Motorsåg och handhållet

Motoreffekt hva 540i XP?

114 inlägg 16114 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Avslutat-02  
#644521
bmbamse skrev:
vinterrojarn skrev:Så med batteri så vet jag inte alls vad jag ska förvänta mig?

Det underlättar ju väldigt mycket om man har en aning om vad man letar efter för Kw eller hk, cc.

Samma sak gjorde ju Hva när de jämförde sin batteriröjare med en bensindriven.
Ca 35 cc.
Inget större problem med det.


Man bör ju kunna få ut ett standardvärde på hk även från batteri, så man vet verklighet, inte leka runt i broschyrer konstant.

40 cc bensinsåg vet de flesta vad den går för, lika så 50cc.
Men att skriva ut i några formler över prestanda är bara dumt.


Mmm, det är ju för att de gjort jämförelsen med en av dig känd "storhet" som du kan bilda dig en uppfattning om vad du kan förvänta dig, så länge du inte har hållit i den tidigare... Så kruxet för dem är ju att kunna förmedla den informationen. Precis som @Niking skrev om glödlampa->ledlampa tidigare... De använder fortfarande Watt som beskrivning på hur mycket ljus vi kan förvänta oss... Trots det drar en modern led-lampa en bråkdel av vad en gammaldags glödlampa gör, i Watt räknat...

Nu lämnar jag den här diskussionen, känner jag...


Ja det förstår jag, du ska ju hämta ett paket fullt med den äldre generationen av sågar... :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

bmbamse  
#644523 Jag håller med dig @vinterrojarn, men i trådstarten efterfrågades varför man inte uppgett effekten på motorn, med tanke på priset...
Effekten kanske inte är det relevanta, utan som du skriver, vilken cc den skulle motsvara i en bensinsåg.

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

bmbamse  
#644525
vinterrojarn skrev:
Ja det förstår jag, du ska ju hämta ett paket fullt med den äldre generationen av sågar... :mrgreen:


Ja! -Det också!! :-bd \:d/

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Avslutat-02  
#644526 Jag har sålt sågar i 15 år.

Det var alltid enklast att förklara på ett normalt och verklighetstroget sätt, om någon ville ha en klippo, och Jonsered hade ingen som var direkt lika, så förklarade man enkelt att klippo är samma skräp förutom kåpan, vilken du kan få även hos Hva.
Men då måste du söka dig i proffs sortimentet.

Eller bara frågan, vad ska du ha den till?
Jaha röja skog, på amatörnivå.
Ja men då skulle jag rekommendera den här, en Hva 343-345/2145.

Samma sak blir det här, vet man vad man är ute efter så blir det betydligt lättare om man har bilden klar för sig hur stor sågen/maskinen är i förhållande till föregående generation.

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644528
Niking skrev:Den mest intressanta jämförelsen torde väl vara att kapa trissor och dylikt. Det är ju ändå sådana jämförelser som torde vara mest relevant för användaren.
/Niklas

Väldigt lätt o få skäll när man testar på det viset. Oftast av de som inte gillar resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644535
Mange skrev:
Niking skrev:Den mest intressanta jämförelsen torde väl vara att kapa trissor och dylikt. Det är ju ändå sådana jämförelser som torde vara mest relevant för användaren.
/Niklas

Väldigt lätt o få skäll när man testar på det viset. Oftast av de som inte gillar resultatet.

Du menar av de som inte gillar att få sina bensinsågar slagna av lättare batterisågar? :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Avslutat-02  
#644536 =))

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644538
bmbamse skrev:Jag håller med dig @vinterrojarn, men i trådstarten efterfrågades varför man inte uppgett effekten på motorn, med tanke på priset...
Effekten kanske inte är det relevanta, utan som du skriver, vilken cc den skulle motsvara i en bensinsåg.

Tja, det finns ju en anledning varför den heter just 540 iXP.

500-serien säger ju att den är avsedda för yrkesverksamma, till skillnad från 400-serien (farmarsågarna) och 100-serien (villasågarna).

x40 indikerar ju att den ska motsvara en 40-kubikare i prestanda. Namnbytet från x36 (antal volt) gjordes för ca 1 år sedan, troligtvis för att undvika förväxlingsrisk på sågar med väldigt lika namn, men med olika prestanda.

i säger ju att det är ett batteri-verktyg.

XP att det ska vara extra power i maskinen. Alltså ett proffsverktyg från Husqvarna.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 15 maj 2020, 15:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Avslutat-02  
#644539 Ja men varför krångla.
40cc 2.3 hk.
Ska det vara så svårt?

Då fattar vem som helst....

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644541
Niking skrev:
Mange skrev:
Niking skrev:Den mest intressanta jämförelsen torde väl vara att kapa trissor och dylikt. Det är ju ändå sådana jämförelser som torde vara mest relevant för användaren.
/Niklas

Väldigt lätt o få skäll när man testar på det viset. Oftast av de som inte gillar resultatet.

Du menar av de som inte gillar att få sina bensinsågar slagna av lättare batterisågar? :grin:
/Niklas

Visst finns det elsåg som presterar bra.
Batterisåg får de nog putsa på lite till.
Det syns tydligt i kaptest, precis såna som du föreslår. Det kanske ändras småningom ..

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644542 Det får du väl fråga Husqvarna om, du som säljer Jonsered.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 15 maj 2020, 15:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Avslutat-02  
#644543 Det gör jag inte längre...

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644545 Mange! Såg på senaste Elmia, då Husqvarna jämförde kaptider mellan 439 och 535 iXP med original skärutrustning. De var likvärdiga i själva kaptiden, men innan 439 hade hunnit att starta, hade 535 iXP redan hunnit kapa en trissa. Så när 535 iXP hade kapat klart sina 5 trissor, hade 439:an en trissa kvar att kapa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644553 Jahapp. Då såg nån visa en produkt de vill marknadsföra i en monter. Ja det var väl trevligt.

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644557 Husqvarna vill nog sälja både 439:or och 535 iXP, skulle jag tro.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).