SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorn i skogen

Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

19 inlägg 18131 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#642928 Skogsforum fick en genomgång av fyra olika skogsanpassade Valtraekipage när vi var och gjorde livestreamad maskinvisninghos Lantmännen Maskin i Värnamo i slutet av april. Här kommer en sammanfattning av de fyra ekipagen samt en video som ger ytterligare beskrivning av dem och som innehåller lite testkörning.

Eftersom jag inte har någon direkt ”spakvana” så tog jag med mig vår kollega Per Jonsson till Värnamo. Per, eller Pelle som han oftast kallas, jobbar med vår systerkanalen forestry.com och han har precis som Fredrik ett förflutet som skogsmaskinförare. Spakvan med andra ord!

Pelle har gjort en artikel på forestry.com om sina upplevelser från provkörningen och jag snor några takter från honom om hur han upplevde de olika ekipage här nedan.

Är du intresserad av listpriser på de olika produkterna så finns det med i livesändningen från maskinvisningen i Värnamo förra veckan. Du hittar den här.


Valtra N174 Active med Moheda M141 4WD 14-tons skogsvagn
Den här Valtratraktorn var skogsanpassad med Jake skogsskydd mm, direkt på Valtrafabriken. I deras avdelning som kallas ”Valtra Unlimited”. Traktorn hade även skogstak och Twin Trac. Du kan läsa mer om Valtrafabriken och om Valtra Unlimited i tråden från vårt besök där 2018: Besök hos Valtra i traktorfabriken, Suolahti Finland

Och framför allt kan du läsa mer om Valtras olika transmissionsalternativ i Fredriks tråd:
Valtra 4-serie traktorer i skogen

1588861500_moheda_m141.jpg


Vagnen i det första ekipaget var en Moheda 14-tonsvagn med M60 kran som har 7,5 meters räckvidd och HSP-grip. Drivning med Robsonrullar via två st 600 cc hydraulmotorer och stödben av lavettyp. Vagnen kördes på traktorns hydraulik. Lastkännande hydraulik med 160 minutliters pumpkapacitet. Ekipaget får enligt Pelle en krankapacitet som en mindre skotare:

Min första överraskning var den rymliga hytten. OK, kanske inte lika rymlig som de skotarhytter jag varit van men jag måste säga att mina fördomar ändå kom på skam. När jag satt i stolen kunde jag enkel snurra runt till arbetsläge. Skulle man köra fulla dagar på heltid så kanske lite mer benutrymme vore önskvärt men det här var helt Ok för mig. Hytten hade ”skogstak” vilket bidrog till utrymmeskänsla och givetvis bra sikt mot kranen och träden runtomkring. Det enda negativa var takdelen mellan bakrutan och takfönstret som skymde en del sikt.

Nästa överaskning var kranen. En Moheda M60 med enkelutskjut och 7,5 meters räckvidd. Spakarna var av mini-spaktyp (EHC) vilket är vad jag är van och kranen visade sig vara överraskande snabb och stark. Jag kunde enkelt lyfta och svänga kranen samtidigt som jag körde rotatorn. Så långt väldigt likt den skotarmiljö jag är van från. Kranen var stark nog att lyfta en full grip på maximalt utskjut och eftersom vagnen var tom när jag testade hade jag stödbenen nere. Vagnen stod då stabilt vid fullt utskjut. Det var lite svårt att se botten på lastredet men med hjälp av att flytta ramstyrningen gick det enkelt att lösa.


1588861500_valtra-n174.jpg


Valtra N134 Active med Kesla 144 ND 14-tons skogsvagn
Den här traktorn hade TwinTrac, skogstak och den var skogsanpassad av Ölmstad. Något lägre effekt (145 Hk) jämfört med N174:an men samma hydraulkapacitet och en identisk hytt.

1588861500_kesla-144nd-2.jpg


Keslas 14-tonsvagn hade en 305T kran med Keslagrip, dubbelutskjut och 8,5 meters räckvidd. Vagnen hade hydraulisk navdrift på alla fyra hjul och riktiga skogsdäck från Nokia. Pelle tyckte att Keslagripen gav bättre flyt och rullade in stockarna bättre. Mohedavagnens HSP-grip hade en tendens att nypa fast stockarna mer men det kan ju vara en del vanesak i det också.

