Skogsmiljö och Trädlära

Ridning och rotröta

50 inlägg 17645 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#63183 Ja, hurvida man får rida i grupp eller ej är lite difust, inte ens LRF kunde egentligen komma med ett rakt svar där när vi tog upp frågan vad som räknas som organiserad verksamhet.

valmet901 Tycker du att de som rider på dina marker gör det med sunt förnufft? :)

Ang vart man väljer att rida så välje de flesta idag att följa stigar. Men den bästa träningen är egentligen att inte följa stigar utan att rida i "terrängen". Man kan tex rida längs en stig och sen bryta av från den och rida en stund i en riktning utan stig tills man når en annan. Eller rida helt utanför dem. Man skrittar i regel bara, i sakta mak på lång tygel så att hästen får jobba i en naturlig form. Ren skogsterräng stimulerar hela hästens kropp och även huvudet, på ett naturligt sätt utan inspänningar eller annan påverkan. Hästen får arbeta som den är gjord att arbeta. Det är inget man gör dagligen oftast, och inte heller alla ryttare, bland tex unghästar eller hästar som är under igångsättning är det vanligare. Som tillfällig träning, eller att man gör det regelbundet men kanske bara 2-4 ggr/månaden. Lite beroende på förstås. Men efter som att man lätt kan komma vilse rider man gärna två och två, om man tänker vara ute länge. Personligen har jag undvikit blötperioder, och självklart rider man inte i nyplanteringar, kalhyggen eller där marken verkar känslig. Men såklart så händer det att man inte märker att marken är mjuk förrän hästen tagit ett steg där det är sankt, om man inte sett älgspår eller liknande efter vilt som gått där innan.

Det kändes dessutom för oss logiskt att det är bättre att rida där det inte rids så mkt, så att man fördelar trycket på marken istället för att gå på samma stig hela tiden. En god tanke som kanske dock grundar dig i okunskap?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63690 En annan sak som jag har råkat ut för är hästar i trafiken. För ett tag sen blev min bil påriden av en "stirrig" häst när jag mötte två ryttare på vägen. Tycker att en häst som rör sig i trafiken SKA klara att möta en bil i gångfart på en grusväg men icke. Ridtjejen blev ju sur på mig att gav lite motvilligt sina kontaktuppgifter. Ok, jag åker hem med en trasig backspegel och repad förardörr för att ringa försäkringsbolaget. Gör en skadeanmälan där jag naturligtvis anser motparten vållande, men då ringer ridtjejen och säger att JAG är skyldig tll skadan! 😡
Det visar sig att bilisten är nästan alltid skyldig när olyckor sker i trafiken med häst/ryttare. Enligt mitt försäkringsbolag kunde jag även fått betala ev. veterinärkostnader för hästen och ev. skador på ryttaren, bara för hennes häst inte klarar av trafiken! Inför ett trafiksäkerhetstest innan hästen får lämna ridhuset! Dessutom ska det vara trafikförsäkring på den, precis som på de flesta andra fordon...
Blev till att betala självrisk + att jag inte har några skadefria år mer... 😡
Blir så förbannad bara jag tänker på det.. 😡 😈 😡 😈 😡

Men här hemma var det bara en tidsfråga innan det hände en olycka med hästar. Hur tänker en ridskola när de skickar ut en 10 åring på en havrestinn travare? I trafiken dessutom? Denna ridskola sa åt farsgubben en gång för några år sen att stänga av gödselsnurran när han körde ute på gärdet för de skulle rida förbi och hästarna klarade inte av ljudet från den...En annan gång kom jag från jobbet på vägen och möter en grupp ridelever med läraren på cykel. Då cyklar hon före 200m fram till mig och säger åt mig att jag måste stänga av bilen för dom kommer ridande!
Som tur är har denna klubb sen ett par år byggt ett ridhus så nu ser man inte till dom så ofta.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63694 [quote="tintilar"]Ja, hurvida man får rida i grupp eller ej är lite difust, inte ens LRF kunde egentligen komma med ett rakt svar där när vi tog upp frågan vad som räknas som organiserad verksamhet.

