Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 26711 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645803
ulf 1 skrev: jag köper tjänster från fria människor som vägrar att dansa efter industrins pipa.

Själv köper jag tjänster från fria människor som vägrar dansa efter din pipa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

halvproffs  
#645957 Visst finns det fina trävarianter som vi kan tillverka olika saker av. Men, det är ju väldigt små mängder som går åt som hantverkarbeten som oftast är ren hobby.
Jag vet vilket arbete och hur många timmar som går åt för hantverksarbeten.
Håller ju själv på i liten skala när lusten faller på
att tillverka lite pallar, bord, skåp mm som jag visat bilder på här i forumet. Skänker bort det mesta till släkt o vänner. Skulle jag försöka sälja så får jag nog kvar det mesta iom att få betalt för alla timmar är det nog få som vill betala.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

halvproffs  
#645959 Hoppsan, nu försvann ulf1s inlägg här som jag svarade på. Nu ser jag att det är en ny tråd som heter löträd ger pengar :shock:
Senast redigerad av halvproffs lör 23 maj 2020, 10:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

machonisti  
#645963 Jag hann se det och tänkte svar ungefär likadant som dig.
Att sällsynt virke är dyrt förstår alla.
Ifall alla börjar odla det där exklusiva lövet då blir den sällsynta granen välbetalda slabbar.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Josephine  
#687589
ulf 1 skrev:Jag tror en del av er fått något att tänka på nu.
Tänk vad mycket roligt det finns som kan växa i en skog.
Nu går vi till det huvudsakliga för de flesta skogsägare, (för mig är det att det är bra för naturen) nämligen pengarna.
Alla verkar tänka volym, det är fel, man måste tänka mycket mer kreativt, en spinkig men kvistfri rönn är mycket värdefull för den stora grupp människor som just nu fått pilbågebyggande som en hobby, en lind som sågas upp i små klossar 2x2x4cm kan säljas vör 40 spänn klossen till akvarieluftning, (vad blir det per kubik) osv.
Bara bristen på fantasi sätter gränserna, och den verkar extrem i skogsägarled.
Det är nästa komiskt hur korkade man är, jag har nyligen köpt 50 kubik "ved" av en bolagssäljare/köpare, för mig är det rena julafton, med tex en oxel runt 80cm, Ek, Alm, Ask, Lönn, och ett par Alar på 60 cm.
Vad skulle man göra med det, jo flis.
Det finns ett ord som låter lite överexploaterat men som faktiskt är relevant för 99% av sveriges skogsägare, MÅNGBRUK, jag hatar alla dessa modeord, men vui 99% som äger mindre än 200 hektar ska INTE vara slavar åt fiberindustrin, det gör oss bara fattiga.
Om ett par månader öppnar jag ett kreativt centra för alla som vill förädla trä från Sveriges alla träslag, det borde flera göra, de flesta träslöjdare har inget bra ställe att köpa sitt material på, det måste vi ändra på, och det börjar i skogen. "Skogen i skolan" som är en hjärntvättande arm från industrin har inget existensberättigande, och borde förbjudas, i dag går ungarna ut skolslöjden med kunskapen om tre trädslag, spånplatta, piywood och trä !!!! låt dom slå i en spik i en syren och en lind eller varför inte tätvuxen och frodvuxen gran, så kommer dom nog fan att fråga lite mer om trä än vad "skogen i skolan" lär ut, suckers.
Sjöar blir inte brunifierade om vattnen gränsar till skogar som får vara skogar, och man ger fan i att dika, det finns en anledning till att vi har våtmarker.

----------------------------------------------------------------------------------
En riktig pilbage byggs - slöjdas bäst med idegran lärde jag mig i tonaren. Träet maste vara bade hart, segt och böjligt utan att brytas. De pilbagar vi ungar täljde av sälg och rönnslanor när vi var sma gick ju för det mesta av.....

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#688676 Ja det var i din ungdom det Josephine, idegranen är fridlyst numera, men eneträdet har samma egenskaper så visst går det att göra pilbåge av evigt gröna träd.

Vad jag vet finns inte Idegran norr om Gävle så två tredjedelar av landet är dessutom utan ditt fridlysta träd, men testa rönn, det funkar jättebra upp till åtminstone 70 punds dragstyrka.

