Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 26224 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#642260 Bra Rokon, Löv är framtiden, mellan björkarna kan du nu plantera in massor av roliga träd, att man bor i Norrbotten betyder inte att man inte kan satsa på annat än gran tall och björk, eftersom slu skogsforskning varit och är ett forskningscentra år barrindustrin, så har vi en bedrövligt dålig koll på vad som borde växa i Norrlands skogar , gå med i Lövträdföreningen, som ägnar sig åt att i praktiken göra det slus industrilakejer borde gjort de senaste 50 åren, nämligen ta reda på hur man odlar andra träslag än gran och tall.
Lars skrev nyss att bara gran går att bläda, vilket är helt felaktigt av professorn, men ska ses i ljuset av vad jag skrivit här ovan.
I Norrland växer hundratals olika arter av träd som vi borde ägna en tanke när vi funderar på alternativ i skogsbruket, Vet inte om man flyttat de träd man planterade i malmberget på 80 talet, men dom skulle flyttas till campingen i Gällivare.
Arboretumen i Baggböle och det i Umeå är mycket intressanta och dom ska du besöka, där finns hundratals träd, bla alla som växer naturligt i södra Sverige. Under dina björkar skulle jag absolut plantera lite Mauserbjörk, det är lättsålt i framtiden, även Lind, Fågelbär, och varför inte Lärk, jag är ingen lövfanatiker, så Lärken är ju oxå ett fint alternativ.
Synd att vi tappat 50 år mot våra konkurentländer i vår omvärld.
Men börja med att gå med i lövträdföreningen, du kommer inte att ångra dig, massor av medlemmarna har skogar i Norrland där de får göra Slus jobb, medans professorn gör allt för att vi ska vara lydiga slavar åt fibermaffian.



   TS
Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

isteskog  
#642261 Plantera då inte lärk under björken för då blir det bara krymplingar som står och stampar. Lärken kräver ljus och trivs inte i skuggan av andra träd. Jag har både rena lärkbestånd och har även hjälpplanterat med lärk så jag vet iaf lite hur den fungerar ..... 🌲

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Mellberg  
#642263 Så här kan en lövskog se ut hos mig, men det var ett kalhygge först 8)

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

rokon  
#642265 Bra Mellberg!

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Lars Lundqvist SLU  
#642269
ulf 1 skrev:I Norrland växer hundratals olika arter av träd som vi borde ägna en tanke när vi funderar på alternativ i skogsbruket,

Nej.
Inte ens i södra Sverige växer det hundratals arter av lövträd, såvida du inte helt plötsligt räknar alla införda främmande trädslag från andra delar av världen?
Eller kan du lista åtminstone tjugo inhemska skogsbildande lövträd som växer naturligt i Norrland?

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

rokon  
#642273
ulf 1 skrev:Bra Rokon, Löv är framtiden, mellan björkarna kan du nu plantera in massor av roliga träd, att man bor i Norrbotten betyder inte att man inte kan satsa på annat än gran tall och björk, eftersom slu skogsforskning varit och är ett forskningscentra år barrindustrin, så har vi en bedrövligt dålig koll på vad som borde växa i Norrlands skogar , gå med i Lövträdföreningen, som ägnar sig åt att i praktiken göra det slus industrilakejer borde gjort de senaste 50 åren, nämligen ta reda på hur man odlar andra träslag än gran och tall.
Lars skrev nyss att bara gran går att bläda, vilket är helt felaktigt av professorn, men ska ses i ljuset av vad jag skrivit här ovan.
I Norrland växer hundratals olika arter av träd som vi borde ägna en tanke när vi funderar på alternativ i skogsbruket, Vet inte om man flyttat de träd man planterade i malmberget på 80 talet, men dom skulle flyttas till campingen i Gällivare.
Arboretumen i Baggböle och det i Umeå är mycket intressanta och dom ska du besöka, där finns hundratals träd, bla alla som växer naturligt i södra Sverige. Under dina björkar skulle jag absolut plantera lite Mauserbjörk, det är lättsålt i framtiden, även Lind, Fågelbär, och varför inte Lärk, jag är ingen lövfanatiker, så Lärken är ju oxå ett fint alternativ.
Synd att vi tappat 50 år mot våra konkurentländer i vår omvärld.
Men börja med att gå med i lövträdföreningen, du kommer inte att ångra dig, massor av medlemmarna har skogar i Norrland där de får göra Slus jobb, medans professorn gör allt för att vi ska vara lydiga slavar åt fibermaffian.


Jag ämnar när tid ges att plantera in rönn för att få variation och vackrare höstfärger när man åker längs skogsvägen, men älg och björn betar den hårt, så de tänker jag omgärda med att köpa rutmönstrad ytarmering av järn 5mm att placera som en cylinder runt varje planterad rönn.
Rönnplantor finns där jag bor, då älgarna ej vill beta bland skopor trillor traktorer och huggarvagnar. Lite Lärk kanske men det blir i så fall på del av kommande granhygge. Bra med tips om arboreum hemsidan för lövträdföreningen har jag varit in och kollat på för ett par år sedan. Masurbjörkens framtid och prisutveckling är lika osäker som det mesta, så de råden tar jag med en nypa salt. Fågelbär absolut sugen på att testa, de är väl som små körsbär, hade sådana runt gården vid hälsingekusten fast kallade dem körsbär de var små bär, vackra när de blommade runt 15 maj där, men hann inte få med mig någon planta när jag flyttade.

