Motorsåg och handhållet

Strandklinga filning

17 inlägg 15533 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Strandklinga filning

JensSkoog  
#308934 Någon som har goda tips om filning av Strandklingor. Har körd dom två jag har en tid, och måste ta dom ett tag. Har varit toppers :grin: Har maskin, Stihl USG med slipsats för röjklingor, men det verkar som Strandklingan har andra vinklar än mina gammla Stihlklingor.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Strandklinga filning

Blivande snickare  
#308938 Fil och höger hand? :wink:

Avatar Fallback

Re: Strandklinga filning

Tosca  
#308972 Kan du inte ställa vinklarna efter klingorna, eller har du kört för hårt i sten?

Avatar Fallback

Re: Strandklinga filning

jannee  
#308983 Själv är jag helkass på att fila men Strandklingan filar jag ca 5 till 10 grader, Maxiklingan var det 15 grader som gällde.
Dessutom lutar jag filen framåt så att jag får fram en stor spånvinkel, risken blir då att klingan äter lite väl bra - gäller att ha varv på skrotet.

Användarvisningsbild

Re: Strandklinga filning

rokon  
#308985
JensSkoog skrev:Någon som har goda tips om filning av Strandklingor.


Filningen praktiserade jag för hand ute i skogen i höstas då jag efter att ha köpt en strandklinga körde ca 60 tankar med denna enda klinga och filade om det behövdes i samband med rast.
Jag följde den information som finnes medskickat när man köper klingan. Jag använde filmall med 5,5 mm rundfil samt någon gång i bland plattfil för att ta radien på tandryggen.
Fördelen med att fila samma klinga man röjer med när man är ute i skogen att man tjänar in tiden det tar att demontera klingan, vilket är onödigt, samt att man med engång får respons på den filning man har gjort. På så vis så rättar man själv sitt filande tills man blir nöjd.
Filningen är inte tidsödande tycker jag, och vinklingen av filmallen för att reglera
"höknäbben" på klingan enligt instruktionen ger resultatet hur pass självmatande sågklingan skär i materialet. Stödet var en älgbetad aspbuske sådana fanns det gått om.

Användarvisningsbild

Re: Strandklinga filning

rokon  
#308987 Jag skränker också klingan när det behövs i skogen, Strandklingan är lättare att skränka än Stihlklingan som är så styv Strandklingan är ju tunnare så därför går det lättare tror jag.

Avatar Fallback

Re: Strandklinga filning

isteskog  
#308992 Har samma erfarenhet som rokon. Låter man bli att stensåga så är det otroligt vad klingan håller länge. Röjde själv ca 30ha i somras och klingan har hälften kvar. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Strandklinga filning

rokon  
#308995 Kul att höra, ja min klinga är fortfarande i god form och skall få fortsätta sin tjänst nästa höst igen. Jag köpte efter ett tag en till i reserv, men tog aldrig med den ut i skogen.

Avatar Fallback

Re: Strandklinga filning

Kalleskog  
#642558 Har bestämt mig för att köpa en strandklinga. Bör man köpa filmallen från Stran eller går det lika bra med Husqvarnas filmall? Är det 5,5 mm fil som ska användas?

Avatar Fallback

Re: Strandklinga filning

fura  
#642562 Strand rekommenderar 5,5mm.

Avatar Fallback

Re: Strandklinga filning

Avslutat-02  
#642567 Och flatfil....

Avatar Fallback

Re: Strandklinga filning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642572 Jag påstår att du behöver Strands fil. Har själv försökt med Hva-fil och jag var aldrig belåten med filningen, sedan jag köpte rätt mall så går den gudomligt bra.

Avatar Fallback

Re: Strandklinga filning

Avslutat-02  
#642573 Jag kör med vanlig rundfil utan mall och en flatfil.

Avatar Fallback

Re: Strandklinga filning

jannee  
#642576 Kör med en vanlig 5,5 mm rundfil, vinkel hur aggressiv du vill ha klingan väljer du sedan själv.
Stihls 490/560 eller HVA 555 klarar en aggresiv filning.
Har aldrig behövt skränka en Strandklinga, den skär tillräckligt bra ändå - men det är jag det.
Klen såg och grov röjning, fler grader, stark såg, mindre grader.
Har du för aggressivt filat finns risken att du kör fast i objektet.

Användarvisningsbild

Re: Strandklinga filning

HannuRöj  
#662214 😀 Förra veckan jag byggte en maskin för slipning av ryggen av stensågat klinga. Hade färdiga delarna, jag tror de kanske är fäste för elmotor.
Med denna vita slipsten klingorna blev minst lika bra som filad med en plattfil, så våger jag dela bilderna.😁
Även hård stensågad klinga som hade varit för jobbigt att fila fick en ny liv.

Bakkanten av Wood Cut och Strandklinga är inte raka, så det går inte att sätta en stannare, eller vad heter sånt liten klipps som brukar sitta i varje slipmaskin.

Alla vinklarna går att justera. Vänster- och högertanden går att slipa vinkelrätt på en gång,men om man vill ha mer aggressiv rygg, går att flytta axeln spegelvänd och sätta bänken låg för högertanden och hög för vänstertanden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).