Föryngring

Så tall samtidigt med markberedning

22 inlägg 11505 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Så tall samtidigt med markberedning

Fredrik Reuter  
#642598 Det verkar som att så kallad mekaniserad sådd ökar i popularitet. Vi blev kontaktade av en skogsägare utanför Säffle, Stefan, som hade en sådan föryngringsåtgärd på gång. Jag åkte till honom och det blev en hel del info, bilder och en videosnutt.

För att läsa mer grundligt om metoden rekommenderar jag artikeln Mekaniserad sådd, ett bra föryngringsalternativ.

Stefan hade funderat länge på hur tallåsen på drygt 6 hektar skulle återbeskogas bäst. Till slut fastnade han för mekanisk sådd och kontaktade Svenska Skogsplantor. Genom SSP så beställdes ett helt paket med förädlade frö från Lycksta (Västerås) och sådd via Röjdåfors Skogs AB.

Igår kom föraren Lennart Eriksson med sin John Deere 1910E med en treradig harv från Bracke (T35.b) med tillsatsen för sådd - S35.a. Den gamla fröställningen på knappt 7 hektar såddes och markbereddes på en dag och efter önskemål från Stefan såddes 12 frön per meter och harv. Det är lite oklart hur mycket det blir per hektar men ge och ta runt 60.000 frön per hektar.

Betestrycket är extremt på Stefans skogsfastighet och genom detta hoppas han med denna metod få upp runt 10.000 stammar per hektar och chansen för att obetade plantor når betesfri höjd ökar.

I videon nedan (som är på engelska eftersom vi också publicerar videon på Forestry.com) hoppas jag det är skapligt enkelt förklarat hur tillvägagångssättet är.

Detta får vi se som del 1 i detta projekt. Jag har personligen så nära till Stefan att vi redan börjat planera för återbesöka för att se hur det tar sig.





   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Så tall samtidigt med markberedning

uffejohan  
#642655 Enligt de råd man får frön fröleverantören är det viktigt att man sår vid rätt förhållanden, marktemperatur över 10 grader, inte för torrt, helst lite regn efter sådd och helst lagom luftfuktighet. Hur kan man anpassa markberedning och sådd med de förutsättningarna? Eller är det inte så noga?

Användarvisningsbild

Re: Så tall samtidigt med markberedning

Fredrik Reuter  
#642657 Hej,

Jag tror det generellt kan sammanfattas till att man kör under delar av april och fram till midsommar generellt, efter är det stopp. Sedan kan det finnas ett mindre fönster på hösten.

Efter det får nog naturen styra kan jag tänka, det blir ju lite av ett lotteri om det är en torr vår eller inte. Markberedaren ovan går tydligen dygnet runt fram till midsommar, i skiftgång då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Så tall samtidigt med markberedning

uffejohan  
#642660 Jag ska så 4 ha nu i sommar som ett första försök att minska grandominansen, väntar nog in lämplig tidpunkt till början av juni. Skaffat såkannan ”Så-dan” som jag fäst på skaftet till en trepinna-kultivator och sår på stenigt markberett område där tidigare tallen varit av väsentligt bättre kvalitet än granen. Så trött på röt- och barkborreskadad gran...Har ändå planterat gran med 3 - 4 meters förband. Inspirerad av @Tåndemålas skogsdag i våras👍👍

Avatar Fallback

Re: Så tall samtidigt med markberedning

Amatörhuggare 62  
#642672 Det var en rejäl maskin.
Tre skovelhjul.

Annat än min lilla Moheda.

Intressant reportage,som vanligt :-bd

Avatar Fallback

Re: Så tall samtidigt med markberedning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642673 Köster de nåt?

Användarvisningsbild

Re: Så tall samtidigt med markberedning

Torbjörn Johnsen  
#642692
uffejohan skrev:Jag ska så 4 ha nu i sommar som ett första försök att minska grandominansen, väntar nog in lämplig tidpunkt till början av juni. Skaffat såkannan ”Så-dan” som jag fäst på skaftet till en trepinna-kultivator och sår på stenigt markberett område där tidigare tallen varit av väsentligt bättre kvalitet än granen. Så trött på röt- och barkborreskadad gran...Har ändå planterat gran med 3 - 4 meters förband. Inspirerad av @Tåndemålas skogsdag i våras👍👍


Intressant! Men varför vänta till i sommar? Är det inte bättre att få ner fröna så tidigt som möjligt?