valmet901 Tycker du att de som rider på dina marker gör det med sunt förnufft? :)

Ja nog tycker jag det rids med sunt förnuft. :grin: Eftersom att jag inte sett några skador å tala om. Så har jag inget å klaga på.
Eftersom de rider på stigarna mestadels så ser jag inget problem. Men ryttarna rider väl i bestånden men det tycker inte jag blir mätbar skada.

Men det beror väl på att ryttarna varierar ställen de rider på.

Kan förstå att scenariot blir annorlunda om det traskas med hästar på samma yta i åratal.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#63713 Jesper Jo det stämmer att bilisten nästan alltid får skulden i en olycka bil-häst. Hästar är ju djur och kommer alltid att vara oförutsägbara. Precis som människor, hundar, barn... Man kan alltid bli skrämd. Däremot håller jag med om att om man som ryttare vet med sig att ens häst har svårt med trafik så bör man vara mycket tydlig till bilister och med handsignel tala om hur bilisten ska agera. Och undvika vägar med höga hastigheter. Att man sänker hastigheten när man passerar en häst tycker jag hör till sunt förnufft, och att man är lyhörd för ryttarens handsignaler. Jag tycker absolut att man ska stanna bilen om ryttaren ger signal för det. Men på en asfalterad 70-90-väg kan man inte kräva att bilister ska stanna bilen medan man rider förbi om det inte handlar om ett undantagssituation - tex om ngt har hänt.

Ute hos oss har vi tagit upp även detta på stallmötena, och dessutom påpekat att man hejjar på alla bilister som passerar. För det tycker jag att ryttare ofta glömmer. Det har dock blivit bättre på senaste tiden, även på andra ställen än just där vår gård ligger.

Jag som ryttare, och bilist, skulle dock önska att man fick bättre informartion på körskolan om hur man beter sig i trafiken när man möter en häst. Det verkar väldigt oklart. Folk kör i höga hastigheter förbi med alla möjliga fordon, på stora och små vägar. På vissa ställen är det standard för folk att rida ut i vägen och göra stopptecken för att inte bilisterna ska fara förbi 2 meter ifrån i 100km i timmen. Säkert inte bara pga elakhet utan också pga okunskap.

Förutom att en olycka kan inträffa så kan man också göra en trygg häst trafikrädd. En vän till mig fick sin häst påkörd bakifrån på en öppen grusväg - bilisten smet och hästen fick lång rehabiliteringstid och skador för livet. När det bygdes transportväg åt bönderna ute i stallet där vi hade häst roade man sig med att jaga ridande ekipage med traktorerna, vilket resulterae i minst en olycka och att vår unghäst aldrig blev helt säker med traktorer. Otroligt onödigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#63714 valmet901 Va roligt o höra att det fungerar så bra hos er.

Har fö. tagit upp diskussionen hästfolk-markägare med hästmänniskor runt om i landet och det verkar som att de flesta tycker sig ha en bra reation med markägarna. Ni som är missnöjda - vad har ni haft för kontakt med hästfolket i era krokar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63765
tintilar skrev:Jesper Jo det stämmer att bilisten nästan alltid får skulden i en olycka bil-häst. Hästar är ju djur och kommer alltid att vara oförutsägbara. Precis som människor, hundar, barn... Man kan alltid bli skrämd. Däremot håller jag med om att om man som ryttare vet med sig att ens häst har svårt med trafik så bör man vara mycket tydlig till bilister och med handsignel tala om hur bilisten ska agera. Och undvika vägar med höga hastigheter. Att man sänker hastigheten när man passerar en häst tycker jag hör till sunt förnufft, och att man är lyhörd för ryttarens handsignaler. Jag tycker absolut att man ska stanna bilen om ryttaren ger signal för det. Men på en asfalterad 70-90-väg kan man inte kräva att bilister ska stanna bilen medan man rider förbi om det inte handlar om ett undantagssituation - tex om ngt har hänt.


