Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38550 visningar 27 följer Svara, dela mm...  

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Palakangas  
#645669Uffe, hur vet du att dina granar väger 400 kilo kubiken?

Avslutat-02  
#645670Hmm rått gran virke brukar ligga emellan 750 och 900 kilo/m3 så om ulfs bara väger 400 kg/m3 så bör de vara frodvuxna och nästan balsaträ... :mrgreen:

Vad det gäller tråden eller synen på lövträd i Norrland så kan jag ju säga så här.
Det växer väldigt lite olika antal, och ska vi räkna lövträd som skulle kunna bilda produktionsskogar så är vi nere på lätt räknade antal, så varför vidga sina vyer eller föra fundering över om det skulle fungera med andra trädslag...det gör det inte annars hade naturen skött detta själv.
Men nu är det inte så.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#645671Hmm.

Palakangas  
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645673Fast det är ju en viss skillnad mellan densiteten på lufttorkad virke och densitet på torrsubstans virke.
/Niklas

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#645680...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#645694Är det något av ädellöven som trivs på moränjord med podsol som jordmån? Det är ju så de flesta marker i Norrland ser ut.

Hur ska de nuvarande barrskogarna i Norrland kunna ersättas av lövskog om kalhuggning är uteslutet, med tanke på att de lövträdslag som trivs i norr är utpräglade pionjärer?

Sen är det ju så att den som idag äger en skog har ju den skog man har och kan bara avverka de träd som redan finns där. Det spelar ju ingen roll vad man hypotetiskt hade kunnat ha för andra träd än de man faktiskt har. Den som vill avverka nånting idag kan ju bara avverka det som faktiskt finns där idag.

Fråga till Ulf: Du kritiserar skogsbolagen för att man bara tänker på ekonomin, på hur stora vinster man kan göra på kort sikt, men i nästa andetag skriver du om hur stora vinster du själv kan göra på stockar som du sågar. Vari ligger den principiella skillnaden mellan dina vinster och en skogsindustris vinster?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#645727Skillnaden ligger i det småskaliga, en skog är oxå småskalig, för den vill ha en mosaik av ståndorter men får utstå en monoton, enahanda och ofta brysk hantering, där den ska producera det industrin behöver .
Det funkar givetvis inte i det långa loppet, vi borde faktiskt förstå detta.
När jag går i mina små men trevliga skogar, så ser jag att träden trivs, dom lever sina egna liv, och tre granar ser ofta helt olika ut, liksom tre björkar eller aspar, alla får utvecklas som dom vill, visst kan jag påverka genom olika åtgärder, men oftast är det bästa bara att plocka bort några träd (gran är en favorit att plocka bort, för den gör stor skillnad på ljuset) och sedan kan man lämna skogen några år eller varför inte stödplantera in löv, och sätta upp lite enkla trästängsel runt sånt man är rädd om.
Det här gäller 95% av alla skogsägare, de som inte har mer än 50 hektar.
Jag tycker egentligen inte skogsbolagen tänker på ekonomin, utan de tänker så långt de klarar, och det är inte långt.
Jag ska ju försöka leva på skogen ett tag nu så jag kommer att köpa från andra som är rädda om sin skog och bruka min egen relativt varsamt, jag har aldrig varit någon fanatiker som vissa tycks tro, jag har bara sökt sanningen om saker och ting och för vissa verkar det fanatiskt.
En sak skogsägare gör i sin iver att göra rätt, är att tro att EN metod ska vara lösningen, det är det sällan, jag förbehåller mig rätten att kalla kalhygge EN metod, och Blädning tusen metoder, men förstår samtidigt att det kan vara svårt att ta in för de som inte är medvetna om svårigheterna med att veta hur en skog reagerar i olika situationer.
Vi har oxå lärt oss att raka fina kvistfria stammar är ett ideal, trots att själva planteringsmetoden gör träden kvistiga, men det här är ju ofta nyss när man jobbar i det småskaliga skogsbruket, här tas allt tillvara, den sista lådan är vedkorgen, men innan finns många stationer, jag talade förut om att man kan "blocka " småträden på två tum, men det är häftigt att göra staket av 1 tums okantat oxå, eller att en buskliknande Sälg eller Björk med "tusen" grova grenar, som sågas till några tvåtums skärbrädor med liv i, hyvla och ha på lite IKEA olja för 39 spänn halvlitern och du får fram det fantastiska livet i brädan och jag lovar att någon glatt lägger upp 500 spänn styck för ditt förmiddagsjobb.
När vi talar om 20 eller 25 lövträd som beståndskapande så kan vi lika gärna tala om hundratals, bara man går till en björk så kan den se ut hur som helst från buskliknande till 1,5 meter i diameter (jag har en sån) det finns masur, ja det finns i Rönn och Al också, det finns flambjörk och häftiga rödkärnor, jag sålde gullregn häromdagen och killen var lyrisk att jag hade.
Här två knivar gullregn och flambjörk.
Som jag sagt, det är bara din BRIST på fantasi som sätter dina gränser.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Skillnaden ligger i det småskaliga, en skog är oxå småskalig,