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#642285 Testa även Alm som växer på fjällsidorna i Norge.
Och vi har bidrag till Ädellöv och bidrag till stängsel,(testa trästängsel) så det behöver inte bli så svårt.
Jag jobbar i dag Lars så ikväll ska jag ge en favvolista på 20 lövträd som alla kan odla.
Det är lite skillnad på att odla och att ha självföryngrade skogar, men som jag sagt är jag inte alls nån fanatiker av naturliga skogar, ekosystemet har inget behov av sättet vi sköter det på, det har bara behov av naturlighet, det vill ha gamla träd, lite döda träd som ligger på marken, gärna blandat med flera arter, ja mycket löv där, Alm var ett av de första träden efter istiden i Norrland.
Och eftersom alla skogsägare nu lärt sig plantera, så är det bara att börja hata gran och tall, och då går man med i Lövträdföreningen, och åker och tittar på medlemmarnas skogar.
Sen är man frälst, och Lars får fel om att det bara är gran som funkar i ett blädningsskogsbruk, (med hjälpplantering).
Jag har inget emot Lars forskning och slutsatser, jag tycker bara det är synd att de är så bristfälliga att han inte tror det går att bedriva ett kontinuerlig skogsbruk på nåt annat sett än att gran ska vara enda trädet.
Det är ju så att vi vet för lite och vi är för fega, men orkar vi se hela planteringen tall uppätna av älg och granplanteringen nerblåst av en vanlig storm som garanterat kommer vart 6-7 år, ja då borde vi vara öppna för lite risktagande med löv oxå.
dessutom ger löv och kalhyggesfritt inte några bruna sjöar, (så vi inte stänger tråden).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Lars Lundqvist SLU  
#642289
ulf 1 skrev:Det är lite skillnad på att odla och att ha självföryngrade skogar, men som jag sagt är jag inte alls nån fanatiker av naturliga skogar, ekosystemet har inget behov av sättet vi sköter det på, det har bara behov av naturlighet

Då får du gärna förklara det "naturliga" i att plantera trädslag som inte finns här naturligt.

ulf 1 skrev:dessutom ger löv och kalhyggesfritt inte några bruna sjöar, (så vi inte stänger tråden).

Var har du fått det ifrån? Var har du mest bruna sjöar? I områden med lövträd och bördiga jordar eller i områden med fattiga tallhedar?

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642290
ulf 1 skrev:...men som jag sagt är jag inte alls nån fanatiker av naturliga skogar...

Jaså inte det? För alla dina inlägg mot trakthyggesbruket är ju onekligen av det mer fanatiska slaget...
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 04 maj 2020, 10:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Palakangas  
#642306
ulf 1 skrev: eftersom alla skogsägare nu lärt sig plantera, så är det bara att börja hata gran och tall, 

Förklara hur du inte är en fanatiker när du skriver så här.

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642464
ulf 1 skrev:Jag jobbar i dag Lars så ikväll ska jag ge en favvolista på 20 lövträd som alla kan odla.


Ulf1! Har du tagit kväll ännu, så att du kan redovisa din lista nu?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#642472 Nej allt går inte att sköta med trakthyggesbruk Lars, du kan ju åka ut i verkligheten och titta på hyggena som efter 30-40-50-60 år fortfarande inte har några träd, hade varit bra att tänka efter lite innan man gjorde dom.
Här i Bergslagen finns oxå sådana ställen, där man inte skulle gjort ett hygge, för nu är där tomt.
Lövträd behöver ofta växa upp i en redan befintlig skog, särskilt ni i norrland skulle tänka på det, micromiljön är helt avgörande för att träd ska trivas och tex inte frysa.
Vad har du för micromiljö på ett hygge.
En forskare mätte i somras upp temperaturskillnader i luften i mina trakter här i bergslagen (liksom jag oxå har gjort) på tio grader med bara 50 meters mellanrum, försök och göra det på ett hygge eller plantering, även en plantering som är 40-50 år har inga såna skillnader i microklimatet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642485
ulf 1 skrev:Vad har du för micromiljö på ett hygge.
En forskare mätte i somras upp temperaturskillnader i luften i mina trakter här i bergslagen (liksom jag oxå har gjort) på tio grader med bara 50 meters mellanrum, försök och göra det på ett hygge eller plantering, även en plantering som är 40-50 år har inga såna skillnader i microklimatet.


Ulf1! Det är väl alldeles utmärkt att det forskas på mikroklimat? Det heter ju mikroklimat, för att det är klimatskillnader i det småskaliga rummet.

Å växterna (inklusive våra träd) är ju genom evolutionen sanpassade för rådande mikroklimat. Annars dör de snabbt bort.

Slutligen så fungerar trakthyggesbruket för alla våra inhemska skogsträdarter!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#642488 Den här lilla "forskningen" gjorde jag i somras 28 juli, det är 400 meter mellan dessa skogar, den ena är bolagsplanteringen av tall den andra är min naturliga blandskog.
Sen kliar man sig i skallen i bolagen och undrar varför träden blir så törstiga och varför dom mår så dåligt.
Det är ingen skillnad på en 25 årig tallplantering och Sergels torg en varm sommar dag, jo en, på Sergels torg har du närmare till ett svalkande cafe.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#642489 Och sen kliar man sig i huvet en gång till ... när det brinner .. och det är ju självklart kliiiiimaaaatet. suckers.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).