Så här upplevde Pelle Keslaekipaget i övrigt:

Traktorn och hytten kändes väldigt likt den förra (N174). Samma takdel som skymde sikten men stark och mjuk kran. Keslas minispakar kändes ”som hemma” och kranen var stark och snabb. Den lyfte enkelt full grip på fullt utskjut men jag hade stödbenen nere även med Keslan ifall-att… Keslas 114ND vagn stod stadigt och den gav ett stabilt och pålitligt intryck. Jag såg också bättre ner i lastutrymmet på den här vagnen. Det här var min favorit!

Skotarkänsla
Båda de här kombinationen av traktor och 14-tonsvagn (Mohedan och Keslan) ger mycket av en ”skotarkänsla”. En van skotarförare behöver bli van med styrningen som ju blir väldigt annorlunda men i annars är det väldigt nära en ”riktig skogsmaskin”. Tyvärr även så priset. Båda de här ekipagen kostar i närheten av en gallringsskotare. Fördelen med de här ekipagen är att traktorn kan användas för andra uppgifter och att det är ett snabbt ekipage vid vägkörning.


1588861500_valtra-n134.jpg


Valtra A114 Hitec 4 med Kesla/PATU 104 10-tonsvagn
Valtratraktor ur A-serien. Den här saknade skogstak men var i övrigt skogsanpassad hos Ölmstad. Keslavagnen är en rödmålad jubileumsvagn som firar Keslas/Patus 60-årsjubileum och Lantmännen hade packat upp den samma morgon vi kom dit så den var inte testad eller intrimmad. Det visade sig vara något som inte var riktigt rätt justerat så rotatorn gick bara åt ett håll vilket begränsade möjligheterna till att testa kranen.

1588861500_kesla-104-1.jpg


Den här vagnen är en 10-tonsvagn och i 104-modell är den odriven. Med drivning heter den Kesla 114 och blir då mer jämförbar med den drivna 10-tonsvagnen sfrån Moheda om vi även testade (läs mer här nedan). Kranen är en Kesla 204T med enkelutskjut och 6,8 meters räckvidd. Vagnen använder traktorns hydraulik som ger 98 minutliter.

Keslas 10-tonsvagn var den enda som inte kändes fullt stabil med full grip på max utskjut (och nedfällda stödben). Möjligen haltar jämförelsen något då Keslavagnen var odriven och Mohedas driven. Vagnsdrivningen kanske ger de där extra kilona som behövs för att inte vagnshjulen ska börja lyfta?


Så här tyckte Pelle:

Valtra A114 har en något mindre hytt än (N-serien) men det går fortfarande bra att att svänga runt med stolen. Här saknades takföntsret vilket möjligen gjorde upplevelsen något mer klaustrofobisk. Kranen hade hydraulspakar i hytten (hydraulservo) och varje spak hade ett litet hydraulpaket med sig in. Spakarna måste skjutas undan varje gång man snurrar stolen. Något som en van skotarförare skulle ha svårt att acceptera. Men den här lösningen är billigare än EHC-spakarna och hydraulservo och enligt Lantmännen är det här den vanligaste lösningen bland skogsägare som köper skogsvagnar. Den här Keslavagnen saknar drivning så den behöver en kraftfull traktor för att dra den (eller snäll terräng). På den här mindre vagnen är stödbenen viktiga. En oro jag kan känna, som gammal skotarförare, är hur ofta man skulle glömma att ta upp dem?


1588861500_moheda_m101-2.jpg


Valtra N124 Hitec med Moheda M101 4WD 10-tonsvagn
Även denna Valtra hade skogstak och rejäl skogsanpassning och skydd från Ölmstad. Vagnen en Moheda driven (Robson) 10-tonsvagn. Kranen var en Moheda M40 enkelutskjut med 6,6 meters räckvidd. Vagnen hade egen hydraulpump (kraftuttag) och hydraultank för att få mer kapacitet men samtidigt kunna köra på låga varvtal. Spakarna var Mohedas version av hydraulservo liknande de som beskrivits för Keslas 10-tonsvagn.

Mohedas 10-tonsvagn stod stadigt på backen med full grip på fullt utskjut (tom vagn med stödbenen nere).


