Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38527 visningar 27 följer Svara, dela mm...  

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Palakangas  
#644121Från en miljövänlig brädgård. Köp och snickra.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Palakangas skrev:Från en miljövänlig brädgård. Köp och snickra.

Lysande affärsidé? Sälja ruttna balkar med inbyggd hussvamp? :mrgreen:
/Niklas

Avslutat-02  
#644123Det skulle väl vara galant...att få det skit man gjort rätt för om man säljer mögelvirke som sedan sprider mögel i hus och folk blir sjuk...

Avslutat-02  
#644147Vem står egentligen för kostnaden och ansvaret om någon blir sjuk av att ha byggt med mögligt virke..?

Är byggaren så pass snål eller dålig i sitt omdöme så bör han ju vara ansvarig...och säljaren bör få en granskning på sin verksamhet som är totalt oseriös...

gurka  
ulf 1 skrev:det skogsbruk som snart alla hatar.

Kan en del skogsbrukshatare sammanfalla med det "stora" antalet som tillverkar pilbågar av rönn.....

Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:Vem står egentligen för kostnaden och ansvaret om någon blir sjuk av att ha byggt med mögligt virke..?

Är byggaren så pass snål eller dålig i sitt omdöme så bör han ju vara ansvarig...och säljaren bör få en granskning på sin verksamhet som är totalt oseriös...

Det finns väl några byggnadssnickare här på Skogsforum, som borde ha erforderliga kunskaper om ansvarsfrågan i detta fall?
/Niklas

Avslutat-02  
#644156Pilbåge av rönn var det...

Ta-pilb--gsaemnen-instruktion.pdf

Hanatorp  
#644236När skall du redovisa hur du tänkt dig att det skall gå till från trakthygge till de 200- åriga Blädningsskogarna. Blir det som vanligt så att du blir stående Naken med kejsarens nya kläder med din okunskap. Det blir intressant att se hur du trott att man kan hugga bort trakthygges skogarna och ersätta dessa med med blädningsskogar. Hur många hundra år tar det?

Palakangas  
Hanatorp skrev:När skall du redovisa hur du tänkt dig att det skall gå till från trakthygge till de 200- åriga Blädningsskogarna. Blir det som vanligt så att du blir stående Naken med kejsarens nya kläder med din okunskap. Det blir intressant att se hur du trott att man kan hugga bort trakthygges skogarna och ersätta dessa med med blädningsskogar. Hur många hundra år tar det?

Stürm i Lübeck fixade det på 25 år. Säger en viss person.

Avslutat-02  
#64425325 -50-100-200 år spelar det någon roll?
Om resultatet ändå blir att man till slut ändå måste göra ett hygge, varför inte göra det när skogen är som mest värdefull?
För den blir inte mera värdefull bara för att den blir övergrov och aktuell för tvångsinlösen från staten...
Eller för att en galning med lastbil och egen såg åker runt och köper halv rutten skog eller mögelstockar, nä ta skogen i tid och satsa på föryngring, så att kommande generationer har att ta ut av...vem vet vad deras barn vill satsa på, då kan skogen vara bra att ha...
..

Användarvisningsbild

ulf 1  
#644286Alla vet innerst inne att vi inte kan hålla på som vi gör, det är bara simpel skövling, och det kommer att förbjudas.
Det vi då måste göra är att försöka ta oss samman och hitta ett sätt att inte ta upp kalhyggen, jag är ingen guru, men fan så mycket klokare än alla babblande industrihycklare, och deras fellärda svans som hittar på nya sätt att beskriva skövling på, det är hållbart hit och grön näring dit, men samma jävla skövlingar som nu pågått sedan maskinerna infördes på 70 talet. fram till den tidpunkten var inte vi människor kapabla till att förstöra naturen helt, vi hade lyckats förstöra den på en stor yta men 60% var intakt, nu är dessa 60% också borta och vi måste ändra vårt skogsbruk, den som inte gör det är en skurk i mina ögon.
Jag talar med entreprenörer varje dag och man är förvånade att man får hålla på.
Hur jävla svårt ska det vara astt fatta vad vi gör.
Igår kom en timmerbil till mig med Ek och lite andra lövträd, Lönn, Sälg, Asp och Björk med rödkärna, han kör just nu massaved från bolagsskogarna hela dagarna och tycker det är sjukt hur man avverkar i planteringarna.
Jag har en skördarkille som ska ta ner lite gran på mina planterade åkrar i helgen, när vi gick och kollade vad som skulle tas, sa han samma sak, han tyckte det var skönt med en askogsägare som bara ville plocka ut lite skuggande granar för att släppa fram lövträd, och undrade varför inte fler ville göra som jag.
Men vi litar på att folket på slu och skogforsk vet vad dom gör, ett råd, gör inte det.

TS

Avslutat-02  
#644293Men va bra för dig ulf att du har folk som lyssnar på dina idéer, då kanske du slipper svansen här....eller är det bara i ditt huvud som dessa karaktärer håller sig?

Hanatorp  
#644347Om du bytt ut tallen med gran hade det blivit ännu svalare. Du kan testa nästa gång så ser du.

Användarvisningsbild

#644369Men då blir det ju mindre ljusinsläpp ner till plantorna...
/Niklas

Användarvisningsbild

ulf 1 skrev:Men vi litar på att folket på slu och skogforsk vet vad dom gör, ett råd, gör inte det.

Jag litar då mycket mer på sakkunniga råd från SLU än från Ulf1! Den saken är biff! :-bd
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).