Motorsåg och handhållet

Rengöring förgasare motorsåg

117 inlägg 23136 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#644675
vinterrojarn skrev:
Rotvältaren skrev:
vinterrojarn skrev:Det är en slang till förgasaren och en slang som går från förgasaren till primern och tillbaka till tank...de ska inte klippas eller annat./quote]

Nej inte det? Om slangen vidgat sig i änden så den inte hålls på plats brukar jag bara klippa bort en liten bit och trycka den på plats igen och det har funkat alldeles utmärkt. Men nu vet jag att så kan man inte göra. Skulle dock vara intressant att veta varför...


Många slangar på dessa as är förstärkta och därför ska du inte klippa, de kan då spricka lättare efter detta eller rämna som man säger...


Finns ju en anledning till varför det kallas bushfix. Man åtgärdar på plats med det som finns till hands för att få det att fungera provisoriskt, förhoppningsfullt funkar det så länge att man hinner få fram de rätta delarna och kan göra reparationen permanent. Ibland håller det inte alls, ibland så bra att man inte behöver åtgärda det.

Om syftet är att få sågen att starta tror jag en bushfix på slangen funkar. För startar den så kanske det visar sig att det behövs fler reservdelar och då kan man ju ta allt på en och samma gång man ändå skaffar en ny slang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bush_mechanic

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#644678 Javisst, men klipp inte i onödan, skillnad när man ser skada..då kan man klippa om det t,ex är en lördag och återförsäljare har stängt... Men att börja med en klippning innan man fastställt skada är lite onödigt i mina ögon, men inte fel för det.

Skillnad på de äldre sågarna...där kan man oftast klippa slangen,, om man tänker sig hva 346 och liknande.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#644681
vinterrojarn skrev:Javisst, men klipp inte i onödan, skillnad när man ser skada..då kan man klippa om det t,ex är en lördag och återförsäljare har stängt... Men att börja med en klippning innan man fastställt skada är lite onödigt i mina ögon, men inte fel för det.

Skillnad på de äldre sågarna...där kan man oftast klippa slangen,, om man tänker sig hva 346 och liknande.

Nu ville inte slangen hålla tätt och det tyder på att den har töjt, alltså har den en skada och i praktiken rökt och då spelar det ju ingen roll om man klipper lite i den, den måste ju ändå bytas i något skede.
Tror vi uppnått konsensus, vi har kanske bara lite olika sätt att uttrycka oss på :-bd

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#644682 Förstår vad du menar, men dessa slangar sluter ej tätt emot förgasaren, utan de ligger lite ovan,men ju mer rör som kommer på ju tätare blir det.

Det är en jäkla ramel konstruktion, men så blir det när hva är framme med billig slang.
Och man bara måste ha primer.
Jag brukar plugga primern totalt så är jag fri problemet i framtiden..

Vad jag menar är att det är skillnad på såg och såg...det som fungerar på den ena fungerar inte alltid på den andra..

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644683 Ja, det är ingen som sagt det är lätt o göra som gör det själv.

Låter som den inte pumpar bränsle.
Vad har den för bränsle?

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#644687 Klipper man en slang som är efter ritning ganska kort så blir den ju kortare....om den är då tänkt att täta genom att gå långt på röret så tätar den ju inte längre..

På bränslesystem ska man vara noggrann, för systemet suger hellre luft än bränsle då luft är lättare..

Det finns ju många som försöker göra detta på bränsleledningar till traktorer..
Sätter en bit slang över skadan och en eller två slamgklämmor..det fungerar hellre än bra, och systemet drar luft..
Men med en lång sträcka av slang med många slamgklämmor så kan det bli tätt....

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#644690 Släpper slangen, det blir bara knut annars..

Men den tänder men startar inte...
Har du kollat så att chokeaxeln och spjället fungerar?

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644691
Mange skrev:Ja, det är ingen som sagt det är lätt o göra som gör det själv.

Låter som den inte pumpar bränsle.
Vad har den för bränsle?


Nope, sant! Ja, kanske kan vara något sådant! Jag kör bara med aspen!
Men nu har jag iallafall fixat det jag ställde till med, så nu är jag åtminstone tillbax till ruta ett! \:d/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644692
vinterrojarn skrev:Släpper slangen, det blir bara knut annars..

Men den tänder men startar inte...
Har du kollat så att chokeaxeln och spjället fungerar?


Jag tycker det verkar se bra ut, för ett otränat öga iallafall..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#644693 Men alltså.. sågen har stått ett tag och sedan ville den inte?

