Öppna kategorin

Val av skogsutbildning ?

6 inlägg 3280 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av skogsutbildning ?

Tallman  
#640969 Hej!

Jobbat inom skogen en god tid nu inom arbetsledning, kontrollering, mätning, egen-service, underhåll, transportering inom plantering, linjeröjning, och ungskogsröjning.. Ivf vill jag vidare utbilda mig, dels pga av ovan nämnda jobb är konkurranskraftiga, i den stora omfattningen att jobbena sker ute på fältet med arbetarna som ska röja eller plantera osv, dvs i skogen (dvs det finns en låg efterfrågan på dem relativt antal sökande)

Det är ett självständig egenansvars jobb till stor del. Samt att jobben går inte utföra i Norrland där jag bor direkt vid ett snödjup över 20 cm tex, då är säsongsjobbena (vintersäsong) slut tom 6-8 månaders jobb-period, inkl att jobbefterfrågan är låg och väldigt varierande pr säsong beroende på ort och skogsföretags kontrakt och upphandling med skogsägarna. Dvs man måste bo borta och på olika orter hela tiden inkl ev byta arbetsgivare tof eller växla mellan dom

Så men bakgrund till ovan förklarade vill jag vidare utbilda mig, dels för att kunna jobba året runt även på vintern med snödjup, samt att inte behöva va beroende av jobbtillgång och olika företag på olika orter och platser över hela Sverige varje år och ev olika arbetgivare pga säsongsjobbs efterfrågan...

Kan tänka mig utbilda mig max 1-1,2 år dvs 12 månader - 14 månader inom nåt skogsjobb på YH, eller komvux etc utbildningsskolor

Så vad rekommenderar ni för skogsjobb där efterfrågan är stor (gärna jättestor) ev med pensionavgångar inkl att jobbet är utvecklande samt inte allt för ansträngande ?

Tittade lite på skogsmaskinsförare (skotare, skördare) .. Jag uppfattar jobbet som fritt och eget ansvar till stor del vilket jag trivs med men samtidigt väldigt påfrestande att det ska gå väldigt snabbt och effektivt med högt ställda krav på arbetstempo och ev stress som kan komma med det.

Prestationen ska ju såklart vara ett korrekt utfört arbete, men i övrigt såg, uppfattade jag jobbet som väldigt långa dagar med lite möjligheter till pauser samt hård arbetspress. Såklart är det möjligt att det ingår andra kurser i detta jobb där man har fler arbetsområden som man kan jobba heltid med eller halva tiden genom att köra maskin och sen syssla med annat man utbildats i "administrering och besiktning, kontrollant" För dig som vill bli skogsmaskinförare, driva skogsvårds eller avverkningsföretag eller fungera som arbetsledare/planerare/maskinförare.

Kan man som planerare och arbetsledare jobba upp till heltid året runt i denna utbildning ?? : skogsbrukstekniker =

http://www.skogstekniska.se/utbildninga ... stekniker/
http://www.skogstekniska.se/wp-content/ ... pdf?x28354

Såklart kan man ju tänka sig att jobba kanske som plantbas och röjledare halva året och resten med skogsavverkning med skotare, skördare eller driva ett egen firma inom skogen för att variera, men uteslut den tanken, möjligheten just nu med tidigare erfarenheter i skogs-branschen.

Så vilka andra utbildningar rekommenderar ni inom skogsbranschen som är eftersökta och god tillgång på samt att kunna jobba året om, året runt, där utbildningstiden är max mellan 12-14 månader ?

Med vänlig hälsning

Johan



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Val av skogsutbildning ?

Vilsten  
#641048 Jobbar inte själv i branschen men har tre bekanta som oberoende av varandra olika år har gått den länkade utbildningen i Ljusdal.

Alla har varit mycket nöjda. Två fick jobb som skotarförare direkt och den tredje blev maskinentreprenör och fick direkt kontrakt med ett större skogsbolag. Så utbildningen verkar eftertraktad på arbetsmarknaden.

Inför nästa läsår kör Holmen tillsammans med skolan en special variant av utbildningen på 8 månader i något högre tempo. Tänkt för de som redan har ett gäng år med allmänn arbetslivserfarenhet bakom sig.

Avatar Fallback

Re: Val av skogsutbildning ?

Axl  
#641052 Den här utbildningen kanske kunde vara något? https://www.nbg.nu/vreta/vuxenutbildnin ... planerare/
Det finns ett antal helårsanställda planerare på alla bolag. Arbetsuppgifterna på vintern kanske inte alltid är de roligaste men jobb har man iaf.

Avatar Fallback

Re: Val av skogsutbildning ?

Tallman  
#642280 Hej, som ni ser i beskrivning till YH för Skogsmaskinsförare så ingår det planerare.. Jag frågade utbildningsansvarig om Planerare som är inbakat i skogsmaskinsförare utbildningen på ca 1 års utbildning tot kontra / vs Planerare, precis till länken som du länkat in och som jag kände till ochså som utbildning.

Skillnaden är ju tydligdet är 1 helt år som utbildning som bara Planerare och i Skogsbruks- maskinförar- tekniker / Skogsmaskinsförare utbildningen, så kan uppenbarligen inte Planerar utbildningen alldrig vara på 1 år eftersom det ingår i övrig kursplan.

Så jag ställde frågan till kursansvarige för skogsmaskinförare och svaret blev :

""Efter genomgången utbildning brukar drygt hälften bli skogsmaskinförare, men varje år har vi flera som blir Planerare, Virkesköpare och även Manuellhuggare. Man kan alltså göra sin praktik, sista terminen, som planerare om man så önskar!

Några söker även vidare till utbildningen Skogsmästare, och det brukar även förekomma att någon startar eget företag.""

Svaret blev inte mer utrett till när jag ställde en fråga varför det finns en distans utbildning (i princip på) 1 år till Skogsplanerare men där man inom Skogsmaskinförar utbildningen ÄVEN har Skogsplanerar utbildningen som man kan enligt svaret från läraren jobba med - på heltid..

Så jag kommer ringa kurshållare till endast Skogsplanerare utbildningen på 1 år bara för att få detta utrett vad skillnaderna blir, fast den kursen har ju redan startat, som jag ansökt om för ett tag sen bara för säkerheten skull men inte fått nåt svar ännu iaf för uppdatering ...

Mvh J

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av skogsutbildning ?

Tallman  
#642281 Det kan vara så enkelt att Skogsplanerar utbild. på 1 år är förlängd, pga att den är mestadels på distans, eller så ingår det kurser / böcker / kunskap som är mer utbrett och större än Skogsplanerare in/ medräknat i Skogsmaksinförar utbild. 1 år. Ivf så kan man enligt primär info jobba med det yrket i båda utbildningarna - efteråt.

   TS
Avatar Fallback

Val av skola ? Skogsbrukstekniker?

Tallman  
#649436 Hej igen :)

Vilken skola av 3 val av YH på 3 olika orter är bäst och vad är skillnaden eller är det ingen skillnad?
Dvs jag ska studera på en av skolorna till sen sommaren , hösten och dem är dessa :

https://dillegard.se/skogsbrukstekniker-yrkeshogskola/ ( YH-utbildningen till skogsbrukstekniker erbjuds av Dille Gård i samarbete med Dille Skog och Gällö Skog) Dille, 226, ÅS

Samt : http://www.skogstekniska.se/utbildninga ... stekniker/

På Alfta eller Ljusdal

Tacksam för erfarenheter, svar samt kursomtycke, omdöme, samt ev skillnader i det med mer eller mindre bra breddning av läromedel och kunskap med gärna flera olika kommentarer från er

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).