ATV och UTV i skogen

Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

32 inlägg 18026 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

Blomqvist  
#640722 Jag är på jakt efter en timmervagn till fyrhjulingen, men mitt behov kommer bara att sträcka sig ett par, tre år framåt i tiden, så jag tänkte köpa en vagn, använda den tills jag är färdig, och sedan sälja den vidare.

Jag har räknat på allt ifrån en begagnad Kranman Rexon 330 till en XYZ 320 med alla tillbehör ända ut i det extrema till en Avesta Ultimate Edition.

Den behagligaste månadskostnaden kontra funktion får jag onekligen med en XYZ 320, hydrauliskt tippbart flak, extra skopor och gripar, osv. -Men hur är kvaliteten?

Jag har diverse skrot som ska lastas på flaket och köras till tippen, ett stort uthus som gaveln rasat på som jag ska röja upp med kranen och köra skräpet på tippen innan vi kan börja bygga upp det igen, + att jag har knappt en ha med mindre träd och grov sly som ska avverkas.

Vagnen ska alltså inte bara användas som timmervagn, utan även till att köra skräp och skrot som lyfts på flaket med kranen.

Utöver detta kommer jag väl att ta åt mig fälla några enstaka riktigt grova träd som ska städas upp och forslas bort mot betalning.

XYZ 320 uppfyller på pappret alla mina behov, men frågan är hur den är i verkligheten.
Ett absolut krav jag har på mina grejor är att dom bara ska funka. -Jag har varken tid eller energi att åtgärda ständiga småfel eller att trilskas med ogenomtänkta konstruktioner eller undermålig kvalitet.

Vad säger ni? Är det värt att titta på XYZ, eller ska jag leta vidare?

Hur står sig XYZ mot t.ex. Kellfri, Bonnet, Black Wolf, och dylika märken?
Jag har fått för mig att XYZ i alla fall är betydligt bättre än dessa. Eller är det samma lika?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

anersimyra  
#640724
Blomqvist skrev:Jag är på jakt efter en timmervagn till fyrhjulingen, men mitt behov kommer bara att sträcka sig ett par, tre år framåt i tiden, så jag tänkte köpa en vagn, använda den tills jag är färdig, och sedan sälja den vidare.

Jag har räknat på allt ifrån en begagnad Kranman Rexon 330 till en XYZ 320 med alla tillbehör ända ut i det extrema till en Avesta Ultimate Edition.

Den behagligaste månadskostnaden kontra funktion får jag onekligen med en XYZ 320, hydrauliskt tippbart flak, extra skopor och gripar, osv. -Men hur är kvaliteten?

Jag har diverse skrot som ska lastas på flaket och köras till tippen, ett stort uthus som gaveln rasat på som jag ska röja upp med kranen och köra skräpet på tippen innan vi kan börja bygga upp det igen, + att jag har knappt en ha med mindre träd och grov sly som ska avverkas.

Vagnen ska alltså inte bara användas som timmervagn, utan även till att köra skräp och skrot som lyfts på flaket med kranen.

Utöver detta kommer jag väl att ta åt mig fälla några enstaka riktigt grova träd som ska städas upp och forslas bort mot betalning.

XYZ 320 uppfyller på pappret alla mina behov, men frågan är hur den är i verkligheten.
Ett absolut krav jag har på mina grejor är att dom bara ska funka. -Jag har varken tid eller energi att åtgärda ständiga småfel eller att trilskas med ogenomtänkta konstruktioner eller undermålig kvalitet.

Vad säger ni? Är det värt att titta på XYZ, eller ska jag leta vidare?

Hur står sig XYZ mot t.ex. Kellfri, Bonnet, Black Wolf, och dylika märken?
Jag har fått för mig att XYZ i alla fall är betydligt bättre än dessa. Eller är det samma lika?

Riktigt grova träd= den starkast tillgängliga kranen, och som vanligt så får man vad man betalar för. Men av de uppräknade ” billighetsvagnarna ” så tror jag mest på en XYZ.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

anersimyra  
#640726 Den XYZ som jag tror du talar om har ett aggregat på 6,5 hp och har klart begränsad kraft gentemot en vagn med det större aggregaten. Ett ” riktigt grovt ” träd innebär korta stockar som dessutom måste klyvas i minst två delar..😦

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

Blomqvist  
#640738 Teknisk data Kran (inkl grip) Vagn Hydraulaggretag Insatsflak Gripskopa Gripinsats Vinsch Drift
Best 99032 99034 99037 99050 99054 99056 99035 99038
Längd (mm) – 3800 – 2500 – – – –
Bredd (mm) – 1350 – 1388 390 390 – –
Höjd (mm) – 1000 – 546 580 – – –
Maxlast (kg) – 1500 – 800 – – – –
Vikt (kg) 150 180 25 150 52 25 25 –
Färg Svart Svart – Svart Svart Svart Svart Svart
Lastarea (m2) – 0,85 – – – – – –
Start – – Dragsnöre – – – – –
Laststolpar – Vridbara – – – – – –
Rotator Runtomsvängande – – – – – – –
Stödben Hydrauliska – – – – – – –
Hjul – 22x11x10 – – – – – –
Räckvidd (m) 3,2 – – – – – 20 m vajer –
Lyftkraft kg (3,2 m) 200 – – – – – – –
Lyftkraft kg (2,0 m) 300 – – – – – – –
Ventilpaket 2-spak std – – – – – – –
Pump (antal l/min) – – 8,2 – – – – –
Arbetstryck (bar) – – 190 – – – 190 190
Oljetank (l) – – 9 – – – – –
Bensintank (l) – – 5 – – – – –
Max gripvidd (mm) 750 – – – – – – –
Gripvolym 0,08 m2 – – – 54 liter 38 liter – –
Motor (hk) - – 6,5 Briggs & – – – – – Stratton
Dragstång (mm) - 80x80x4 – – – – – –
Max dragkraft (kg) – – – – – – 450 –
Hastighet (m/min) – – – – – – 32 –

