden, var på man står med ett mer eller mindre osäljbart lager. Räcker väl med att nämna ordet huggkubbar...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646248 Jovisst men annars lurar du ju dig själv med att kostnaderna är betalda...
Och intäkterna inte räcker till så öppnar det ju upp en annan verklighet....
Nämligen den att man har räkningar som man inte kan betala....


Bara dumt att lura sig själv och andra.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#646249
ulf 1 skrev:Det konstiga med er som klagar är att ni vet ju inte vad ni talar om. Alla räknenissar med sin kalkylator, och sin missunnsamhet,
Jag sågade Vildmarkspanel förra veckan 540 kvadratmeter för 120 spänn kvadraten. Så ta fram kalkylatorn nu och räkna, det tog tre dagar, räkna på, det var beställt, så det är alltså sålt, räkna på ... NU får ni räkna vad det blir i månaden, Lycka till.
Jag är inte ute efter att skaffa vänner här, det har jag redan, och de flesta tycker inte alls jag, eller har ingen åsikt om skogsbruk, så det är inte därför de är mina vänner.
Om man ska förstå vad skogsbruk är så måste man ha tänkt väldigt mycket och lärt sig saker som står utanför de flestas vardag, därför argumenterar jag inte så ofta om skogsbruk med mina vänner.
Av er på skogsforum begär jag dock lite mer, och då blir vi tydligen oense, men det är en bra början, när alla är rörande överens då är det jävligt illa, då närmar sig katastrofer.
Det finns inget annat land som är så nära tillväxten i sitt uttag av skog, det är mycket illa, att vi dessutom vrakar ut skogen till bulkpriser är bara ett bevis på vilket u-land vi är, Finland börjar förstå hur felaktigt ett liknande skogsbruk är, men får ju dras med samma galna industri som Sverige, så det går trögt att få fram sanningen, där också.
Ett av världens största sågverk (södras, värö) har en "vinst" på 7 kronor per kubik .. där måste man ju fråga sig, vad fan håller man på med, och borde inte vi inse det galna i att mata in detta skitvirke år ut och in för ett nollsummespel som bara raserar vår natur.
Lägg ner skiten och låt plantagen bli skogar igen, vi skulle inte märka om vi la ner hela skogsindustrin, faktum är att fler har blivit arbetslösa sen corona, än vad skogsindustrin har annstälda, och Sverige går inte under för det, att stå och såga sönder vår natur för 7 spänn kubiken borde vara åtalbart.
Jag har visat att "inte lyft ett finger" skogen har 400 kubik efter 65 år, så varför tror ni bilförsäljarna på bolagen lurar er att röja och gallra och betala dom för det, och sen får ni 250 kubik efter 70 år, suckers.


Det kan jag hålla med ulf1 om att speciellt här i prisdiket är det väldigt dåligt betalt för både timmer och massaved.
För min del så säljer jag så lite som möjligt till industrin. Dock har inte min strategi påverkat priserna något :d
Jag förädlar ju timret och massaveden på olika vis. Det ger iaf lite extrainkomster.

Tre dagar med bra inkomst av okantad 1"
är ju bra men resten av månaden då?
För att få en bra månadsinkomst så måste det rulla på hela tiden. Ibland kan jag på en timme sälja virke för 2000kr men sen då?
Då ska vi komma ihåg att jag huggit, kört fram, sågat, stabbat mm. Plus bränslekostnader mm.
Ingen guldgruva precis men jag har ju pension och älskar att jobba i skogen och tillverka produkter av timret och massaveden så nog går mycket på nöjeskontot för mig.
Stod faktisk vid stabbarna för ett tag sedan och gjorde ett överslag om vad sågningen kostade. Kom fram till om jag räknade rätt till ca 10kr per sågad vara. Det är ju oavsett dimension. Den minsta dimension gran jag sågat är 25×75 så där blir inte inkomsten stor. Bättre ju grövre tex 50×200.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646254 Extra inkomster är alltid bra, men har man inte koll så riskerar man att kostnaderna för detta äter upp den vanliga inkomsten som man har de andra dagarna i månaden...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646255 Nu är jag novis när det gäller sågning med bandsågverk..

Men att såga 540 kvm....
Är inte det en ganska stor mängd virke som ska sågas?

Är det ens görbart?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#646259 Givetvis ska vi alla sträva åt en transparent och en så äkta diskussion som möjligt.

