Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bra pris på en grävmaskin?

8 inlägg 4409 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra pris på en grävmaskin?

Hema  
#641183 Det hade varit väldigt bra med en grävmaskin, då jag har lite kommande grävjobb. Fann denna på klaravik (jo jag vet att det finns åsikter)
1588165005_screenshot_20200429-005009.png

1588165014_screenshot_20200429-005030.png

1588165017_screenshot_20200429-145606.png


Jag tyckte det lät lite billigt? Över min budget, men slutpriset va lägre än jag hade väntat.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra pris på en grävmaskin?

hlb  
#641190 En sån hade jag unnat dig, bara du inte behöver flytta ofta. Kanske aningen liten maskin att ha rotator på. Blir rätt tungt utan grus i skopan. Nu har jag synpunkter du inte ville ha. Köp och du vill aldrig mer i livet vara utan grävare. Sitter väl i sedan vi grävde i sandlådan.

Användarvisningsbild

Re: Bra pris på en grävmaskin?

Huggar Herman  
#641196 Lite många timmar kanske på en så liten maskin, men helt klart ett riktigt bra pris om det inte är några fel som inte framgår av annonsen.

Avatar Fallback

Re: Bra pris på en grävmaskin?

Hema  
#641200
hlb skrev:En sån hade jag unnat dig, bara du inte behöver flytta ofta. Kanske aningen liten maskin att ha rotator på. Blir rätt tungt utan grus i skopan. Nu har jag synpunkter du inte ville ha. Köp och du vill aldrig mer i livet vara utan grävare. Sitter väl i sedan vi grävde i sandlådan.

Ja, jag kunde sitta i flera timmar på en sådan här.
1588170107_play_ss_-_summer_grvskopa_i_metall-31972852-5284081-org.jpg

Det är därför jag vill höja bomen med vänsterhanden. Finlir med högern.
Men vad säger du om prisbilden, klart nästan 10.000h.

Nee ingen flytt, utan jämte huset, skogen intill och fixa vägen och så.

Gillade att det var så mycket utrustning med, samt "korgen". Sedan vet jag inte om grindfästet S50 är det man vill ha?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra pris på en grävmaskin?

Huggar Herman  
#641202 S50 är standard till en maskin i den storleken och det finns gott om utrustning med det fästet.

Avatar Fallback

Re: Bra pris på en grävmaskin?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641204 Nu för tiden sitter det ju rototilt på alla nyare grävmaskiner åtminstone ner till 5 ton och sätter man sig i en maskin utan blir det ju lite som att bruka motorsågen med svärd men utan kedja. :-bd
En nackdel på denna var ju annars att bommen satt framför. Där brukar det vara glappigt och vet inte riktigt när det är bra att använda. På en "riktig" grävmaskin är den vid sidan av hytten. D
Vi hyrde en New Holland E70 med rototilt med rullar i spakarna och riktig fast bom och det är ju en fröjd att gräva med. 🤗 Och då räknas ändå inte det som en "finmaskin" bland experterna. Tyvärr bor vi på en liten ort så den maskinen var bara till försäljning men vi fick hyra ändå. Nu har de bara en 1-tonnare för uthyrning. :((
Sedan har vi hyrt några maskiner med fotstyrning av tilt på skopa och frammonterad bom och det är ju rena rucklen. Glappa och väldigt hattiga i aktionen.

Drömmer om en Kubota KX057-4... 🙏

Avatar Fallback

Re: Bra pris på en grävmaskin?

Hema  
#641206
lm skrev:Nu för tiden sitter det ju rototilt på alla nyare grävmaskiner åtminstone ner till 5 ton och sätter man sig i en maskin utan blir det ju lite som att bruka motorsågen med svärd men utan kedja. :-bd
En nackdel på denna var ju annars att bommen satt framför. Där brukar det vara glappigt och vet inte riktigt när det är bra att använda. På en "riktig" grävmaskin är den vid sidan av hytten. D
Vi hyrde en New Holland E70 med rototilt med rullar i spakarna och riktig fast bom och det är ju en fröjd att gräva med. 🤗 Och då räknas ändå inte det som en "finmaskin" bland experterna. Tyvärr bor vi på en liten ort så den maskinen var bara till försäljning men vi fick hyra ändå. Nu har de bara en 1-tonnare för uthyrning. :((
Sedan har vi hyrt några maskiner med fotstyrning av tilt på skopa och frammonterad bom och det är ju rena rucklen. Glappa och väldigt hattiga i aktionen.

Drömmer om en Kubota KX057-4... 🙏

Ja det blir ingen riktig grävmaskin, men lite mer flexibel. Kunna gräva jämte källarväggar vid omdränering o så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra pris på en grävmaskin?

hlb  
#641209 OK Hema. Ditt användningsområde är ju sandlådan för vuxna skogstokar. Min första maskin var en 4 år gammal bandare , 13 ton Kockums, 4700 tim. 24 000 gav jag kontant, så jag tycker du kan pruta lite, även om detta var 1974. Jag skrotade den efter över 25 år, och många äventyr. Så länge den inte sjunkit djupare än att du kan röra tornet, finns det gott hopp. Reparationskostnader totalt förutom oljebyte var en startmotor för ca 3000 och så lite hemmasvetsning av sprickor här och där.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).