Självklart att man sänker hastigheten när man möter en häst, det gjorde jag också. Jag passerar hästen i knappt gångfart och lämnar gott om plats på deras sida. Ändå händer detta. Detta var på en vanlig grusväg med god sikt åt båda håll på landet.

Ok jag stannar självklart bilen om det händer något, eller saktar ner precis som när man möter en gångare på en mindre väg, men är man granne med en ridskola eller hyrstall och möter samma häst varje dag på vägen och man måste stanna varje gång är det inte lika kul längre. Kanske möter man fem hästar på vägen hem, varje dag! Ska man då stanna för allihopa? Nej det fungerar inte. Samma sak för bönderna, det fungerar inte att man måste stanna och stänga av traktorn varje gång man möter ryttare när man tex kör ensilage eller något annat med mycket vägtransport. Oansvarigt att släppa dessa hästar i trafiken, dessutom om och om igen.
Verkar som det fungerar bättre hos er, men jag vet en del som har jätteproblem med detta, och där hästfolket absolut inte vill ha en dialog. De hänvisar bara till sina rättigheter, allemansrätten osv.
Mitt förslag är att man ska införa "trafiktest" på hästarna, då får visa att dom är tillräckligt lugna för att kunna framföras i trafiken. Detta gäller ryttare också, ett körkort light. Och sen självklart en trafikförsäkring till hästen. Finns inte detta ska hästa endast få ridas inom inhängnat område. Paddock, ridhus och dylikt.

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

masterchief  
#63778 Trafiktest är en inte helt tokig ide.
Ingen garanti men en del hästar som inte ska vara ute på vägarna skulle det sålla bort....
I mina trakter har det inte varit bekymmer på vägarna men tycker som det är en vettig ide med någon form av test....

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63788 Och de som inte klarar testen bör få lov att ta trafikförsäkring.

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63843
Famag skrev:Och de som inte klarar testen bör få lov att ta trafikförsäkring.



Förlåt mig redan så här på förhand, men jag kan inte låta bli...
De som inte klarar testet skickas till Mc Donalds... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Skogshuggarn  
#63879 "Det är inte djurens fel att ägarna alt brukarna har dåligt omdömme",,,,, och där finns mycket att önska hos många individer.

Själv så blev jag "tillrättavisad" av en tropp om 4 (medelålders) ryttare när jag höll på med egen ungskogsröjning hösten 2007.
Reprimanden gällde bristande uppmärksamhet att sällskapet red i området, och dåligt omdömme att jag inte stängde av sågen på direkten och därmed skrämde hästarna.
Utöver detta blev jag anmanad att omedelbart rensa stigen de skulle fram på fr fällda röjstammar.
En stig/led som fö anlades 1988-89 av en då nybildad ryttarsammanslutning som bedrev verksamhet under en rikstäckande landsbygdsorganisation.
Detta utan kontakt/kontrakt/medgivande från mig eller övriga berörda markägare.
I mitt fall blev det alltså rakt igenom en avd med 2 årig plantskog av tall som tydligen ansågs väldigt "ridvänlig".

Hur det mötet avlöpte kan ni nog räkna ut själva,,,,, 😡

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64526 Ridning i skog och mark är ett problem på flera sätt. Hur man än ser på saken så rider de flesta inte på sin egen mark utan man tar allemansrätten(AR) till sin hjälp för att utöva sitt intresse. Jag har själv ridit i många år och har ägt ett antal hästar tillsammans med min syster. Oftast red vi tillsammans och det behövdes inte så många ritter efter en och samma stig innan det syntes att vi varit där. Detta oavsett om man skrittar eller travar.

