Föryngring

Plantera granhäck i Jämtlandsfjällen?

5 inlägg 3267 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera granhäck i Jämtlandsfjällen?

Per TH  
#645348 Fråga till de som kan mer än en själv: Jag ska avverka några rader med gamla träd och plantera granhäck har jag tänkt för att förhållandevis snabbt få ett insynsskydd och en avgränsning mot parkeringen på grannfastigheten. Det handlar om 60 meter så att sätta färdiga tvåmetersgranar blir väl komplicerat och dyrt samtidigt som de plant som sätts vid skogsföryngringar brukar vara väl små. Frågade en bekant som driver företag i branschen och han föreslog "eventuellt barrotsplant" men sa att dom inte säljs i våra trakter längre vad han vet (Jämtland). En bekant blev dessutom besviken på sin granhäck som visade sig vara lärkgran och tappade barren varje år. Någon som vet vad jag skulle kunna sätta under mina omständigheter som ganska fort blir tätt, går att få tag på och dessutom klarar sig i mitt klimat? Tips någon?


Tackar på förhand!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera granhäck i Jämtlandsfjällen?

jannee  
#645351 Finns det något fulare än en granhäck??????????
Plantera i stället norsk brudspirea, den blir relativt snabbt upp till 2 meter hög.
Underbart vacker när den blommar och DIREKT efter blomningen formar (klipper) du den, året därpå vacker blomning och du fortsätter med att tukta den.
6 till 10 år och den kan vara uppåt 2 meter hög.
Tuktar man den relativt hårt blir den också väldigt tät och stabil.
3 plantor/sträckmeter räcker gott och väl.
Om du missköter klippningen och häcken blivit ful kör du bara ned den med röjsågen så växer den upp igen och blir ännu stabilare och finare.
https://hortogreen.com/spirea-haeck/700 ... -pack.html

Användarvisningsbild

Re: Plantera granhäck i Jämtlandsfjällen?

Per TH  
#645366 Absolut, såklart man gärna haft en häck men dels är mina fingrar inte särskilt gröna och mitt tålamod är obefintligt. Skulle redan skruvat upp ett plank om jag inte ville undvika känslan av att vara i en låda. Har aldrig varit ett fan av granhäckar (har väl faktiskt alltid dömt ut det) men har bestämt att det är det bästa i det här fallet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera granhäck i Jämtlandsfjällen?

Bax  
#645408 En bekant plockade upp smågran i nåt grustag och planterade som häck mot landsvägen.
Det var väl någon planta som dog och fick kompletteras men i det stora hela har de artat sig bra.
Dock har han inte friserat granarna ännu så de har inte börjat buska till sig utan är en "rad med granar".

Avatar Fallback

Re: Plantera granhäck i Jämtlandsfjällen?

bgl  
#645451 Tänk på att en granhäck kräver annorlunda ansning än en lövhäck!
En avklippt grankvist utan kvarvarande barr är död.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).