Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38473 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642995Avenboks bestånden

Användarvisningsbild

ulf 1  
#643028Jag tror en del av er fått något att tänka på nu.
Tänk vad mycket roligt det finns som kan växa i en skog.
Nu går vi till det huvudsakliga för de flesta skogsägare, (för mig är det att det är bra för naturen) nämligen pengarna.
Alla verkar tänka volym, det är fel, man måste tänka mycket mer kreativt, en spinkig men kvistfri rönn är mycket värdefull för den stora grupp människor som just nu fått pilbågebyggande som en hobby, en lind som sågas upp i små klossar 2x2x4cm kan säljas vör 40 spänn klossen till akvarieluftning, (vad blir det per kubik) osv.
Bara bristen på fantasi sätter gränserna, och den verkar extrem i skogsägarled.
Det är nästa komiskt hur korkade man är, jag har nyligen köpt 50 kubik "ved" av en bolagssäljare/köpare, för mig är det rena julafton, med tex en oxel runt 80cm, Ek, Alm, Ask, Lönn, och ett par Alar på 60 cm.
Vad skulle man göra med det, jo flis.
Det finns ett ord som låter lite överexploaterat men som faktiskt är relevant för 99% av sveriges skogsägare, MÅNGBRUK, jag hatar alla dessa modeord, men vui 99% som äger mindre än 200 hektar ska INTE vara slavar åt fiberindustrin, det gör oss bara fattiga.
Om ett par månader öppnar jag ett kreativt centra för alla som vill förädla trä från Sveriges alla träslag, det borde flera göra, de flesta träslöjdare har inget bra ställe att köpa sitt material på, det måste vi ändra på, och det börjar i skogen. "Skogen i skolan" som är en hjärntvättande arm från industrin har inget existensberättigande, och borde förbjudas, i dag går ungarna ut skolslöjden med kunskapen om tre trädslag, spånplatta, piywood och trä !!!! låt dom slå i en spik i en syren och en lind eller varför inte tätvuxen och frodvuxen gran, så kommer dom nog fan att fråga lite mer om trä än vad "skogen i skolan" lär ut, suckers.
Sjöar blir inte brunifierade om vattnen gränsar till skogar som får vara skogar, och man ger fan i att dika, det finns en anledning till att vi har våtmarker.

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643045Det kan inte vara särskilt många som bygger egna pilbågar i Sverige. Så den marknaden borde vara lika död som att sälja vedkubbar.

Att såga ut en massa 2×2×4 cm bitar måste väl vara ett tidsödande jobb och ge massvis med spill? Tvivlar på att timmpenningen blir särskilt hög. Å hur stor är egentligen denna akvariemarknad?

Slutligen varför det finns våtmarker beror uteslutande på bristande dränering I kombination med ett humitt klimat. Många mossar och kärr är ju f.ö. igenväxta sjöar.
/Niklas

Användarvisningsbild

ulf 1  
#643344När ska vi förstå vad vi håller på att göra med vår natur. Det blir allt fler avhopp från kloka människor som fått nog, men när ska skogsägarna sluta göda kvartalsekonomer.
https://www.dn.se/insandare/forstorelse ... e-stoppas/

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#643356Läs oxå alla kommentarer i artikeln ovan och försök sen tänka själva, det är ju inte några naturmuppar som tröttnat på skitskogsbruket, det är människor med alla hästar hemma.
Jag har aldrig haft fel om uppenbara idiotier, och lär inte ha det denna gång heller. om inte vi skogsägare slutar att göda industrin med naturförstörande fibrer, så kommer vi att bli av med all bestämmanderätt över våra skogar, om inte förr så när galna politiker börjar svettas och överbevisas om hur blåsta dom blivit av skogsmaffian.
Förresten varför ska 55% av träden i Sverige vara det träd ..... som är sämst på att klara de närmsta 50 åren, trädet med det grundaste rotsystemet i ett stormigt framtidsklimat, trädet som är mest brandfarligt, trädet som tål ett varmare klimat sämst, och trädet som angrips lättast av svamp och borrar.
Vem bestämde att vi skulle satsa allt på detta skitträd, det finns ju några till som klarar det varmare klimatet betydligt bättre.
Herrar Lundmark; Lundqvist har bara en kamp kvar, och den gäller bara att rädda sin egen heder, den kampen blir inte lätt.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#643359En av kommentarerna till artikeln upprepar samma feltänk som Ulf brukar uppvisa: Skogsnäringen utgör bara 2% av BNP.