Hur fort man rider har stor betydelse för markskadorna. Galopp ger stora skador även på en hård skogsväg, särskilt vid dålig väderlek.

Att träna hästarna genom att rida dem upp och nedför backar är oerhört kul och stärkande men ger snabbt markskador som inte läks på många år.

Det finns hur många exempel som helst.......

Min uppfattning av skadorna är att det blir snabbt en "stig" även om man skrittar endast 10 ggr/månad efter samma stråk.(1x10 2x5 5x2 osv.) Eftersom vi red mestadels på vår egen mark kan jag så här 20 år senare konstatera att där vi red är det väsentligt mer röta än annars på gården. Många av de stigar vi red efter syns fortfarande.

Att rida på annans mark är mycket känsligt. Om jag förstår dig rätt så bedriver du en verksamhet med visst vinstsyfte. Detta gör även skogsägaren. Dvs vi rider i någon annans plånbok och kostar en del slantar för vederbörande. Rimligtvis borde markägaren ha rätt till en viss ersättning för det intrång vi gör på deras marker.
Att rida i skogen är fin fin träning för hästarna men samtidigt en ekonomisk förlust för markägaren pga rotrötan bla.
Detta måste man ta hänsyn till. Det är ingen skillnad på att beta skogen med nötkreatur jämfört med att rida kors och tvärs lite hur som helst, det ger samma skador fast på olika tid.(50 kossor mot 10 hästar)

Det finns något som heter terrängkörningslagen som med stor kraft reglerar hur man får köra i skog och mark. Är vi inte försiktiga befarar jag att vi snart har en lag med namn terrängridningslagen med samma innebörd.

Första varnings tecknet tycker jag redan att du har stött på med tanke på att de vill anlägga en rid led åt er........ Det brukar vara det samma som att säga: rid här men ingen annan stans.

Självfallet kan jag ha tokigt fel, men det är isf inte första gången det inträffar.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#64614 Jesper Intressant vinkling. Jag har aldrig varit med om att en bonde får stanna sin traktor och stänga av den ständigt när han åker på sina vägar. Inte heller bilister. Det låter som en ganka ovanlig situation måste jag säga. För jag har aldrig varit med om att någon nånsin stängt av en traktor när jag kommit till häst. Inte ens när hästen uppträtt uppenbart orolig. Däremot tog vi upp detta med våra bönder pga att vi som ryttare kände oss dåligt bemötta på smala grusvägar (som inte bara är till för böndernas transporter utan också för promenerande hundägare, föräldrar med barn och ryttare till häst). Och vi löste det hela genom att lära oss förstå varanra behov och komma fram till lösningar för olika situtioner.

Ingen häst är trafiksäker. DOlika omständigheter kan alltid påverka. Din tanke med att man ska införa trafiktest är absolut intressant. Men hur menar du att häsarna ska bli trafikvana om man inte får vistas i trafik innan det? Nja, jag tror att bättre förståelse och ömsesidig respekt är bästa lösningen. Bor man i ett hästätt område så får man räkna med att man får vara mer uppmärksam än om man bor i ett hästfattigt. Precis som man i norrland får räkna med renar på vägarna. Däremot försvarar jag ingen ryttare som agerar oaktsamt, oansvarigt eller dumdristigt, och sen inte tar sitt ansvar. Det finns idioter överallt ska jag säga. Ett tips är att hålla en dialog med stllägarna och inte med hästfolket. Bättre att han eller hon får ta problemen och informera, så slipper ni jaga runt bland tjurigt hästfolk utan kunkaper - för såna finns det många.


