Skogsröjning

Iphone-hållare till röjsåg

24 inlägg 6695 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Avslutat-02  
#642085 Nä.. tyvärr inte.. idén kan ju vara bra..
Annars så har jag en GPS för jakt med mig..
Och karta från Sveaskog...den innehåller i stort sätt all mark i Gävleborg..

Sedan lite band, så bandar jag av röjningen i mindre områden.

Sedan så går jag slag i slag...
Att hålla hela bredden eller längden på ett 20-30 ha hygge är nästan omöjligt.

Planering är a och o.... :mrgreen:

Jag skulle slå sönder en sådan där macka pär direkt... :lol:
Eller inte förstå mig på den.... :oops:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642092 En frilufts-GPS/Jakt-GPS i fickan är ju naturligtvis betydlig behändigare än en padda på magen, men inte alls lika behändig som en pulsklocka på handleden.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Avslutat-02  
#642104 Slutade med vanlig klocka när handlederna fick stryk för många år sedan...nu har jag bara värken och vibrationerna kvar...avdomnade händer på kvällarna...

Så ingen klocka för min del...

Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Hema  
#642107 TS nämnde att vederbörande ibland hade tendenser att "gå vilse". Därför frågades det efter hjälpmedel för att underlätta arbetet. Samt då även säkerställa att inget missats. Verkar vara mån om att lämna ett bra jobb efter sig. 👍

Vi har alla olika bra lokalsinne, så för TS skull och andra som kanske är i samma situation, så kom med bidrag till lösningar som skulle kunna underlätta.

Eller har vi kommit till vägs ände, när det gäller utveckling? I think not.

Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642108 Ja Hema, och det är just därför jag föreslår en pulsklocka, eller ännu hellre en äventyrsklocka med kartfunktion (t.ex. Garmin Fenix 6 pro-serien). En sådan äventyrsklocka har nämligen vissa användbara navigeringsfunktioner i fält...

Någon padda på magen eller på röjsågens styre tror jag inte alls på, som bekant. Den funktionaliteten får anstå tills vi kan ha smarta glasögon innanför visiret med tillräcklig batteritid.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Olas  
#642111 Hade inte detta ha varit en bättre lösning att sätta på insidan av underarmen?

Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Fredrik Reuter  
#642148 Frågan är om inte denna skulle funka?

https://www.quadlockcase.eu/collections ... ll-devices

Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642155 Räcker väl med att telefonen råkar fastna i en gren eller röjstam, för att telefonen ska kunna vridas loss av misstag?

Mja, funkar nog bra på ett vanligt cykelstyre, men jag tror inte den lösningen är särskilt lämplig i röjskogen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Hkristerh  
#642227 Jag har telefon i fickan, georefererad pdf inläst i avenza maps och slår på spårning. Bra för dokumentation (redovisa nyfunnen hänsyn) och är jag tveksam om jag gjort allt ser jag tydligt. Går att göra små anteckningar om skit i träd och mark... taggtråd, gömda plogblad, glastippar osv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).