Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38525 visningar 27 följer Svara, dela mm...  

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

isteskog  
#642835Här är en sammanställning av de trädsorter som kan växa i Västerbotten enligt kandidatarbetet. Döm själva vad som skulle kunna vara gångbart för skogsproduktion: https://docplayer.se/27748287-Vaxtlista ... -viii.html

Avslutat-01  
machonisti skrev:Synnerligen svårt att lista 20 lövträd men ösa galla över de som undrar kan du göra i åtskilliga inlägg efter varandra.

han lyckades väl inte komma på 20 lövträd till skogsbruk =))

Avslutat-02  
#642839=)) Det var då ett dåligt utbud i mängd för att bedriva skogsbruk på...

Men undrar jag hur pass dessa träd växer och ser ut efter ca 20-30 år....
När första gallring ska ske....
Är nog inte mycket att hänga sin ekonomi på.....inte ens för självsågar Ulf....

Palakangas  
bork skrev:
machonisti skrev:Synnerligen svårt att lista 20 lövträd men ösa galla över de som undrar kan du göra i åtskilliga inlägg efter varandra.

han lyckades väl inte komma på 20 lövträd till skogsbruk =))

Till råga på allt ska de även fungera i fullskiktade bestånd. Jag väntar på skogsdagen han lovat oss🌴🌳🎄🏝

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Fredrik Reuter  
#642842Jag delade denna tråd från Brunifieringstråden och frågan var om det kan finnas minst 20 lövträd som kan vara skogsbildande i Norrland.

Frågan är intressant och kan diskuteras vidare här i tråden, håll för bövelen god ton!

Enligt listan som diskuterats här i tråden och som länkas här nedan så finns det faktiskt över 20 lövträd som blir över 15 meter i höjd i Norrland, huruvida de bildar skog eller ej får diskuteras.

https://stud.epsilon.slu.se/1681/2/holm ... 13_bil.pdf

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Väldigt tjatande om listor på träd, jag har väl förklarat att det finns många fler än 20 lövträd som kan växa i norrland, faktum är att en tjej på slu utbildningen fick ihop 90 träd när hon skickade ut frågeformulär för 10 år sen. hon skrev så här (ja det är ett kandidat arbete Lars) "I Växtlista med träd och buskar för Västerbottens l
än, zon V-VIII, finns hela växtlistan som sammanställdes. Den innehåller över 300 växter som fungerar i Västerbottens län, varav cirka 90 träd och resten buskar."

Det du hittade är ett kandidatarbete inom utbildningen till landskapsarkitekt och det handlar om tänkbara träd och buskar för trädgårdar och planteringar i stadsmiljöer, inte om träd i skogsmark. Huvuddelen av träden blir under 10 meter höga.
Jag får väl hjälpa dig. I min bokhylla har jag den fina boken "Träd och buskar - Nordeuropas vildväxande arter" av Ingemar Holmåsen. Den "behandlar utförligt alla vildväxande svenska trädarter" varav några klassas som extremt sällsynta.

Lövträd som finns naturligt i Norrland, norr om limes norrlandicus, är:

Asp
Vårtbjörk
Glasbjörk
Klibbal
Gråal

Således fem stycken. Rönn, hägg och sälg växer i hela landet men blir oftast mer buskar än träd, framförallt i norr, lägre än 10 meter.

Om man flyttar söder om norrlandsgränsen så tillkommer ädellövträden:
Avenbok
Bok
Skogsek
Bergek
Alm
Ask
Skogslind
Skogslönn
Oxel
Vildapel
Fågelbär

Det blev elva stycken. Sen finns det två till, lundalm och vresalm, men de finns naturligt endast på Öland och är väldigt sällsynta.

Den som tror att det går att bedriva aktivt skogsbruk i norr med ädellövträden har antagligen ingen erfarenhet av de trädslagen och förmodligen inte heller av skogsbruk. Det är en oerhörd skillnad mellan att plantera enstaka individer i en trädgård eller i stadsplanteringar och att på ett rationellt, kostnadseffektivt sätt anlägga hela skogsbestånd.

Sen kanske det bör påpekas att Hällefors ligger söder om Dalälven och således inte i Norrland, så Ulf kan anlägga ädellövbestånd på sina marker. Men det förutsätter att han slutavverkar de barrbestånd som idag växer där, följt av radikal markberedning och inköp av ollon och fröer från Danmark eller Tyskland. Sen har ju flera av ädellöven ganska stora krav på marken. Flera av dom kräver väldigt bördig mark med riklig tillgång till markvatten. En del har dessutom väldigt svårt att växa i podsolerad moränmark och behöver finjordsriks brunjordar. Så jag tror att Ulf kommer att få jobba hårt för att lyckas skapa hela bestånd med annat än björk eller asp.

