sön 03 maj 2020, 08:27#642010Klockan tickar Lars, för var dag som går, tick tack.
Långt bort vid horisonten ser jag en folkmassa som står med plakat jag fortfarande inte kan läsa, men jag anar givetvis vad det står på dom.
Det som förbryllar mig är att industrin och svansen tror dom ska komma undan med skövlingen av naturen.
Jag står ju och sågar om dagarna, och då får man en känsla för vad, egentligen, skogsbruk är för något.
På 18talet så fanns den känslan starkt, i många led, de som hade de kunskaperna kunde använda det till att skövla eller till sköta skogen.
De valde allt mer det första, och idag är det fullt utvecklad skövling.
Blädning är ju bara ett ord som kan användas hur som helst, det kan beskriva skövling men det kan oxå beskriva en varsam skötsel av skogen, Lars och andra som tror dom klarar att manipulera sanningen, använder det givetvis till att beskriva något felaktigt.
Tröttsamt, men de som inte förstår, skiter jag i.
Vad är kunskap då, och hur kan den användas bra eller dåligt.
Jag tar ett exempel i dag, sen måste jag såga, 1850 började skövlarna (träpatronerna) i Norrland att köpa timmer på rot, det fanns stora mängder grov skog, men bönderna var svåra att lura av de bästa träden, så man gjorde ett system med "plankberäkning", det var mycket smart och berättar egentligen hela hemligheten vad skogsbruk borde gå ut på.
EN 15 fots (4,57cm) planka på 3x9 tum (7,6x22,8cm) beräknades som betalning för en stock med 10 tum (25,4cm) toppen, det var när duktiga skogsskötare inte ville släppa till sin grova skog och det grova virket man hade i skogen var det som skövlarna ville åt.
Så varje tum i topp var en rejäl värdeökning, 14 tum i topp betalades med TRE plankor alltså en tillväxt som brukade ta 20-30 år, (i Norrland) tredubblade betalningen och faktiskt volymen.
I dag sågar industrin 12 cm i toppen !!!!!, man undrar vad det är för fel på dom, snittdiametern på Sveriges "första kalhygge" som slutavverkades efter 83 år i Malå, var 21cm i brösthöjd !!! och 179 kubik/hektar.
https://www.landskogsbruk.se/skog/histo ... kalhygget/ Man blir bara trött över det som Mellberg hyllar som bra skogsbruk.
Det är en enorm kapitalförstöring .. punkt..
En kalhyggesavverkning är alltid ett stort misslyckande och ett bevis på inkompetens.