Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 139622 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#645947 Jag fortsätter med min redovisning av lövträd som ger pengar, men ändå gör att du som en av 98% av alla de skogsägare ska ge fan i att utplåna sina skogar och ekologin i dom, för att tillfredsställa en galen skogsindustri.
Nu tar vi det som alla lägger på vedhögen, i sin enfaldighet, för givetvis förstår inte industrin att det finns något värde i lövskog, och det har dom effektivt hjärntvättat landets skogsägare med.
Här några exempel på vad som döljer sig för den som inte orkar öppna ögonen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645964 🤦‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#645966 Visst ger ämnen till knivar pengar, men inte så pass att industrin ställer sig och apterar ur dessa bitar, det kostar för mycket och då är avansen uppäten.

Skulle alla börja med ämnen så blir marknaden mättad och ämnena värdelösa...

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#645967 Skall vi göra kniv av allt virke som avverkas?????
Och dessutom odla ännu mer knivskaftmaterial?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#645968 Jag förstår hur mannen menar men han missar att industrin inte är en part som är intresserad av små summe spel utan att få lönsamhet på det stora sättet för att utveckla nya produkter och idéer.

Att små skogsägare sågar fram ämnen eller virke att sälja är helt normalt men man lurar ofta sig själv när man väl fått betalt, för vad kostade egentligen kalaset?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#645969 Mikael och Vinterrojarn, det ni beskriver är det som är problemet med svenskt skogsbruk, det kallas med ett fint ord för kognitiv illusion, du är bara kapabel att göra en slutledning, en tolkning.
Genom evolutionen har vi lärt oss vilka tolkningar som är mest fördelaktiga, och där hjärnan tar slut, tar hånet vid.
Men ha en bra dag i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#645970 Jag har inte hånat dig ännu, men hinner nog...

Däremot så är det enkel logik, att om alla skulle strunta i att sälja virke så skulle industrin bara leva på sitt, BNP skulle sjunka och många skulle bli arbetslösa.

Sedan skulle folk börja såga själva precis som du, men där är en avgörande faktor.
Alla kanske inte skulle ha en pension att leva på och kunna hobbysåga för att överleva ekonomiskt.

Industrin är ingen människa utan en ekonomisk existens där råder och styr pengar och omsättning.

Medans vi små skogsägare kan lägga undan lite olika saker för att sedan göra pengar på sidan.

Du däremot lever som en parasit av samhället medans du ändå förkastar vad industrin gör...

Du KÖPER virke, industrin KÖPER virke.
Du SÅGAR virke, industrin SÅGAR virke.
Du FÅR pengar, Industrin BETALAR för sina anställda, skatter, moms mm.
Visst de får betalt i slutändan men det får ju du också, men frågan blir vems kalkyl är bäst? Din som inte existerar eller industrins som verkar fungera utmärkt?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645972
vinterrojarn skrev:Jag förstår hur mannen menar men han missar att industrin inte är en part som är intresserad av små summe spel utan att få lönsamhet på det stora sättet för att utveckla nya produkter och idéer.

Att små skogsägare sågar fram ämnen eller virke att sälja är helt normalt men man lurar ofta sig själv när man väl fått betalt, för vad kostade egentligen kalaset?

Men då Ulf1 tyvärr inte kan räkna (vilket redan har visats många gånger), så lär vi aldrig få reda på den faktiska totalkostnaden och den faktiska timpengingen för den där ofta vedträstora lövträdsbiten, som tydligen är så värdefull.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 23 maj 2020, 10:51, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#645973 Ta bara det att betala för virke och sedan inte kunna presentera hur mycket det kostat att få fram virket sågat och klart.

Det räcker med utgifterna, intäkterna är ovidkommande tills man ska se slut resultatet.

Säg att han sålt för 20.000 kr.
Ja vad säger det?
Inte ett skit, för utan att veta hur många timmar eller hur mycket bensin/diesel mm som gått åt för att framställa varan så är det inte relevant.

Köper industrin virke av mig så är jag säker på att de hämtar hem detta ca 3 gånger/m3.

Är det orättvist? Nja ändå inte för du måste inte sälja dit eller sälja alls om du inte vill eller är tvungen.

Men de har omkostnader på varje m3 som inte jag som säljare har.
Jag har mina omkostnader och de har sina.

Hur lång tid tar det att tillverka ämnen? Förvara, sälja, marknadsföra, tillverka knivar? Hur många livnär sig enbart på detta..?

Lägg ner... När man tänker så är det inte logiskt längre.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645974 Jag får iallafall ge Södra :-bd att de försökte få igång en produktion av ek och björk men dessvärre var det svårt att få fram rätt timmer kvalité.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#645975 Visst kan jag såga lärk eller en, m.fl men vad ger det när inte det finns underlag för att livnära mig på detta?

Hade man en pension i bakgrunden som ben att försörja sig med så är det inga problem att leka med detta och utöka pensionen, men jag har nog andra intressen som ger mer....

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645977
Mikael skrev:Jag får iallafall ge Södra :-bd att de försökte få igång en produktion av ek och björk men dessvärre var det svårt att få fram rätt timmer kvalité.

Det räcker ofta med att gå i röjskogen, för att se hur det barkar iväg. Raka fina granar omgivna av mer eller mindre krokigt sly. Då är det det krokiga slyet som ska röjas bort - helst innan de hinner att piska granarna!
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 23 maj 2020, 10:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#645979 Löv kan bli fina träd men det är en annan skötsel.
Det som i röjskogen gäller är det som ger pengar i slutet ska vara kvar...

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#645980
vinterrojarn skrev:Visst kan jag såga lärk eller en, m.fl men vad ger det när inte det finns underlag för att livnära mig på detta?

Hade man en pension i bakgrunden som ben att försörja sig med så är det inga problem att leka med detta och utöka pensionen, men jag har nog andra intressen som ger mer....


Nu har ju lärk och en barr och inte löv som ulf1 förespråkar som ekonomisk fördel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).