Avatar Fallback

Re: Så tall samtidigt med markberedning

JoTh  
#642724 Intressant!
Ser fram mot framtida uppföljningar från området.
Hoppas att det går bra med föryngringen, och att bra urval finns inför röjningstadiet.

Avatar Fallback

Re: Så tall samtidigt med markberedning

uffejohan  
#642734 Nja, de s.k. experterna säger att marktemperaturen ska vara över 10 grader och det har väl knappt varit över det strecket på länge. På nätterna är det nära frost här på Höglandet. Får nog vänta nån vecka till... Återkommer i ärendet i höst när jag kan se hur det grott. Hursomhelst ska det bli intressant att se resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Så tall samtidigt med markberedning

Appi1996  
#642767 Hejsvejs
Så så fort du får tid. Naturen sköter resten. Har du tur så ser den nya plantan barr ut som en gammaldags rakborste innan frosten i oktober.
Mvh
Från Bergslagsskogarna

Avatar Fallback

Re: Så tall samtidigt med markberedning

Mikael A  
#642770 Enligt skogspodden som nyligen diskuterade sådd menade man på att antalet plantor ökar avsevärt om man gör sig besväret att mylla ner fröna i samband med sådd.
Ska bli intressant att följa detta och se hur bra fröna från markberedaren gror. Dessa myllas ju uppenbarligen inte alls.

Användarvisningsbild

Re: Så tall samtidigt med markberedning

Emanuel90  
#642811 Nej fröna myllas inte men ytan som blir direkt efter harven är full av små ojämnheter som fröna gärna lägger sig i, när sen regnet kommer så "smälter" jorden ned över dom.
Så jag skulle ändå säga att det är ganska stor skillnad mot skogspoddens ytsådd då dom markbereder hösten innan sådd.
Uppfrysning är ju ett stort problem första vintern, och uppfrysning har man även problem med i höstgrödor på åkern vissa år.
Bland det viktigaste för att motverka det är att så djupt, särskilt om det är i senaste laget att så höstsäd så den inte hinner rota sig så länge.

Jag säger inte att man ska så tall djupt, det klarar den inte. Men kanske att den klarar uppfrysning lite bättre om den myllsås.

Användarvisningsbild

Re: Så tall samtidigt med markberedning

HannuRöj  
#646279 Hej!
Hittade en Naarva prototyp på Youtube. Är inte nyhet, videon är laddad i 2016, men maskinen ser väldig färdigt ut. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Så tall samtidigt med markberedning

HannuRöj  
#709979 😀 @Fredrik Reuter.
Har du möjlighet att kolla föryngringsresultaten i den här såddområdet och ta bilder av plantrådet?

Vi har diskuterat mycket här i forumet var i exakt ska frön läggas så vore intressant att se på vilken ställe finns mest plantor.
Jag är nyfiken att se har plantrådet blivit bredd och varierande, som man skulle tro. Entlig videon sitter röret i navhöjden så tanken har väl varit att frön sprider breddare och plantorna skulle täcka större ytan.
👍 I en bred råd eller fläck finns ju mer potential än en smal råd som plantorna lätt blir med manuell sådd och myllning.

Avatar Fallback

Re: Så tall samtidigt med markberedning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709989
uffejohan skrev:Jag ska så 4 ha nu i sommar som ett första försök att minska grandominansen, väntar nog in lämplig tidpunkt till början av juni. Skaffat såkannan ”Så-dan” som jag fäst på skaftet till en trepinna-kultivator och sår på stenigt markberett område där tidigare tallen varit av väsentligt bättre kvalitet än granen. Så trött på röt- och barkborreskadad gran...Har ändå planterat gran med 3 - 4 meters förband. Inspirerad av @Tåndemålas skogsdag i våras👍👍

Hej, hur blev sådden ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).