Avslutat-02  
#642845Frågan är inte så intressant, om man ser från skogsbruks sidan.
Där är den ganska uttorkad faktiskt.

Som vi kan läsa här ovanför i Lars inlägg, så kan vi nog säga att denna tråden blir kort...

Palakangas  
Det du hittade är ett kandidatarbete inom utbildningen till landskapsarkitekt och det handlar om tänkbara träd och buskar för trädgårdar och planteringar i stadsmiljöer, inte om träd i skogsmark. Huvuddelen av träden blir under 10 meter höga. 

Bra att vi har Lars från SLU. Som kan påvisa alla felaktigheter som som strömmar in. 👍

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:Väldigt tjatande om listor på träd, jag har väl förklarat att det finns många fler än 20 lövträd som kan växa i norrland, faktum är att en tjej på slu utbildningen fick ihop 90 träd när hon skickade ut frågeformulär för 10 år sen. hon skrev så här (ja det är ett kandidat arbete Lars) "I Växtlista med träd och buskar för Västerbottens l
än, zon V-VIII, finns hela växtlistan som sammanställdes. Den innehåller över 300 växter som fungerar i Västerbottens län, varav cirka 90 träd och resten buskar."

Jag får väl hjälpa dig. I min bokhylla har jag den fina boken "Träd och buskar - Nordeuropas vildväxande arter" av Ingemar Holmåsen. Den "behandlar utförligt alla vildväxande svenska trädarter" varav några klassas som extremt sällsynta.

Lövträd som finns naturligt i Norrland, norr om limes norrlandicus, är:

Asp
Vårtbjörk
Glasbjörk
Klibbal
Gråal

Således fem stycken. Rönn, hägg och sälg växer i hela landet men blir oftast mer buskar än träd, framförallt i norr, lägre än 10 meter.

Om man flyttar söder om norrlandsgränsen så tillkommer ädellövträden:
Avenbok
Bok
Skogsek
Bergek
Alm
Ask
Skogslind
Skogslönn
Oxel
Vildapel
Fågelbär

Det blev elva stycken. Sen finns det två till, lundalm och vresalm, men de finns naturligt endast på Öland och är väldigt sällsynta.

Den som tror att det går att bedriva aktivt skogsbruk i norr med ädellövträden har antagligen ingen erfarenhet av de trädslagen och förmodligen inte heller av skogsbruk. Det är en oerhörd skillnad mellan att plantera enstaka individer i en trädgård eller i stadsplanteringar och att på ett rationellt, kostnadseffektivt sätt anlägga hela skogsbestånd.

Sen kanske det bör påpekas att Hällefors ligger söder om Dalälven och således inte i Norrland, så Ulf kan anlägga ädellövbestånd på sina marker. Men det förutsätter att han slutavverkar de barrbestånd som idag växer där, följt av radikal markberedning och inköp av ollon och fröer från Danmark eller Tyskland. Sen har ju flera av ädellöven ganska stora krav på marken. Flera av dom kräver väldigt bördig mark med riklig tillgång till markvatten. En del har dessutom väldigt svårt att växa i podsolerad moränmark och behöver finjordsriks brunjordar. Så jag tror att Ulf kommer att få jobba hårt för att lyckas skapa hela bestånd med annat än björk eller asp.

Om vildapel och oxel kan räknas som träd. Är rönn och sälg med trädslag. Det är ju inget ovanligt att man finner 20 m höga rönnar och 60-70 cm grova sälgar.

isteskog  
#64286620 m höga rönnar är då sällsyntheter hos mig! Däremot kan sälgen bilda buketter som kan vara ca 15 m höga. Fristående sälgar brukar breda ut sig och bli grova men inte så långa.

Användarvisningsbild

#642868Här är ett bestånd med rönn på nära ett hektar. 25 år 16 m högt. 22 i grundyta.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#642869Med rätt skötsel kan rönn bilda träd, men det kräver att man som markägare är aktiv och sköter beståndet. Rönn är ju ganska instabil och mjuk i stammen och drabbas lätt av skador om stammarna får bli alltför långa och gängliga.

Vad är det för stamantal?

Avslutat-02  
#642874Där nere hos er kanske, här är det då sämre..

Avslutat-02  
#642878Får man ens föryngra skogsmark med vilket låg producerande trädslag som helst?

Det tror jag inte....

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU skrev:Med rätt skötsel kan rönn bilda träd, men det kräver att man som markägare är aktiv och sköter beståndet. Rönn är ju ganska instabil och mjuk i stammen och drabbas lätt av skador om stammarna får bli alltför långa och gängliga.

Vad är det för stamantal?

Tar inte stamantal när jag planlägger. Skulle uppskatta det till ca 1500 röjt en gång gallrat en gång. Ytterligare två gallringar föreslagna under planperioden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).