Man missar att 1/50 av BNP är en stor andel. Grundskolan utgör 2,5%, gymnasier och hela högskolesektorn 1,5% tillsammans. Man missar att samhället idag består av så många olika delar som alla behövs.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643369Snabbgooglat utan att leta mer än 5 minuter. Relationerna är i princip desamma fast nyheterna är gamla:

Så här fick man läsa vid finanskrisen 2009/-10
– Det var skogen som till allra största delen räddade Sverige under finanskrisen. Skogsindustrin körde på och ökade till och med exporten, säger Johan Freij, chef för bankens affärsområde skog och lantbruk.

2017
Enligt talarna sysselsätter skogsnäringen i dag över 700 000 personer och är exportindustrin med störst exportnetto, och Mikael Damberg påpekar att skogen de facto är Sveriges gröna guld.

Så här motionerade 9 riksdagssossar 1993/94
Skogsindustrin är idag en ekonomisk motor för Sverige,
som med mer än hälften bidrar till nettoexportintäkterna.
Enbart massa- och pappersindustrin står för cirka 50% av
exportnettot. Dessa intäkter har god regional spridning och
ger ekonomisk bärkraft i regioner utanför storstäderna.
Skogsindustrin har stor betydelse för näringar såsom
skogsbruk, transporter och verkstadsindustri m.m.

År 1997 var exportnettot 76 miljarder kronor, något mer än exportnettot från bilar och verkstadsprodukter tillsammans.

Och vad jag minns är fordonsindustrins exportvärde ca ca220 miljard men importen ca200. Och BNP är ett dåligt mått på i princip allting om man ska värdera välstånd. Tänk vad BNP inom sjukvårdssektorn ökar dessa månader ex vis.

Jag vet inte vad ni debatterade men såg att Lars L antagligen baxnat för att Ulf avfyrat nåt om skogsnäringens betydelselöshet ekonomiskt sett. Helt j-a fake news som miljökommunisterna sprider för att få opinion för konfiskation av skog.
Själv vore jag glad om man slapp avverka så mycket mer nu än förr för att betala samma räkningar, men det är en annan femma.

Hanatorp  
#643370I min skog finns 34 arter av träd och buskar. Det är ytterst få som inte kommit naturligt.

gurka  
ulf 1 skrev:Jag tror en del av er fått något att tänka på nu.
en spinkig men kvistfri rönn är mycket värdefull för den stora grupp människor som just nu fått pilbågebyggande som en hobby, en lind som sågas upp i små klossar 2x2x4cm kan säljas vör 40 spänn klossen till akvarieluftning, (vad blir det per kubik) osv.

Många pilbågar blir det....

Användarvisningsbild

gurka skrev:
ulf 1 skrev:Jag tror en del av er fått något att tänka på nu.
en spinkig men kvistfri rönn är mycket värdefull för den stora grupp människor som just nu fått pilbågebyggande som en hobby, en lind som sågas upp i små klossar 2x2x4cm kan säljas vör 40 spänn klossen till akvarieluftning, (vad blir det per kubik) osv.

Många pilbågar blir det....

Men vill någon köpa dem?
/Niklas

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:en lind som sågas upp i små klossar 2x2x4cm kan säljas vör 40 spänn klossen till akvarieluftning, (vad blir det per kubik) osv.

En sökning på akvarium och luftning ger noll träffar på lind eller träkloss. Hur använder du små träklossar till att lufta ett akvarium? Dom är väl inte lufttäta..?

Palakangas  
Jag har aldrig haft fel om uppenbara idiotier, och lär inte ha det denna gång heller. 

Pratar du om dig själv uffe👍

Avslutat-02  
#643421Genom sig själv känner man andra.

Användarvisningsbild

#643423Lika barn leka bäst! :grin:
/Niklas

Palakangas  
#643425Jag vill inte leka med Uffe.. dumma ni.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).