Och det småskaliga gör att din verksamhet bara påverkar dig medan skogsindustrin påverkar en ansenlig del av samhällsekonomin.

500 kr på en förmiddag gör en tusenlapp på en dag, minus kostnader för såg och allt annat, minus egenavgifter, osv. Utan din pension skulle du knappt få ihop till mat för dagen. Det är väl så det egentligen ser ut?

Användarvisningsbild

Mellberg  
#645769Allt är sig likt i Ulf 1s trådar. Dock är det så att endast ca 17 % av den Svenska skogen är lövträd och endast 5 % är något annat än björk. 8)

Vi skall vara glada att vi får avsättning för 80 miljoner kubikmeter skog, både barr och löv. Hur många kubik köper du upp årligen Ulf 1? :mrgreen:

Användarvisningsbild

machonisti  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Fråga till Ulf: Du kritiserar skogsbolagen för att man bara tänker på ekonomin, på hur stora vinster man kan göra på kort sikt, men i nästa andetag skriver du om hur stora vinster du själv kan göra på stockar som du sågar. Vari ligger den principiella skillnaden mellan dina vinster och en skogsindustris vinster?

Den här frågan är lätt!
- egen plånbok!

Användarvisningsbild

ulf 1  
#645784Tyvärr Lars, det är inte ekonomi att förstöra vår plätt på jorden, det är skövling, och och vi har våra folkvalda som ska skydda oss från såna farliga saker.
Om nu våra politiker står och säger att vi har 700 tusen jobb i skogsnäringen förstår jag att det lockar för dom att tumma på försiktighetsprincipen med vår natur, men de representanter för skogsindustrin som höll käften när våra korkade folkvalda hade fel på en halvmiljon jobb, borde väl inte längre betros med "frihet under ansvar".
https://www.skog-supply.se/article/view ... i_an_i_dag
Ekonomi är något helt annat än att göra om ett ekosystem till en fiberodling.
Jag ägnar mig åt hållbar ekonomi, jag håller tre familjers ekonomi igång och jag köper tjänster från fria människor som vägrar att dansa efter industrins pipa.
En bra karl sköter sig själv och hjälper andra, de där andra inbegriper även en fungerande ekologi.

TS

gurka  
ulf 1 skrev:
Jag ägnar mig åt hållbar ekonomi, jag håller tre familjers ekonomi igång och jag köper tjänster från fria människor som vägrar att dansa efter industrins pipa.

Hur kommer det sig att din diesel/bensin förbrukning blir hållbar medan ett sågverk med mindre CO2 utsläpp per producerad m3 sågad vara och energi effektivare processer blir förstörelse " av vår plätt på jorden" ?

Vad skiljer din verksamhet från "industrin" ? (antal anställda, energieffektivitet, betalningsmodell, kaxighet...)

Avslutat-02  
#645796"
Vad skiljer din verksamhet från "industrin" ? (antal anställda, energieffektivitet, betalningsmodell, kaxighet...)"

Idiotin.....
Gissa vems...
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 22 maj 2020, 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Palakangas  
den femte sa att lite rivning till av de lösa slaggstenarna och lekablock skulle göra stendelen som ny, han var oxå villig att göra det, på två veckor med 6 starköl under 4 timmars förmiddagsjobb och sen hemskjuts av sin hantlangare

Betalningssätt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).