Om någon undrar varför jag inte skriver något sedan senaste avstängningen, så är jag inte sur, utan har bara för mycket att göra just nu.

Ni ska få käbbla med mig när jag fått allt på plats i min brädgård, (som öppnar i Maj), och Lars är välkommen ner med sina jägmästarstudenter, så att dom får lära sig hur framtidens skogsbruk ska bedrivas.

Hoppas ni tänker själva nu, och inte låter "industrin" tänka åt er och tala om för er vad ni ska göra, vi har ju världens sämsta skogsbruk pga en dysfunktionell industri som dessutom får tala om hur skogen ska skötas, tänk om köttindustrin skulle styra över djurhållningen, hur fan hade det sett ut, nää ekologer är de vi ska lyssna på om vi ska bedriva ett skogsbruk värt namnet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

halvproffs  
#688703
ulf 1 skrev:
Ni ska få käbbla med mig när jag fått allt på plats i min brädgård, (som öppnar i Maj), och Lars är välkommen ner med sina jägmästarstudenter, så att dom får lära sig hur framtidens skogsbruk ska bedrivas.


Du har ju inte bedrivet något skogsbruk än.
En vanlig gallring där du sparat björk är väl allt och du har ju inte ägt skogen mer än 10 år. Det kan du ju inte dra några riktiga slutsatser av utan bara ditt eget tyckande.
Forskningen har hållit på i över 100år med många olika forskare genom åren och det är ju en otroligt vad kunskap vi fått av dessa forskare.

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688987 Hej Ulf
ALLA hoppar säkert in på ditt spår bara det funkar för fler än dej, mej och några andra ytterfåreharvare.
Vet inte hur ALLA ska kunna omsätta specialsortiment på en lokal/nationell marknad.
Du som är först ut och kan njuta av en premiumbetalande jungfrulig marknad har väl lättast av oss alla att exportera merparten av din produktion. Hemmamarknaden blir säkert tuff även för dig om grannbyarna kopierar dina styrkefaktorer men undviker föregångsmannens feltänk.
Jag avvaktar med intresse för att utröna hur lokalmarknaden i centralmasland utvecklas för rönnpilbågsvirkessortimentet. Jag befarar viss prispress när leksingarna börjar komma igång med framforskat plantmaterial i Rönnäs.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#689215 Du är en äkta Svensk, Orsa.

Det är lite roligt med alla dessa som ska vänta och se, det är jävligt lång kö där, så att jag tar den andra, och vad gör det om det inte går bra, när man är full av ideer, då får man pröva nåt annat, mer är det inte.

Det roliga med att gå sin egen väg, är att den ger dig ett spännande liv, och det är det enda jag varit ute efter.

Min fru skulle nog inte vilja byta med nån annan heller efter 47 år.

God Jul alla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Vedproducent  
#689242
ulf 1 skrev:Ja det var i din ungdom det Josephine, idegranen är fridlyst numera, men eneträdet har samma egenskaper så visst går det att göra pilbåge av evigt gröna träd.

Vad jag vet finns inte Idegran norr om Gävle så två tredjedelar av landet är dessutom utan ditt fridlysta träd, men testa rönn, det funkar jättebra upp till åtminstone 70 punds dragstyrka.

Om någon undrar varför jag inte skriver något sedan senaste avstängningen, så är jag inte sur, utan har bara för mycket att göra just nu.

Ni ska få käbbla med mig när jag fått allt på plats i min brädgård, (som öppnar i Maj), och Lars är välkommen ner med sina jägmästarstudenter, så att dom får lära sig hur framtidens skogsbruk ska bedrivas.

Hoppas ni tänker själva nu, och inte låter "industrin" tänka åt er och tala om för er vad ni ska göra, vi har ju världens sämsta skogsbruk pga en dysfunktionell industri som dessutom får tala om hur skogen ska skötas, tänk om köttindustrin skulle styra över djurhållningen, hur fan hade det sett ut, nää ekologer är de vi ska lyssna på om vi ska bedriva ett skogsbruk värt namnet.

Idegranen är fridlyst i vissa län ja men inte i hela Sverige.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).