Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

28 inlägg 19792 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

AKKAMAAN  
#620800 Eftersom KL 820 var en pionjärmaskin för Kockums inom skogen så började det nog 1961 när Värmlands Skogsarbetstudier fick i uppdrag att drift-granska en av de första Garrett Tree Farmer lunnare som fanns i Sverige Som ägdes av Norsälvens Sågverks AB. Det hela uppmärksammades i tidningen Skogen # 1961 (länk)

1579841447_garrett_tree_farmer_kl-280_skogen_9-61_.jpg


Samma maskin tillverkad av Kockums 1965, också klipp ur tidningen Skogen #14 1965

1579841447_garrett_tree_farmer_kl-280_skogen_14-65.jpg


Maskinen var enkelt byggd med bland annat en dubbelverkande hydraulcylinder för styrningen vilket gjorde att maskinen styrde olika snabbt mellan höger och vänster. Dessutom fanns ingen mjuk rattstyrning utan maskinen styrdes med en upprättstående styrspak till en konventionell riktningsventil. Vid hjulning på landsväg var maskinen snabb på höga motorvarv, men det gjorde också styrningen väldigt snabb och impulsiv. Spåren utefter landsvägarna påminde i zig-zag-sömmen från en Husqvarna symaskin. Tur att maskinen var terränggående för det var ganska vanligt att man fick köra upp den ur diket. Förarna lärde sig snabbt att styra eller korrigera styrningen med hålla en större skruvmejsel i klingan och knacka försiktigt på styrspaken åt båda hållen förstås för maskinen visste inte vad rakt fram var för någonting.

1579841447_foerarplatsen.jpg

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

Torbjörn Johnsen  
#620812 Intressant info AKKAMAN! Ser ut som en av bilderna är tagen på Elmia, med ekdungen vid Elmias utomhusområde i bakgrunden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

Banuso  
#620857 Appropå 820:n så hade vi en sån som bärgningsmaskin när vi gick på Jälla skogsbruksskola.

Ryktet gick att den va snabb på vägen så vi elever slogs om å få köra ut den i skogen å bärga winschskotarn, jag fick uppdraget.

Vinglig färd blev de å fort gick den inte heller :-(

Å i nerförsbackar i skogen så gick bakänden upp i luften så man fick balansera med chaktbladet, Hua!😢

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

Röjan  
#645355 Hej,
Jag jobbar i de lokaler i Söderhamn som en gång byggdes för att husera Kockums skogsmaskintillverkning. Dock lades skogsmaskintillverkningen ner och istället flyttade tillverkningen av sågverksutrustning in. Efter ett antal namnbyten (Söderhamns Verkstäder, Söderhamn Eriksson m.fl.) heter vi nu USNR.
Här finns mängder av Kockums gamla historia, bland annat den bifogade reklambilden på en klämbankslunnare som jag hittade idag.
Tyvärr är det ingen vidare ordning i arkiven, men vi jobbar på en lösning.

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

Palakangas  
#645359 Jag trodde det var i Kockums gamla lokaler Ecolog huserar.

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

AKKAMAAN  
#646564
Palakangas skrev:Jag trodde det var i Kockums gamla lokaler Ecolog huserar.

Det är det...

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

JörgenO  
#775482 Vad användes en sådan här maskin till?
Jag hittade den på Blocket igår (https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... /104495782) och den ser fin ut. Den ser ju ut att vara till för att släpa fram hela träd ur skogen. Har vi gjort det i Sverige?

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775486 Vad har vi inte prövat i Sverige? 🙂 Kolla videon, från 15 min.


Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

alias  
#775487
JörgenO skrev:Vad användes en sådan här maskin till?
Jag hittade den på Blocket igår (https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... /104495782) och den ser fin ut. Den ser ju ut att vara till för att släpa fram hela träd ur skogen. Har vi gjort det i Sverige?


Jodå, visst har det körts helstam i Sverige. Tror dock att klämbankslunnare på skotarschassin har varit vanligare här.

Jag tror att sågverket JGA i Linneryd köpte detta sortiment ända in på 90-talet. Tror dock att en del av vinsten försvann med skördardatorns och fördelningsapteringens intåg.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

tallen100  
#775516
JörgenO skrev:Vad användes en sådan här maskin till?
Jag hittade den på Blocket igår (https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... /104495782) och den ser fin ut. Den ser ju ut att vara till för att släpa fram hela träd ur skogen. Har vi gjort det i Sverige?

Såg ju fin ut men vilka priser det blivit 😮
Kördes även markberedning med dom, komforten var nog inte den bästa 😎

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

JörgenO  
#775519 Ganska få spakar ändå, inte så mycket att hålla reda på. Extra plus för den jättestora varningslampan i mitten även om den ser ut att vara monterad i efterhand

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

tallen100  
#775565
JörgenO skrev:Ganska få spakar ändå, inte så mycket att hålla reda på. Extra plus för den jättestora varningslampan i mitten även om den ser ut att vara monterad i efterhand

Bara lägga I växel, släppa upp kopplingen, ha ena handen på styrspaken som sticker upp i mitten och hålla i sej med andra handen i stången under rutan😅

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

AKKAMAAN  
#780417
Mangan skrev:Vad har vi inte prövat i Sverige?

Helstamsmetoden har under 1960 och 1970 talen provats, utvärderats, utdömts och utkonkurrerats av kortvirkesaverkningen. Det fanns några sågverksföretag, bl a Åtvidaberg och Hasselfors samt nån Domänverksförvaltning som höll på med detta in på 1980-talet
Filmen inslag är från svenska avverkninger...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).