Så här tyckte Pelle:

Skönt att vara tillbaka i den större hytten med takfönster igen. Det här är en bra hyttmodell för ett skogsekipage! Spakarna var av samma typ som i Keslan men här var de inte lika flexibla att ställa in. De gick inte att flytta lika lätt. Delvis p g a armstödet/panelen på högersidan. Det gjorde att spakarna kom för långt bort vilket gav en obekväm och ansträngande arbetsställning. Det här var ingen hållbar lösning för långa arbetsdagar.



1588861500_moheda-hydraulservo.jpg


Video


Mer info
I videon här ovan finns mycket mer information och beskrivning av varje ekipage och för er som är intresserade av listpriserna så finns de med under maskinvisningen som vi livestreamade och som du kan se reprisen från här.

Vill du läsa hela Pelles reportage på forestrty.com så hittar du det här.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

Hema  
#642933 Håller med om att avsaknad av vagnsdriften (och då extra vikt) säkert spelade in, men även att kranen väl va längre än M40:n?

Utskjutets rörelsehastighet verkade det inte vara något fel på, snabbast av alla?

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

stegmaster  
#642999 Tyckte det såg lite konstig ut med dessa utskjut i filmen, för båda Kesla 305T/Moheda M60 gick trögt på dessa traktorar med LS hydraulik. (Jag har själv samma Kesla 305T utskjut som det i filmen på min 304T och mitt går minst dubbelt så snabbt, så vet inte va som er "felet" i filmen, dock har jag egen gearpump/tank, men det bordet vel vara sämre enn et LS system på 160l/min?)
Nåja, hur som helst, en trevlig film. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

Torbjörn Johnsen  
#643044 Hastigheten på utskjuten är inte testad i filmen utan det var nog mer en försiktig ”pilot” som kände sig fram om hur vagnarna reagerade när kranarna sträcktes ut. Pelle som testade tyckte att kranarna på båda 14-tonsvagnarna hade väldigt mycket ”skotarkänsla” och det gällde nog även farten på utskjutet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643072 Mycket bra initiativ med reportage på detta sätt. Är ju inte alla som kan komma till visningar eller mässor.
Dessutom passar det extra bra i dessa Corona tider.
Om man får önska så vore det kul att se hur ekipagen tar sig fram där det är blött, brant eller liknande men samtidigt är det positivt att ni kunde provköra överhuvudtaget. Inte alls givet att handlare har ekipage för provkörning och i synnerhet skog att köra i.
I brist på träffar så gör gärna fler "digitala" event :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

8wdAnders  
#643728 Hur var skillnaden mellan navdrift och robson?

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

Torbjörn Johnsen  
#643731
8wdAnders skrev:Hur var skillnaden mellan navdrift och robson?


Det kan jag inte uttala mig om då vi inte testade drivningen specifikt. Det mest uppenbara är ju att det inte finns nån drivrulle när det är navdrift men i vilken mån den är "i vägen" eller utsatt finns det nog fler här som har koll på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

8wdAnders  
#643759
Torbjörn Johnsen skrev:
8wdAnders skrev:Hur var skillnaden mellan navdrift och robson?


Det kan jag inte uttala mig om då vi inte testade drivningen specifikt. Det mest uppenbara är ju att det inte finns nån drivrulle när det är navdrift men i vilken mån den är "i vägen" eller utsatt finns det nog fler här som har koll på.



Vad synd.

Hade verkligen varit intressant att få en riktig jämförelse, särskilt i lite lera eller snö för att se hur mycket/lite dragkraft som finns kvar i robson varianten i det läget eller om det är ND som slirar runt mest.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

Torbjörn Johnsen  
#643761 I de här fantastiska trådarna som @ss0803 startat hittar du mycket värdefull information om navdrift: Skogsvagnar med full navdrift och Robsondrift: Dragkraft för Robsondrift

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

stegmaster  
#643776
8wdAnders skrev:
Hade verkligen varit intressant att få en riktig jämförelse, särskilt i lite lera eller snö för att se hur mycket/lite dragkraft som finns kvar i robson varianten i det läget eller om det är ND som slirar runt mest.


