"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
svampbob skrev:Man börjar ju undra om det verkligen är du som kapar all den där veden. Alla bilder är tagna från altanen.
valmet8604 skrev:lite bilder på min anläggning som jag har startat upp med
valmet8604 skrev:lite bilder på min anläggning som jag har startat upp med
halvproffs skrev:valmet8604 skrev:lite bilder på min anläggning som jag har startat upp med
Fin och genomtänkt anläggning
svampbob skrev:Hur stor årsproduktion planerar du att ha?
Går det ned i storsäck efter det andra transportband?valmet8604 skrev:lite bilder på min anläggning som jag har startat upp med
det svåra tycker jag är bara att veta hur mycket virke man behöver skaffa in för att det ska räcka till.
valmet8604 skrev:tack jo grunden i vedkapandet är en effektiv och lätt arbetad produktionslina så där har jag lyckatsdet svåra tycker jag är bara att veta hur mycket virke man behöver skaffa in för att det ska räcka till.
Ni som kapar en del hur mycket virke behöver ni såga för att det ska räcka till vid större leveranser ??
Om vi räknar på som jag har en 10 m3 tipp kärra. hur mycket virke behöver jag om jag kapar det i 25cm, 30cm, 40cm respektive 50cm längder? vill helst inte behöva börja jaga virke mitt i allt för att det börjar ta slut.
valmet8604 skrev:@vedproducent var en jag pratade med som sa att kapad ved motsvarade på en 10m3 kärra att 10m3 30 cms bitar så gick det åt ca 12m3 virke då det blir lite luft i lasset 25cms gick det åt 14m3 virke medans 40cm gick det åt 10 och på 50cm räkte det med ca 8m3 kan det stämma??
Vedproducent skrev:valmet8604 skrev:@vedproducent var en jag pratade med som sa att kapad ved motsvarade på en 10m3 kärra att 10m3 30 cms bitar så gick det åt ca 12m3 virke då det blir lite luft i lasset 25cms gick det åt 14m3 virke medans 40cm gick det åt 10 och på 50cm räkte det med ca 8m3 kan det stämma??
Antar att han utgår från travat mått annars låter siffrorna extremt konstiga. Travad björkmassaved mättes in i Södra Sverige för något år sen till genomsnittet 47 procents fastvolym. Det är där du hamnar på 30 cm ved stjälpt också. Så 10 kubik travad björkmassaved (genomsnitt) ger 10 kubik stjälpt ved 30 cm. Men travat mått är ett dåligt mått. Rakare gran och tall tex kan ligga på 60 procents fastvolym och då får du mer stjälpt ved. Tycker man ska vänja sig vid att tänka i fub när det gäller ved om man ska kunna omvandla måtten till tänkt vedvolym.
halvproffs skrev:Vedproducent skrev:valmet8604 skrev:@vedproducent var en jag pratade med som sa att kapad ved motsvarade på en 10m3 kärra att 10m3 30 cms bitar så gick det åt ca 12m3 virke då det blir lite luft i lasset 25cms gick det åt 14m3 virke medans 40cm gick det åt 10 och på 50cm räkte det med ca 8m3 kan det stämma??
Antar att han utgår från travat mått annars låter siffrorna extremt konstiga. Travad björkmassaved mättes in i Södra Sverige för något år sen till genomsnittet 47 procents fastvolym. Det är där du hamnar på 30 cm ved stjälpt också. Så 10 kubik travad björkmassaved (genomsnitt) ger 10 kubik stjälpt ved 30 cm. Men travat mått är ett dåligt mått. Rakare gran och tall tex kan ligga på 60 procents fastvolym och då får du mer stjälpt ved. Tycker man ska vänja sig vid att tänka i fub när det gäller ved om man ska kunna omvandla måtten till tänkt vedvolym.
Precis. Björk avverkad på ett myrliknande område är ju rejält krokig och där kommer man inte upp i 47% fub ens.
Ett personligt rekord är från 70talet när jag handlastade av 3m granmassa och var noga lagt i vältan, där blev det 69% fub.
Var en oerhört fin granungskog någonting runt 35år gammal.