Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1026139 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#645537Man börjar ju undra om det verkligen är du som kapar all den där veden. Alla bilder är tagna från altanen. =))

Användarvisningsbild

Vedproducent  
svampbob skrev:Man börjar ju undra om det verkligen är du som kapar all den där veden. Alla bilder är tagna från altanen. =))

Inte riktigt alla bilder. Men jag förstår att du undrar ^#(^
Men sällan från altanen utan som denna från soffan i uterummet :lol:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1590053563_maj2020vedbackena.jpg

Har börjat lite smått med sönderdelningen av biomassan.
Atsuhiro Tower överlevde vintern så den får stå kvar som regnskydd ett tag till men så småningom
har jag funderat på att bygga en permanent byggnad över vedmaskinen, senaste idén är att göra
den så stor så att grävmaskinen mm ryms bredvid.
En önskan om en fastmonterad gripkran för lastning och justering av stockbordet har åxå börjat formas.
Nåja, det är ju en hobby så det får bli när ekonomi och lust tillåter och sammanfaller.

valmet8604  
#645758lite bilder på min anläggning som jag har startat upp med

Användarvisningsbild

halvproffs  
valmet8604 skrev:lite bilder på min anläggning som jag har startat upp med

Fin och genomtänkt anläggning :-bd

Användarvisningsbild

svampbob  
#645781Hur stor årsproduktion planerar du att ha?
Går det ned i storsäck efter det andra transportband?

valmet8604  
halvproffs skrev:

Fin och genomtänkt anläggning :-bd

Tack har funderat en del innan uppbyggnad och under tiden

valmet8604  
svampbob skrev:Hur stor årsproduktion planerar du att ha?
Går det ned i storsäck efter det andra transportband?

Har inte kommit så långt med att planera för hur mycket jag ska kapa per år då detta är första året då jag har börjat såga och sälja ved. Så det får bli lite försöks år för mej då jag trimmar in mej och grejerna så börjar den riktiga säsongen till hösten.

Nu lägger jag den resterande veden i säckar men innan gick det mesta i tippkärra eller i container

Användarvisningsbild

stegmaster  
#645819Grattis til ett flott vedanlegg. :-bd
Nu er det bara det svåraste kvar, att lyckas sälja veden til rett kurs, men du verkar åtminstone fått en bra start vid att du fått dig en effektiv produktionslinja.
Men hur man enn vrider och vänder på det, så er kundar det svåraste att hitta, så man kan sälja til rett kurs.
Det kan man liksom inte köpa eller planera, utan det tar ofta mange år att bygga upp en större kundegrupp, så man måste bara hålla i even om det kan gå trögt i början. (Det er mange som forsöker vedproduktion 1-2 år så gjer dom upp.)
Det brukar alltid bli en del produsenter som legger av, och då måsta man vara på hugget och säkra sig nya kunder.
Annars er bästa tipset att alltid hålla hög kvalite (låt dig aldrig frästa til att sälja tvivelaktiv ved) på veden, då brukar granner til dom som köper ochså bli interesserade, så har vi lyckas få manga nya kunder.
Vår erfarhet er att kunder er mest opptatt av kvalite och möjlighet för leverans på "dörren", då spelar priset på en hundrings eller två hit eller dit mindre roll.
Lycka til vidare. :grin:

valmet8604  
#645851tack jo grunden i vedkapandet är en effektiv och lätt arbetad produktionslina så där har jag lyckats :d det svåra tycker jag är bara att veta hur mycket virke man behöver skaffa in för att det ska räcka till.

Ni som kapar en del hur mycket virke behöver ni såga för att det ska räcka till vid större leveranser ??
Om vi räknar på som jag har en 10 m3 tipp kärra. hur mycket virke behöver jag om jag kapar det i 25cm, 30cm, 40cm respektive 50cm längder? vill helst inte behöva börja jaga virke mitt i allt för att det börjar ta slut. :((

Användarvisningsbild

Vedproducent  
valmet8604 skrev:tack jo grunden i vedkapandet är en effektiv och lätt arbetad produktionslina så där har jag lyckats :d det svåra tycker jag är bara att veta hur mycket virke man behöver skaffa in för att det ska räcka till.