Skogshuggarn Ett typiskt cenario som inte alls förvånar mig. Så dålig är hästfolkets kunskap och förståelse av allemansrätten och markägande. Det hade varit bättre om du bett dem om namnoch nummer till respektive stallägare och sen tagit kontakt med denne för att be honom eller henne att informera sina inackorderingar vem som äger markerna i området och hur de ska bemöta er. Det handlar inte om fräckhet utan om okunskap. Och tyvärr verkar INGEN vilja hjälpas åt att informera varandra utan det löses oftast med en givärspipa mot huvudet eller en traktor i hälarna. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#64616 nässjömåla Nej jag bedriver ingen verksamhet med vinstsyfte. Jag driver en lösdrift åt stallägare av eget intresse, med enda syfte att kunna erbjuda människor att hålla häst på ett naturligt sätt. Jag har reducerad hyra för min egen häst i verksamheten, men jag lägger ut mer tid och pengar än jag spar tyvärr. Det är enast för hästarnas skull jag sköter detta.

Här finns ca 10 hästar, varav endast min rids nästan dagligen. De andra rids ett par ggr i veckan till ingenting alls. Ungefär 2-4 ggr i månaden finns ett behov av att 2 hästar rids i terrängen. Aldrig på samma slinga 2 ggr.

Vad gäller slitage på mark för hästar på bete så är jag ganska medveten om detta. På min lösdrift går hästarna ute året runt, dygnet runt, i samma hagar och jag är väldigt mån om att de inte flyttas runt utan har utrymme som klarar av antalet hästar året runt, dygnet runt. Dvs inga små rutor som de flyttas mellan utan de har all mark hela tiden. En huvudstig har de alltid haft, men i övrigt inga. Vi rider även på markerna när de vid få tillfällen vilar, och trots att vi då rider samma slingor så skapar vi inga stigar som är synbara för våra ögon. Så det kanske beror på markkvalite också. Men när det kommer till rotröta är det ju svårt att veta vilken skada man gör med hjälp av blotta ögat, efter som att det inte syns tydligt inom kort.

Ännu har jag inte hittat någon undersökning som bekräftar att hästar gör mer skada än älg, eller ökar risken för rotröta. Om ngn skulle snubbla över ngt tar jag gärna emot informationen. :)

Vad gäller våra markägare så får vi rida på markerna även när den ev ridleden är färdig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64619 tintilar, du är beundransvärd i din argumentation, tålmodig och saklig ambiton rakt igenom. Rätt har du också i mycket. Visst är det så att grusvägar, ofta samfälligheter, är byggda av skogsägare för skogstransporter, men förstås nyttjas av oss som promenerar, ör att plocka bär och sånt. Tror inte många har något emot det. Men det som retar mig, och kanske andra, är när andra tar vår egendom för given som egen resurs, med olika varianter av motiveringar.

Men du har alldeles rätt iatt dialog och frekventa samtal är vägen framåt här. Men i grunden måste det utgå ifrån att den som äger skogen faktiskt har tolkningsföreträde, som det brukar heta i lagsammanhang. Äganderätt måste gå först, eller hur? :?:

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Skogshuggarn  
#64698
tintilar skrev:

Skogshuggarn Ett typiskt cenario som inte alls förvånar mig. Så dålig är hästfolkets kunskap och förståelse av allemansrätten och markägande. Det hade varit bättre om du bett dem om namnoch nummer till respektive stallägare och sen tagit kontakt med denne för att be honom eller henne att informera sina inackorderingar vem som äger markerna i området och hur de ska bemöta er. Det handlar inte om fräckhet utan om okunskap. Och tyvärr verkar INGEN vilja hjälpas åt att informera varandra utan det löses oftast med en givärspipa mot huvudet eller en traktor i hälarna. ;)


Stallägaren var med i sällskapet.

Visst kan det råda en viss okunskap bland ryttare, men det märkvärdiga är oftast hur välinformerad man är runt sina egna rättigheter/AR när man hamnar i "blåsväder"- åtminstonde de jag har träffat på.
Det är först när man börjar prata om skyldigheter som "minnesluckorna" gör sig gällande , men det hör väl liksom till "retoriken" :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).