Trädslag

Lind eller Alm, eller något annat? Behöver er hjälp!

5 inlägg 6421 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lind eller Alm, eller något annat? Behöver er hjälp!

COB  
#642294 Hej! I helgen tog vi ner ett stort träd som nu blivit väldigt fina slabs med hjälp av min big mill-såg. Problemet är att vi har svårt att artbestämma detta träd och jag behöver hjälp av expertisen här. Min gissning alm, givet färgen på kärnveden och hur frökapslarna ser ut. Min granne hävdar Lind. Min fundering kring det är att lind blommar på sommaren och av frökapslarna att döma ser det ut som om trädet redan har blommat, men jag kanske har fel? Vad gäller färgen på kärnveden har jag ingen koll på om den ser ut sådär även på lind.

Trädet var ca 25 meter högt och 60-70 år gammalt (det har vuxit på en extremt gynsam plats)

Välmotiverade och kvalificerade bedömningar välkomnas!


/C-O



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lind eller Alm, eller något annat? Behöver er hjälp!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642295 Alm är det!
👍
Såg först nu att du ville ha ett motiverande svar.
Stockarna du har sågat är av ett ring porigt trädslag och då har vi bara tre inhemska. Ek Ask och alm. Sedan några underarter av de.
Det är bara almen som vaknat än av de trädslagen och är finns färdiga hängen. Och som lite kuriosa är dessa mycket goda i sallader när de är så färska som på dina bilder.
Lindén har ingen kärnved och och är ett av våra mjukaste trädslag.
Senast redigerad av Tåndemåla mån 04 maj 2020, 11:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Lind eller Alm, eller något annat? Behöver er hjälp!

halvproffs  
#642313 Blir fina brädor och plank av en alm!

Avatar Fallback

Re: Lind eller Alm, eller något annat? Behöver er hjälp!

Ferguson system  
#642319 Holder med de ovenfor, det er alm.

Avatar Fallback

Re: Lind eller Alm, eller något annat? Behöver er hjälp!

salix  
#642326 Det är Alm 100%

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).