Ni som kapar en del hur mycket virke behöver ni såga för att det ska räcka till vid större leveranser ??
Om vi räknar på som jag har en 10 m3 tipp kärra. hur mycket virke behöver jag om jag kapar det i 25cm, 30cm, 40cm respektive 50cm längder? vill helst inte behöva börja jaga virke mitt i allt för att det börjar ta slut. :((
Räkna med cirka 2,1 stjälpta kubik på varje fub när det gäller 30 cm torr ved. Längre ved ger mer luft och det motsatta på kortare ved.

valmet8604  
#645879@vedproducent var en jag pratade med som sa att kapad ved motsvarade på en 10m3 kärra att 10m3 30 cms bitar så gick det åt ca 12m3 virke då det blir lite luft i lasset 25cms gick det åt 14m3 virke medans 40cm gick det åt 10 och på 50cm räkte det med ca 8m3 kan det stämma??

Användarvisningsbild

Vedproducent  
valmet8604 skrev:@vedproducent var en jag pratade med som sa att kapad ved motsvarade på en 10m3 kärra att 10m3 30 cms bitar så gick det åt ca 12m3 virke då det blir lite luft i lasset 25cms gick det åt 14m3 virke medans 40cm gick det åt 10 och på 50cm räkte det med ca 8m3 kan det stämma??

Antar att han utgår från travat mått annars låter siffrorna extremt konstiga. Travad björkmassaved mättes in i Södra Sverige för något år sen till genomsnittet 47 procents fastvolym. Det är där du hamnar på 30 cm ved stjälpt också. Så 10 kubik travad björkmassaved (genomsnitt) ger 10 kubik stjälpt ved 30 cm. Men travat mått är ett dåligt mått. Rakare gran och tall tex kan ligga på 60 procents fastvolym och då får du mer stjälpt ved. Tycker man ska vänja sig vid att tänka i fub när det gäller ved om man ska kunna omvandla måtten till tänkt vedvolym.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Vedproducent skrev:
valmet8604 skrev:@vedproducent var en jag pratade med som sa att kapad ved motsvarade på en 10m3 kärra att 10m3 30 cms bitar så gick det åt ca 12m3 virke då det blir lite luft i lasset 25cms gick det åt 14m3 virke medans 40cm gick det åt 10 och på 50cm räkte det med ca 8m3 kan det stämma??

Antar att han utgår från travat mått annars låter siffrorna extremt konstiga. Travad björkmassaved mättes in i Södra Sverige för något år sen till genomsnittet 47 procents fastvolym. Det är där du hamnar på 30 cm ved stjälpt också. Så 10 kubik travad björkmassaved (genomsnitt) ger 10 kubik stjälpt ved 30 cm. Men travat mått är ett dåligt mått. Rakare gran och tall tex kan ligga på 60 procents fastvolym och då får du mer stjälpt ved. Tycker man ska vänja sig vid att tänka i fub när det gäller ved om man ska kunna omvandla måtten till tänkt vedvolym.

Precis. Björk avverkad på ett myrliknande område är ju rejält krokig och där kommer man inte upp i 47% fub ens.
Ett personligt rekord är från 70talet när jag handlastade av 3m granmassa och var noga lagt i vältan, där blev det 69% fub.
Var en oerhört fin granungskog någonting runt 35år gammal.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
halvproffs skrev:
Vedproducent skrev:

Precis. Björk avverkad på ett myrliknande område är ju rejält krokig och där kommer man inte upp i 47% fub ens.
Ett personligt rekord är från 70talet när jag handlastade av 3m granmassa och var noga lagt i vältan, där blev det 69% fub.
Var en oerhört fin granungskog någonting runt 35år gammal.

Men på 70-talet var det på bark. Men jag hade 64 procent nu på kubben 2,45 meter långa. Men korta längder blir automatiskt högre fastvolym. Så det kan variera mycket. Travat mått på långved kan variera oerhört mycket. Så inget mått som man kan göra några utbyteskalkyler på ved med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).