Verkstan

Byta hydraulslangar (på en båt)

9 inlägg 5059 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta hydraulslangar (på en båt)

erik  
#643226 Hej!

Behöver byta de gamla slangarna till trimplanen på min båt, så hamnar en bit från skogen i detta inlägg, men hoppas att det kan funka i denna kategori ändå.

Disclaimer: Hydraulik är i princip en blankspot för mig, så om jag ställer dumma frågor är det för att jag inte kan något :)

Ok, till saken, systemet ser ut såhär idag:

Inne i motorrummet

Genomföring över vattenlinjen

Trimplan


Slangarna är helt torrspruckna (läcker olja om jag höjer eller sänker) och ska alltså bytas. Min helt navia lösning på detta är följande:

1. Lossa slangarna nere vid trimplan och låta dem droppa ur i en flaska
2. Ta bort slangarna och sätta dit nya
3. Fylla på olja till markeringen
Klart!

Så, lite frågor på det:
- Är planen rimlig eller missar jag något, luft t.ex. hittar den ut själv?
- Slangar, de är 12 mm utvändigt och 6 mm invändigt, kan jag köra typ bränsleslang från biltema?
- Typ av olja att fylla på, det står "Trans. oil type A" på den röda tanken, om jag förstår detta så är det en växellådsolja. Stämmer det och är det sån jag ska ha?
- Något annat jag missar?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Byta hydraulslangar (på en båt)

Bert1  
#643238 Är det vanlig gummislang?
Gissar på att det är fyllt med Sikaflex innanför täckbiten på bild två och bör göras igen
När du har fått ihop det så kör kolvarna i ändläge några gånger så brukar luften försvinna
Är säkert atf olja du har i behållaren

Avatar Fallback

Re: Byta hydraulslangar (på en båt)

erik  
#643241 Ja, det är min känsla att det bara är en gummislang, men rätt tjocka väggar, har sett att Biltema har bränsleslang i rätt dimensioner så tänkte att det borde funka...

Yes, jag tätar både skruvhål och genomföring innan återmontering.

ATF-olja, tack, då vet jag vad jag ska kolla efter!

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta hydraulslangar (på en båt)

Brorsan  
#643328 Det är väl inte jätte högt tryck i dom trimmplanen men kolla googla fram hur högt.
Bränsleslang tål väl inte många bar.

Användarvisningsbild

Re: Byta hydraulslangar (på en båt)

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643330 Bränsleslang brukar väl ligga runt 10 bar cirka...

Avatar Fallback

Re: Byta hydraulslangar (på en båt)

kungsis  
#643436 Om du vill vara på säkra sidan googlar du först fram vilket tryck det handlar om. Sedan åker du till hydroscand och förklarar. De är duktiga och vet vilka slangar du behöver. Och framförallt får du BRA slang, som håller i många år. Visst, det kommer kosta mera än på Biltema, men det kommer att löna sig i längden.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Byta hydraulslangar (på en båt)

bgl  
#643443 Trycket från pumpen är inte högt, det är motkraften från trimplanet i grov sjö som är det begränsningen.
Att förlora det ena trimplanet kan bli kritiskt, ingen sniklösning kan rekommenderas.

Avatar Fallback

Re: Byta hydraulslangar (på en båt)

erik  
#643482 Tack allihopa för input angående slangval.

Jag har googlat en del, men då jag inte vet och inte lyckas utläsa märke och modell på pump eller kolvar hittar jag inte något exakt tryck att förhålla mig till. Sen är det ju som bgl säger inte pumpen utan tryck/slag i trimplanen som orsakar högst tryck.

Denna slang från Instatrim som verkar funka som utbytesslang till flera system och tål 30 bar kontinuerligt och max 140 (slangen är dock i fel dimension).
https://www.hjertmans.se/produkter/styr ... trimplan-m

I andra ändan av spektrat hittade jag denna tråd, där körs med bränsleslang som tål 10 bar kontinuerligt och max 30 bar.
https://www.maringuiden.se/forum/topic/ ... -trimplan/

Den bränsleslang jag hittade på Biltema ligger i mitten på denna skala och ska tåla 20 bar kontinuerligt och 80 bar max.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000042684

Jag är tämligen övertygad att slangen från Biltema skulle räcka för mig då det verkligen inte är någon sportbåtskörning jag ägnar mig åt och då jag inte tar upp båten i planing när det är någon sjö att tala om (pga båten i övrigt). Jag ska dock försöka ta med gamla slangen och den info jag har om mitt system och åka förbi Hydroscand i veckan så får jag höra vad de säger där också. Ambitionen är inte att det måste vara en sniklösning, utan att fixa problemet på rimligt vis, och den slangen på Biltema var den jag hittade i rätt dimension och som jag tycker liknar den gamla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta hydraulslangar (på en båt)

Brorsan  
#643540 Ta den från instatrim den var 13 mm utv och tål högre tryck än biltemaslangen 14 mm utv

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).