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

Blomqvist  
#640741
anersimyra skrev:Den XYZ som jag tror du talar om har ett aggregat på 6,5 hp och har klart begränsad kraft gentemot en vagn med det större aggregaten. Ett ” riktigt grovt ” träd innebär korta stockar som dessutom måste klyvas i minst två delar..😦


Är det så illa? :-o

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

Blomqvist  
#640744 Är detta ett bättre alternativ?

http://cgnord.se/redskap-fasten-tillbeh ... n-320.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

axwell  
#640773 Den från cg Nord(originalet) är i grunden samma vagn som XYZ sålde tidigare.
Nu är det flera år sedan XYZ gjorde om ritningarna lite till det bättre och låter tillverka det mesta i Kina.
Det mesta inom hydrauliken är fortfarande från Baltikum och Italien.

XYZ monterar sina vagnar i Hälsingland.

Jag har haft en Vahva Jussi 320 med Möremaskindekaler som LBT i Härnösand sålde, 320 cm är i kortaste laget men utskjut som CG Nord har som tillbehör bör du satsa på.

Antar att även XYZ kan fixa utskjut och ett kraftigare aggregat än 6,5 hp.

Skulle valt XYZ om det går att få samma utrustning och pris som CG Nord.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

Blomqvist  
#640938 Så slutsatsen är att man mycket väl vågar beställa en XYZ-vagn, men kvaliteten når inte riktigt upp till en Avesta eller Kranman, men nästan?

Avesta MS34 har ju också bara 6,5 hkr motor, och 6,5 hkr är väl 6,5 hkr oavsett om det är i en Briggs & Stratton-motor eller i en Honda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

halvproffs  
#640943 Min Avesta ms34 har många år på nacken. Har bytt 2 slangar vid gripen. Är ju inte några mängder kört med den men ändå, i vår ca 100kubik.
Har Hondas 6,5 och oftast bara ett ryck så går den. Hyfsat stark på driften.
Stora motorn är tung men naturligtvis starkare men i ditt fall behövs inte den.
Skulle nog hellre köpa en beg Avesta än en xyz vagn. Men det är jag det.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

anersimyra  
#641016 Och som av en händelse så har jag en polaris 800 efi 2010 ( 400 timmar ” med en Avesta 4,2 H 2011 ( ca 100 timmar ) till salu. Både hjuling och kran är utrustade med ” extra allt ” och nyservade..🤑🤑🤑🤑 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

anersimyra  
#641018
Blomqvist skrev:Är detta ett bättre alternativ?

http://cgnord.se/redskap-fasten-tillbeh ... n-320.html

Den har nära nog den dubbla lyftkraften jämfört med XYZ. Att en vagn orkar lyfta ett visst antal kilon längst in mot vagnen innebär dock ingalunda att den orkar lägga på lasten då man ju även måste använda både sticka och sväng.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

axwell  
#641070
anersimyra skrev:Den har nära nog den dubbla lyftkraften jämfört med XYZ. Att en vagn orkar lyfta ett visst antal kilon längst in mot vagnen innebär dock ingalunda att den orkar lägga på lasten då man ju även måste använda både sticka och sväng..

Det tvivlar jag på om du jämför med CG Nords, det är ju samma grundkonstruktion, dvs den som XYZ sålde tidigare.

Till det bättre har XYZ vänt på hydraulcylindern för bommen så att det blir mindre risk får att skada kolvstången och hydraulanslutningarna.
Båda är troligen klena i svängen så det gäller att inte ha vagnen lutande åt fel håll om nåt tungt skall lastas.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

Blomqvist  
#641072
anersimyra skrev:Och som av en händelse så har jag en polaris 800 efi 2010 ( 400 timmar ” med en Avesta 4,2 H 2011 ( ca 100 timmar ) till salu. Både hjuling och kran är utrustade med ” extra allt ” och nyservade..🤑🤑🤑🤑 :-bd


Du har pm! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

Blomqvist  
#641073 Gud förbannat så svårt det ska vara att köpa vagn nu då... :((

Den här då? Är den vettigare?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... e/86700846

Den med ett hydrauliskt tippbart flak skulle sitta fint.
Då skulle alla mina behov vara tillgodosedda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

Seb macahan  
#641075 Jag har haft en XYZ vagn. Och den håller förhållandevis bra kvalitet till sitt pris. Till det du beskriver kommer den säkert att fungera. Jag hade min i 3-4år och körde ut allt möjligt med den. Men någon typ av max last skulle jag nog vilja säga är stockar (gran) med rotdiameter på 45-50cm 49dm. Det är absolut max. Den klarar säkert lite till men jag skulle nog egentligen säga att max är 40-45cm 37dm. En av anledningarna att jag bytte till traktorvagn var att jag alldeles för ofta fick aptera efter vad vagnen klarade och inte efter stockens förutsättning.
Men som sagt, mycket kompetent och jag skulle kunna tänka mig en igen om jag nu skulle ha ATV-vagn. Men köp vad du än gör inget utan drift (om du ska köra i skogen). Det kommer att spara både vagnen din fyrhjuling och dina nerver.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).