Föryngring

tallsådd, var lägga fröna?

18 inlägg 5929 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tallsådd, var lägga fröna?

berraX  
#642492 Hej
Nu är markberednigen igång. Sedan skall jag manuelt så tallfrö. Tanken är att jag efter bästa förmåga skall sprida ut fröna på rad.
Men var i "spåret" skall jag lägga dem? Finns det någon "best practice" där flest har en chans att överleva?
Annat bra att tänka på innan jag drar igång?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: tallsådd, var lägga fröna?

alias  
#642500 I blandning mellan blekjord och humus enligt vad jag läst mig till. Hellre i ren blekjord än i rostjord p.g.a. uppfrysningsrisk.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: tallsådd, var lägga fröna?

Torbjörn Johnsen  
#642501 Intressant med tallsådd! Var fröna ska läggas beror lite på markens beskaffenhet tror jag. Är det lite torrare och eller grovkorningare (sandigare) mark ska fröna läggas ner i botten på harvspåren. Alltså på mark där det inte riskeras bli vattensamlingar lägger man fröna i botten av markberedningsspår/fläckar. Där har de störst chans att få tillräckligt med fukt för att gro och börja växa.

Om det är lite fuktigare partier kan det vara idé att så fröna en bit upp från botten men där det forfarande är markberett Men generellt, om det inte är fuktig mark, så ska fröna sås i mineraljord. D v s i det jordlager som finns under det organiska materialet (matjord/mull/mår). Mineraljord är ofta sandaktig eller lite grusig på tallmark men kan vara finkornigare också.

Om mineraljorden (vilket inte är så vanligt) är väldigt finkorning. Om den liksom är smetig eller kan rullas till tunnare strängar mellan tummen och pekfingret. Då finns stor risk för uppfrysning och då kan sådd vara svårt att tillämpa. Möjligen kan man då så högt upp i markberedningsfläckarna, där det finns organisk jord och hoppas att det inte fryser upp lika mycket där.

Är det riktigt fuktigt på gränsen till blött kan det fungera bättre att så fröna direkt i mossan och humuslagret bredvid markberedningsfläcken. Eller så spar man på fröna och struntar i sådden just där och låter det komma upp björk istället. Lycka till och dela gärna med dig av resultatet (bilder!!!) när det börjar gro så småningom!

Användarvisningsbild

Re: tallsådd, var lägga fröna?

Signofthecross  
#642505
berraX skrev:Hej
Nu är markberednigen igång. Sedan skall jag manuelt så tallfrö. Tanken är att jag efter bästa förmåga skall sprida ut fröna på rad.
Men var i "spåret" skall jag lägga dem? Finns det någon "best practice" där flest har en chans att överleva?
Annat bra att tänka på innan jag drar igång?


Skogspodden har många bra tips vid tallsådd. Senaste avsnittet handlade om det. Även avsnitt 1, 30, 38 och 39 berör detta. Tror att det är i avsnitt 38 som de pratar rätt detaljerat om var man ska lägga fröna.
http://skogspodden.se

Avatar Fallback

Re: tallsådd, var lägga fröna?

berraX  
#642508 Det är en svag sluttning så det är i alla fall inte stillastående vatten. Och det är tallmark så inte väldigt bördigt. Låter som botten på spåret (?).

Skogspodden blir bra Tar en titt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: tallsådd, var lägga fröna?

Fredrik Reuter  
#642512 Hej,

Jag var ute och tittade på maskinell sådd igår (tråd kommer) och såhär sprids fröna med en Bracke S35. Du ser riktningen via pilarna så fröna blåses ut ur hydraulslangarna på bilden. Inte direkt i botten skulle jag säga utan en liten bit upp i "tiltan".

Avatar Fallback

Re: tallsådd, var lägga fröna?

berraX  
#642514 Förra året var jag på en skogsträff där maskinell sådd samtidigt med markberedning visades. Såg bra ut. Jag fick dock uppfattningen att det inte var så många som hade sådan kombinerad utrustning. Det var nog fel uppfattat av mej för när jag träffade markberedningsoperatören igår så nämnde han samma sak.
Miss av mej.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: tallsådd, var lägga fröna?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642516 Känner mig fångad på bild där =))

Avatar Fallback

Re: tallsådd, var lägga fröna?

berraX  
#642519 ... Större än så är inte världen....

Stort tack för jobbet. Det här kommer att bli bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: tallsådd, var lägga fröna?

ilbajten  
#656203 Halloj
Har oxå testat å så tall i år..
Planterat gran men sått höjderna (myllsådd)
Spännande å se hur de går...

Avatar Fallback

Re: tallsådd, var lägga fröna?

Skogsrolle  
#657050 Jag sådde tall i våras på ett mindre område. Jag markberedde ordentligt med hacka och sådde frön med bra grobarhet enligt uppgift. Efter att jag släppt ut de små fröna trampade jag till fläcken. Nu till min iakttagelse. Det verkar som om de nya plantorna inte orkar upp genom den tillplattade ytan. De ställen där jag inte trampat så noga pga rötter, pinnar, kottar mm, där ser jag nya blivande stortallar. Har jag rätt i mina funderingar eller kommer plantorna upp så småningom?

Användarvisningsbild

Re: tallsådd, var lägga fröna?

HannuRöj  
#657063 Hej skogsrolle!😀 Kul att höra dina erfarenheter!
För djup får det inte vara. 5 mm jord på frön är för mycket.
Tror sådant jord som hacka har presis innan sådd rivit löss, täcker frön utan att mylla frön på någon sätt. Regn även blås räcker.

Avatar Fallback

Re: tallsådd, var lägga fröna?

berraX  
#657116 Jag sådde tal i våras. Första gången så enda kunskap var det jag hade läst.
Först började enligt konsten alla regler med såkanna och alla frön nermyllade. Snart, mycket snart... Insåg jag att jag blir aldrig färdig.
Nermyllningen blev bortrationaliserad. Ytterligare en stund senare avstod jag från såkannan. Jag upplevde att fröna alltför lätt fastnade i den. Så kvar blev manuell spridning av frön och ingen nermyllning. Jag tänker mej att det liknar maskinell sådd vid markberedning, med skillnad att jag kunde välja förväntat gynnsamma punkter, inte sprida överallt.
Framåt hösten kommer facit.... Flip eller flop.
Det har i alla fall regnat en del😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: tallsådd, var lägga fröna?

Torbjörn Johnsen  
#657121 Hur ser det ut så här långt @berraX? Har det grott och kommit upp bra?

Avatar Fallback

Re: tallsådd, var lägga fröna?

berraX  
#657126 Jag får återkomma om några veckor.
Lite orolig är jag förstås.....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).