Skogsmiljö och Trädlära

Dags för svärmning?

136 inlägg 22446 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Bug Warrior  
#645636 "Better DEAD! - than alive..." 😉

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#646250 1,5-2 dl i fällorna i dag
1590314157_image.jpg
1590314157_image.jpg

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

halvproffs  
#646253 Ni som bekämpar gbb. Fa.n vad duktiga ni är som lägger ner jobb på detta som många struntar totalt i. Tex Länsstyrelsen och Naturvårdsverk med sina Nationalparker. I Gysinge breder gbb ut sig och myndigheterna sitter med armarna i kors.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#646256 Ja det är helt otroligt !! Verkar som folk inte förstår vad som är på väg å hända !!

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#646409 Var å tömde de fällorna jag har längst norr på skogen i eftermiddags . Blev ca 1 dl

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#646813 Kvällens tömning av mina fällor gav 4,5 dl gbb. Nio dygn sedan de tömdes senast.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Blivande snickare  
#646817 Vad gör ni med dom infångade kräken sen?

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646820 Popcorn 😉

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Sune__  
#646833 Har fångstvirke ute på några väl valda ställen, varit rätt lugnt fram tills sista dagarna då det mer eller mindre exploderat. Stockarna börjar likna durkslag, dock känns det bra att de sitter där för, peppar peppar, än har ja inte funnit nåt borrmjöl eller sett några tårar på stående skog i närområdet.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Amatörhuggare 62  
#646952 Huvaligen Huvaligen.

Gbb har vaknat. 😡 😡
Blir decilitervis, när ja tömt alla fällera.
Jag dränker dom i såpvatten.
(Yes ) ytspänningen försvinner :-bd

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#646999
Vad gör ni med dom infångade kräken sen?

@Blivande snickare, vi räknar ju med att du skall besöka Erre någon gång, så jag sparar mina fångade barkborrar i frysen, så vi kan bjuda dig på lite lokalproducerade snacks när du kommer! Skall bli ungefär som @Tåndemåla beskriver, popcorn! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

generationsskifte  
#647090 Då var man och och tog ner första borraträdet igår. Full aktivitet i trädet med massor av borrar, men även deras fiende bastborren. Vad man kunde se så var inte fler granar angripna så man kan hoppas att man lyckades få ut dom flesta borrarna ifrån området 👍

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647166 Vittjat 20 Novafällor ikväll
1.5 LITER!! blev det och vindfällen är fulla av borrhål.
Tror vi får leva länge med GBB 😡

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Brozzlaren  
#647174 Ja, jag har trott att det värsta varit över. Det kanske det har men det ser inget vidare ut 😢 😢 Fångst virket har blivit fullt på nåra dar o dessutom hittat angripna stående,SKIT.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647194
Brozzlaren skrev:Ja, jag har trott att det värsta varit över. Det kanske det har men det ser inget vidare ut 😢 😢 Fångst virket har blivit fullt på nåra dar o dessutom hittat angripna stående,SKIT.

Fäll mer om det finns att ta av. Man får räkna med ca 1/3 så fanns det 10 m3 skadade behöver du 30 m3 nytt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).