Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38561 visningar 27 följer Svara, dela mm...  

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#643427Va fan, vi sitter ju redan i sandlådan, så vi kan lika gärna vara med honom... :mrgreen:

Palakangas  
vinterrojarn skrev:Va fan, vi sitter ju redan i sandlådan, så vi kan lika gärna vara med honom... :mrgreen:

Ja ,han kan ta fram tutte, snutte, hink och spade och vi sitter redo i sandlådan.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#643460Jag vet att det är jobbigt med alla sanningar som tyvärr är sanna, men vi måste gå vidare med ett nytt skogsbruk, det vi har idag var värdelöst redan för 70 år sen.
Det haglar försköninysselsättningen, och någon drog till med 700 tusen efter en "googlesökning" men försköningarna är just en del av alla jävla jävla lögner skitskogsbrukarnas förespråkare MÅSTE ägna sig åt, för sanningen tål inte att diskuteras. "land annat skapar skogsnäringen exportvärden för 132 miljarder kronor (2017) om året och sysselsätter över 120.000 personer direkt och indirekt." en kommentar till detta är att alla som jobbar åt skogsindustrin lever på marginalen eller går back, och behöver andra inkomster för att överleva.
För att klarlägga det konstiga 700 tusen sysselsatta så kan vi ta och titta på de grundlurade ärthjärnorna till politiker som babblade vid ännu en av alla dessa spektakel som koster oss skattebetalare miljarder kastade i sjön.
"Under gårdagens invigning av Biobase, en del av regeringens samverkansprogram kring cirkulär och biobaserad ekonomi, pratade bland andra Mikael Damberg och Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, om skogen, dess betydelse för såväl ekonomin som en plattform för innovation. Enligt talarna sysselsätter skogsnäringen i dag över 700 000 personer" det var googlesökningen Orsa.
Det är lite komiskt när Biobase fåneriet illustreras av en bild med skitvirket virke som produceras numera i vårt skitskogsbruk, ruttet och kvistigt, måste vara ett av de fantastiska hyggena som slutavverkats.

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Jag vet att det är jobbigt med alla sanningar som tyvärr är sanna..

Jo, jag har noterat under en längre tid att du verkar ha stora problem med vissa objektiva sanningar, inte minst när det gäller det svenska skogsbruket.
/Niklas

Avslutat-02  
ulf 1 skrev:Jag vet att det är jobbigt med alla sanningar som tyvärr är sanna, men vi måste gå vidare med ett nytt skogsbruk, det vi har idag var värdelöst redan för 70 år sen.
Det haglar försköninysselsättningen, och någon drog till med 700 tusen efter en "googlesökning" men försköningarna är just en del av alla jävla jävla lögner skitskogsbrukarnas förespråkare MÅSTE ägna sig åt, för sanningen tål inte att diskuteras. "land annat skapar skogsnäringen exportvärden för 132 miljarder kronor (2017) om året och sysselsätter över 120.000 personer direkt och indirekt." en kommentar till detta är att alla som jobbar åt skogsindustrin lever på marginalen eller går back, och behöver andra inkomster för att överleva.
För att klarlägga det konstiga 700 tusen sysselsatta så kan vi ta och titta på de grundlurade ärthjärnorna till politiker som babblade vid ännu en av alla dessa spektakel som koster oss skattebetalare miljarder kastade i sjön.
"Under gårdagens invigning av Biobase, en del av regeringens samverkansprogram kring cirkulär och biobaserad ekonomi, pratade bland andra Mikael Damberg och Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, om skogen, dess betydelse för såväl ekonomin som en plattform för innovation. Enligt talarna sysselsätter skogsnäringen i dag över 700 000 personer" det var googlesökningen Orsa.
Det är lite komiskt när Biobase fåneriet illustreras av en bild med skitvirket virke som produceras numera i vårt skitskogsbruk, ruttet och kvistigt, måste vara ett av de fantastiska hyggena som slutavverkats.

Idag tänker jag inte leka i sandlådan med dig,ulf det är för dåligt väder och du är inte snäll.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:ikväll ska jag ge en favvolista på 20 lövträd som alla kan odla.

Vi väntar...

Palakangas  
Lars Lundqvist SLU skrev:

Vi väntar...

Kommer väl från en parkförvaltning i så fall🤭

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU skrev:

Vi väntar...

Börjar du få gråa hår, Lars? http://www.snapsvisor.nu/snapsvisor/graa-har-1777 :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

ulf 1  
#643568Om vi ser lite allvarligt på industrins lögner, så är det ju någon som borde sitta i fängelse för bedrägeri, och medborgarna borde vara rasande.
På detta seminarium var det industrin som stod som värd och borde väl ha rättat politikerna när de trodde vi hade 580 tusen arbetstillfällen mer än vi har.
Hur ska man tolka det, att de som härskar över vår natur är lögnare eller att dom helt enkelt är en bunt ärthjärnor.
Några fler alternativ kan jag inte se.
https://www.skog-supply.se/article/view ... i_an_i_dag

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#643572Ett troligare alternativ är väl att du har fel.

Var är din lista på alla tiotals lövträd som går att använda i skogsbruk i norra Sverige?
Du kanske hade fel där, också.

Användarvisningsbild

#643574Ulf 1! Varför inte tolka det som att skogsindustrin leds av ett gäng kloka människor? Människor som inser storheten i trakthyggesbruket.
/Niklas

Användarvisningsbild

ulf 1  
#643575Det är konstigt att alla lövträd plötsligt är ett sånt mysterium för dig Lars, borde inte du ha full koll på vad som kan växa i Norrlands skogar, eftersom du har dömt ut alla så måste du ju ha forskat på detta.
Här ett gäng lövträd från Dalarna, de är alla över 60 cm grova, faktiskt ca 20 olika sorter.
Om du inte vet vad naturgegrafiska gränsen för Norrland går så läs det här "Den naturgeografiska gränsen för Norrlandsterrängen går mellan kuperad och jämn terräng och sträcker sig från norra Bohuslän över Mellansverige och når kusten strax söder om Sundsvall.
Lövträden ligger på min brädgård, och kommer att sågas till virke som ger mig lätt över 100 tusen, de är räddade från flisning i vår andefattiga skogsindustri , där de dessutom hade omedelbart eldas upp och släpper ut all kol i luften.
Mina kunder gör möbler som varar i sekler.

TS

Palakangas  
#643577Svara då Uffe. Om du kan. Glöm parkträden.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#643579Sen finns den botaniska gränsen, den som handlar om bland annat trädslag: limes norrlandicus

När får vi din lista över trädslag som kan användas i norrländskt skogsbruk?

Användarvisningsbild

#643580Ulf1! Du har lovat att ge oss en favoritlista på 20 lövträd i Norrland, så det är bara att börja levera listan nu. ulf 1 - Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

F.ö. har nog Lars full koll på de svenska lövträden, skulle jag tro.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).