Min gissning er at du inte sett nån skillnad als, före du satt kedjor på ND vagnen.
I lera eller snö spinnar båda loss om det går för tungt.
Annars håller jag med om linkerna til Torbjörn ovan här har mycket bra info.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

8wdAnders  
#644100
stegmaster skrev:
8wdAnders skrev:
Hade verkligen varit intressant att få en riktig jämförelse, särskilt i lite lera eller snö för att se hur mycket/lite dragkraft som finns kvar i robson varianten i det läget eller om det är ND som slirar runt mest.


Min gissning er at du inte sett nån skillnad als, före du satt kedjor på ND vagnen.
I lera eller snö spinnar båda loss om det går för tungt.
Annars håller jag med om linkerna til Torbjörn ovan här har mycket bra info.



Får kolla på länkarna!
Tänkte mest på hur bra robson-rullen orkar driva när det blir lera eller snö på däcket.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

Elmhult  
#645298
8wdAnders skrev:
stegmaster skrev:
8wdAnders skrev:
Hade verkligen varit intressant att få en riktig jämförelse, särskilt i lite lera eller snö för att se hur mycket/lite dragkraft som finns kvar i robson varianten i det läget eller om det är ND som slirar runt mest.


Min gissning er at du inte sett nån skillnad als, före du satt kedjor på ND vagnen.
I lera eller snö spinnar båda loss om det går för tungt.
Annars håller jag med om linkerna til Torbjörn ovan här har mycket bra info.



Får kolla på länkarna!
Tänkte mest på hur bra robson-rullen orkar driva när det blir lera eller snö på däcket.


Vi har en Weimer RDM-12 med Robsondrift. Det kan hända under rätt extrema förhållanden, typ tung last och mycket besvärlig terräng. Vanligast är att hjulen helt enkelt slirar mot marken. Direktdrift via kraftuttaget så hydraulik finns det inte heller som kan bli överbelastad.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

8wdAnders  
#645309
Elmhult skrev:
Vi har en Weimer RDM-12 med Robsondrift. Det kan hända under rätt extrema förhållanden, typ tung last och mycket besvärlig terräng. Vanligast är att hjulen helt enkelt slirar mot marken. Direktdrift via kraftuttaget så hydraulik finns det inte heller som kan bli överbelastad.


Ja det låter som en relativt enkel och kraftig lösning men du måste ha hastighetsberoende PTO eller har du en separat låda på vagnen?

Annars känns det som en nackdel med robson driften att många verkar köra med enklare gerotor motorer med dåligt startmoment istället för radialkolvmotor som sitter i navdriften.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

Elmhult  
#645353
8wdAnders skrev:
Elmhult skrev:
Vi har en Weimer RDM-12 med Robsondrift. Det kan hända under rätt extrema förhållanden, typ tung last och mycket besvärlig terräng. Vanligast är att hjulen helt enkelt slirar mot marken. Direktdrift via kraftuttaget så hydraulik finns det inte heller som kan bli överbelastad.


Ja det låter som en relativt enkel och kraftig lösning men du måste ha hastighetsberoende PTO eller har du en separat låda på vagnen?

Annars känns det som en nackdel med robson driften att många verkar köra med enklare gerotor motorer med dåligt startmoment istället för radialkolvmotor som sitter i navdriften.


Hastighetsberoende PTO(Men det har väl de flesta traktorer?) och sen sitter det en liten växellåda som är anpassad av Weimer för vår traktor(New Holland TL90). Robson fungerar mycket bra för oss. Du måste nog ställa till det ordentligt för dig själv innan det börjar slira. I värsta fall får du väl lämna några bitar bredvid och köra en sväng till. Vagnsdrift är gudasänt och att ens fundera på vagn utan känns helt främmande! :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

källefall8  
#645403 Killen från Lantmännen nämnde i videon att kesla ”klassat om” vagnarna. 104/114hd var tidigare 9ton lastkapacitet och 124H/124hd 10 t. Nu plötsligt är dom 10 resp 12 ton, vad hände där? Är det ngr som uppdaterats på vagnarna eller bara dekaltrimmningi vanlig ordning!? I broschyren jag har är det angivet 9 resp 10 ton. Skulle vara intressant att få en förklaring av lantmännen eller Kesla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).