Verkstan

Monsun Tison HV09

23 inlägg 12266 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

Palakangas  
#635166 Tre filer till uppladdade för granskning innan publicering. Ni som skruvar själva bör finna det intressant. Mått på o-ringar mm. Instruktioner för inställning och reparationer. Har några filer till att scanna. Från kurslitteratur Kockums/SMV.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

AKKAMAAN  
#640990
gustav9797 skrev:Om man har ett HV09 i basutförande med EHC pilotventiler och konstanttryck och vill bygga om till avlastat konstanttryck, hur gör man då? Är det möjligt? (Felbyggd hydraulik i maskin)

Verkar som att man måste byta gavel för att få utgång till avlastat konstanttryck?

Du behöver inte byta hela gaveln. Det räcker med en "CUI".nippel...



LS finns inte i HV09 vad jag förstår.


Jodå det finns... men det fanns kanske inte när man gjorde HV09-pdf'n...

ÖSA/FMG 280E hade HV09 ventiler med LS

problemet med att bygga om till LS är att man måste byta alla slider til LS-slider. Iofs inte sp svårt handgripligt men kan vara svårt att komma över nya slider och de kommer i så fall säkert med en "prislapp"...
Sen är LS- delvis övervärderat. Tanken med LS är att "alltid" ha ett konstant delta-P över riktningsventilen vilket ger samma köregenskaper oavsett lastens storlek. Men det gäller i princip bara när man kör en funktion i taget alternativt att man kör flera funktioner samtidigt och de alla har samma lasttryck. Men javisst, man kan iofs spara några procent bränsle.
Bygga om till LS=mycket väsen för lite ull (min åsikt)
Vad gäller pumpen så använder du samma pump till LS som till avlastat konstanttryck...

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

gustav9797  
#641024 Tack så mycket! Då finns det hopp trots allt.
CUI nippel anslutes till LS-ingången på pumpen.
Inga fler saker att tänka på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

AKKAMAAN  
#641062
gustav9797 skrev:Tack så mycket! Då finns det hopp trots allt.
CUI nippel anslutes till LS-ingången på pumpen.
Inga fler saker att tänka på?


Enl HV09-PDF'n så verkar det finnas två olika utföranden på CUI-nippeln. R-utförande verkar vara BSP Rör-gänga och U-utförande verkar vara UNF-gänga. Se anmärkningen i PDF'ns reservdelslista.

Nu vet jag ju inte i detalj vad det är för ombyggnadsprojekt du håller på med, samt vad det är för basmaskin du utgår ifrån.
Söker dokumentation till Monsun Tison ventilpaket HV09.
Det finns en mycket bra och utförlig PDF till HV07 här https://drive.google.com/file/d/0BwccLk ... 1LdjA/view , borde finnas samma till HV09!

HV09 dokumentation annan än den som finns uppladdad i biblioteket har jag inte hittat. Ska forska på det.


Så här är det byggt:
Vickers variabel axialkolvpump med LS-kontroller, lurad med tryck från tryckutgång till LS-ingång via elventiler
3st ventilpaket parallelkopplade.
HV09 7 sektioner till kranfunktioner och diverse.
HV09 2 sektioner till hydrostatdrift och boggilyft, får servotryck från en tryckreduceringsventil
FMG 740 skördaraggregat med HV09

Känns som en djungel att få detta vettigt. Pumpen aktiveras med en knapp i hytten och går ganska tungt. Den borde få signal när funktioner påverkas kan man tycka, men så är det inte gjort.


Har inte riktigt förstått mera än att det är en kran, en pump och ett 740-aggregat inblandat.
Samt tre olika HV09-kretsar.

Kan du hitta en ID plåt till pumpen så vi kan luska ut exakt vad pump det är?

Om du skall köra avlastat konstanttryck för kranen, så var uppmärksam på om aggregatet kräver högre arbetstryck än kranen. Ser ut som aggregatet skall ha 250bar i denna broschyr på tyska....

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

gustav9797  
#641216 Självklart.
Laddar upp ett antal bilder som visar hela systemet.
Pump Vickers PVH131C-LSF-3S-10-C25V-31-208
250 bar 131cm3
Hela skapelsen. Kockums 83-55 med Volvo Penta TD60B och frontpump, aggregat FMG 740
Stora ventilpaketet till kranen och midjestyrningen. Tryck tas från gaveln till reducering för servotryck
Gaveln där CUI-nippeln ska sitta, nu sitter det en T-koppling från huvudtrycksledningen från pumpen kopplat till båda pumpingångarna. Märkligt!
Lilla ventilpaketet under hytten. Till hydrostatdrift och boggilyft. Tryckreducering till vänster till servotryck
Frontpump. Sitter det en strypning på LS-ingången?

   TS
Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

gustav9797  
#645027
AKKAMAAN skrev:
gustav9797 skrev:Tack så mycket! Då finns det hopp trots allt.
CUI nippel anslutes till LS-ingången på pumpen.
Inga fler saker att tänka på?


Enl HV09-PDF'n så verkar det finnas två olika utföranden på CUI-nippeln. R-utförande verkar vara BSP Rör-gänga och U-utförande verkar vara UNF-gänga. Se anmärkningen i PDF'ns reservdelslista.

Nu vet jag ju inte i detalj vad det är för ombyggnadsprojekt du håller på med, samt vad det är för basmaskin du utgår ifrån.
Söker dokumentation till Monsun Tison ventilpaket HV09.
Det finns en mycket bra och utförlig PDF till HV07 här https://drive.google.com/file/d/0BwccLk ... 1LdjA/view , borde finnas samma till HV09!

HV09 dokumentation annan än den som finns uppladdad i biblioteket har jag inte hittat. Ska forska på det.


Så här är det byggt:
Vickers variabel axialkolvpump med LS-kontroller, lurad med tryck från tryckutgång till LS-ingång via elventiler
3st ventilpaket parallelkopplade.
HV09 7 sektioner till kranfunktioner och diverse.
HV09 2 sektioner till hydrostatdrift och boggilyft, får servotryck från en tryckreduceringsventil
FMG 740 skördaraggregat med HV09

Känns som en djungel att få detta vettigt. Pumpen aktiveras med en knapp i hytten och går ganska tungt. Den borde få signal när funktioner påverkas kan man tycka, men så är det inte gjort.


Har inte riktigt förstått mera än att det är en kran, en pump och ett 740-aggregat inblandat.
Samt tre olika HV09-kretsar.

Kan du hitta en ID plåt till pumpen så vi kan luska ut exakt vad pump det är?

Om du skall köra avlastat konstanttryck för kranen, så var uppmärksam på om aggregatet kräver högre arbetstryck än kranen. Ser ut som aggregatet skall ha 250bar i denna broschyr på tyska....


Hej.
Det visade sig finnas en ej ansluten signal ut från apteringsdatorn som aktiverar låg- och högtryck när de behövs. Denna styrning finns vid pumpen via ett par elstyrda ventiler. Så aggregatets pumppåställning är ordnad.
Nu är det bara att klura ut hur de två andra ventilpaketen ska ge signal. Med CUI-nippel så blir det fria genomloppet blockerat, men det ger ju inte rätt signal till LS-kontrollern eftersom den blir inverterad. LS-kontrollern ska ju ha tryck när den ska ställa på.
Är det något vi missat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Monsun Tison HV09

Jajo_2000  
#752308 Tack precis vad jag letar efter.

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

wes  
#800450 Mycket behjälplig tråd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).