Det känns ändå som att vi kommit någonvart med den senaste diskussionen. Att förädla själv är rejält mycket svårare än att sälja en gallring på rot, men som jag skrev tidigare ganska viktigt att vi har med att det finns möjligheter för den som har intresset och kraften. Rätt utfört så kan det säkerligen också vara lönsamt.

540 kvm virke borde bli ca 540 st 54:or som är 20 cm breda. Mycket jobb men troligtvis inte ogörbart.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#646260 Som inlaga till denna diskussion så länkar jag till tråden Masurbjörk av hög kvalitet köpes som också var och är intressant. Rejält bra betalt och det vore intressant att veta om @kalhygge sålde sitt bestånd som hans far planterade 1990. Men den diskussionen tar vi där i så fall.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

gurka  
#646263
Fredrik Reuter skrev:Just nu kan skogsindustrin köpa popcorn och fortsätta läsa och vid nästa möte besluta om sänkta råvarupriser för leverantörerna tydligen anser att "loppet är kört".


Det är nog snarare frånvaron av industri för lövträ som orsakar de låga timmerpriserna för löv.
Naturligtvis kan svenskt lövtimmer lätt exporteras till tex Tyskland eller Kina om priserna är bättre där.

Jag tror också att det är viktigt att ta in i prisbilden för knivskaft, skärbrädor och pilbågar om det är råvarupriset eller hantverksskickligheten som ger prisbilden.
Om två konstnärer målar två tavlor med samma materialåtgång och arbetstid kan det ju trots det bli en prisskillnad på produkten.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#646265
vinterrojarn skrev:Men att såga 540 kvm....
Är inte det en ganska stor mängd virke som ska sågas?

Det motsvarar ca 15 kbm sågad vara. Hur mycket rundvirke det blir påverkas av hur högt sågutbytet blir, bl a hur man hanterar bakarna. Men lågt räknat kanske Ulf behöver 20-25 kbm rundvirke för detta. Var han fick timret ifrån har han inte berättat.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646269 Jag tror jag berättat att jag fick rätt mycket granstockar när jag tog fram lövskogen och en planterad åker som nu får bli hagmark till mina får, har inte plockat ut allt än men det blir väldigt trevligt i denna skog och framförallt så är det en vackrare skog en någonsin, skördarkillen var överlycklig hur bra det blev, han hade inte gjort något liknande tidigare ... på 20 år i sin skördare, vad säger man. Nu ska ni få lära er ett nytt ord "inlärd hjälplöshet" att stå med mössan i handen sitter i glesbygdsbornas DNA, när jag efter ett liv där jag prövat på allt som intresserat mig, kom till glesbygden och köpte mark på början av 90 talet så var detta med inlärd hjälplöshet det första som slog mig, den vanligaste meningen som upprepades var "det går aldrig" vad jag än gjorde så kom denna mening sjungande från nån "inföding" de som såg till att saker hände var alltid 08or och inflyttade från storstäder, även jag då.
Jag var dessutom "trottoarbonde" för dessa människor, de verkar numera befolka Skogsforum och det är sorgligt för debatten och framtiden i skogsbruket.
Jag ska avslöja varför skogsindustrin överlever, förutom på sina rena lögner om div menlösa skogsåtgärder, som alltid råkar bli en inkomst åt bolaget, vare sig det är turboplantor eller gallringar eller nåt annat som skogsägaren i onödan betalar för. Jo det är att det finns något som kallas arvsskifte, (också en specialgren för bolagen, ni borde förstå varför), när det blir ett arvsskifte, känns att gå in i skogen för en arvinge, som att gå in på en bank och ner i rummet med bankboxarna, man öppnar och hittar lite av varje, smycken, obligationer en guldklocka och lite annat av värde, en uppköpare kommer och säger " jag gör om det där till pengar åt dig" det är väl bättre att du gör nåt roligt än att låta det ligga till ingen nytta" .
Det är ödet för ALLA skogar iSverige, lika säkert som döden.
Undrar om dom läser dödsannonserna, vilka, uppköparna så klart.
Så här såg skogen ut efter skördaren gjort sitt "ovanliga" jobb, i änden på vägen ser ni hur det såg ut innan, ca 800st, 330cm långa granstockar borde räcka till lite panel eller vad tror ni tvivlare, och det bästa av allt, skogen är kvar, hur svårt kan det vara.
En sak till ... det blir lite pengar över till att köpa granar nästa gång, de här var ju "gratis" som en arvinge hade sagt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).