Testat en del, men ändå inget...
Då är det inte mycket som kan ha hänt om den fungerade kanon innan den ställdes undan...
Den skär inte då, den tjuvluftar sällan efter detta.. iallafall om den gått på aspen...

Spruckna slangar är sällsynt med aspen.

Bränslenålen kan kärva, filter kan krångla.
Stift...rost......

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#644695
Nevyn skrev:
vinterrojarn skrev:Släpper slangen, det blir bara knut annars..

Men den tänder men startar inte...
Har du kollat så att chokeaxeln och spjället fungerar?


Jag tycker det verkar se bra ut, för ett otränat öga iallafall..



Så länge grejerna hänger med så duger det även åt en blind.. :mrgreen:

Det är säkert som det ska, jag ställer frågor för att komma fram till varför den inte vill..

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644701
vinterrojarn skrev:Så länge grejerna hänger med så duger det även åt en blind.. :mrgreen:

Det är säkert som det ska, jag ställer frågor för att komma fram till varför den inte vill..


Ja, det är jag tacksam över! Men jag har inte uteslutit att det är den där tjuvluften! Är inte alls säker på att jag lyckades täta på rätt ställe!
Det lutar åt att jag får lämna in den till proffsen ändå kanske! Men jag tycker jag lärt mig en hel del ändå på kuppen av alla kloka kunniga här! Och genom lite "prova och göra fel"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#644733 Men jag kanske tänker dumt här, men...

Hur långt är nålarna utskruvade? Jag tänker så här: Den vill lite grann men verkar få för lite bränsle. Tycker mig läst någonstans, skrivet av Vinterrojarn eller om det var Mange, att det ska vara ett par varv ut (?).

Kanske då skruva ut nålarna, säg 3 varv, prova att "kaska" igång den med soppa i luftfiltret och se vad som händer.
Går den i gång och bluddrar och inte vill varva så är det ju som det borde - den får för mycket! -Skruva in nån 8-dels varv åt gången tills den börjar likna såg och och kanske spraya med wd40 runt insuget och se vad som händer.

Får den fortfarande för lite - öppna nåt varv till och prov.

Tänker jag helt galet?

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644739
vinterrojarn skrev:Men alltså.. sågen har stått ett tag och sedan ville den inte?

Testat en del, men ändå inget...
Då är det inte mycket som kan ha hänt om den fungerade kanon innan den ställdes undan...
Den skär inte då, den tjuvluftar sällan efter detta.. iallafall om den gått på aspen...

Spruckna slangar är sällsynt med aspen.

Bränslenålen kan kärva, filter kan krångla.
Stift...rost......


Njaaaa nu backar vi bandet lite här! Ja, den här stått sedan december ungefär, Men... Jag ska inte säga att den var problem fri innan dess! Den startade lätt Kall, men om jag kört en stund och stängde av den kort och gjorde en vanlig varmstart (utan att göra den sur!) Så var det ungefär lika tjurigt som nu! Och ja, som sagt, det var inte att den blev sur...! Men jag blev det och bytte till Lill stihlen istället, så var probmet löst tills den svalnat ordentligt!
... men....den är väl i trots åldern eller nåt nu! :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644741
bmbamse skrev:Men jag kanske tänker dumt här, men...

Hur långt är nålarna utskruvade? Jag tänker så här: Den vill lite grann men verkar få för lite bränsle. Tycker mig läst någonstans, skrivet av Vinterrojarn eller om det var Mange, att det ska vara ett par varv ut (?).

Kanske då skruva ut nålarna, säg 3 varv, prova att "kaska" igång den med soppa i luftfiltret och se vad som händer.
Går den i gång och bluddrar och inte vill varva så är det ju som det borde - den får för mycket! -Skruva in nån 8-dels varv åt gången tills den börjar likna såg och och kanske spraya med wd40 runt insuget och se vad som händer.

Får den fortfarande för lite - öppna nåt varv till och prov.

Tänker jag helt galet?


Det här får jag fundera på! Är inte helt 100 på att jag vet exakt vilka dessa nålar är så jag får läsa på innan jag börjar skruva på måfå igen! :mrgreen: jag passade på att påbörja rengöring och grundlig dissektion av förgasaren som sitter i min döda partner! Passande på idag då min levande partner inte är hemma och kan ha åsikter om min fantastiska kok konst! Tror inte han hade blivit imponerad av att jag lade förgasare på spisen!
Men. ....mitt i dissektionen var det en pytteliten fjäder som spjorrade iväg någonstans i min stökiga verkstad... Jag tror den var något essentiell... Så ja.. jag avvaktar med fortsatt rengöring av den. Hittar jag fjädern kommer jag fortsätta! #:-s

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).