Föryngring

Manuell frösättning

26 inlägg 15126 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

JensSkoog  
#636388
ErikaS skrev:Tack för svar! Hmmm men då så jag i det hålet dom blivit, tuvan ligger på sidan och det är ett "bart" hål på 30*40 cm efter skopan. Det borde väl fungera?

Absolut bättre än att så i en upp-ner tuva :wink:
(Så länge det inte är chans för att det blit ett vattenfylld hol där.)

I riktigt gamla dar, då vi planterade genom att vända en bit gräsmatta upp ner, så skulle vi se till att den nya planten fick röterna ner genom den fyrkantiga biten (i mitten) så de fick kontakt med mineraljorden under.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

alias  
#636391
ErikaS skrev:Tack för svar! Hmmm men då så jag i det hålet dom blivit, tuvan ligger på sidan och det är ett "bart" hål på 30*40 cm efter skopan. Det borde väl fungera?


Det bör funka bättre.

Enligt vad jag har läst mig till om sådd så skall fröerna helst hamna i blekjorden eller blandning av blekjord och humus. Undvik sådd i rostjord, då denna medför större uppfrysningsrisk för fröna.

Bara mina fem ören...

Edit: Stavning - blev visst fonetisk stavning med stumt "r" på ett ställe först.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

ErikaS  
#636417 👍 jag testar! Vi hoppas att det gror. Hur många frön skulle du "krafsa" ner i varje skophål?

Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

Jontewall  
#636434 Jag kompletterade en plantering med sådd. Använde en hacka men markberedning är nog att föredra. Hade fröna i en 50 cl petflaska som jag gjort ett litet hål i korken på. Var ganska lätt att skaka fram 15-20 frön i handflatan och ytså dem.

Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

JonasT  
#636435 Även jag har hakat på "trenden" med tallfrösådd. Klängt kottar i vinter och tänker till att börja med prova att så samtidigt som det planteras i en fläckmarkberedning. Plantan i upp och ned vända tuvan och lite frö i "gropen". Kompletterat med ytterligare manuellt beredning och sådd på tallvänliga platser om ork och lust finnes.

Tänkte bara passa på att tipsa om Ferdinand Lindbergs häfte "Om barrträdskulturer i Norlland". Förvisso från 1915 men bortser man från kapitlen om svedjebruk så är det inte så stora skillnader på 105 år. Det förstås, att sätta upp stenar vid såddfläckarna som skydd för "beteskreatur" känns inte heller helt relevant. :grin:

https://www.yumpu.com/sv/document/view/17723120/om-barrtradskulturer-i-norrland (avsnittet "Sådd" börjar på häftets sida 26, PDF-sida 30)

På häftets sid 31 finns en uppskattning om frömängd per såddruta (30x30cm). Vid 90% grobarhet föreslås 20 frön.

Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

niotre  
#636440 Per och Bo i skogspodden harvar, och gör det ytligt om jag fattat rätt. Blekjord med inslag av humus är optimalt enligt dom. Om man ytsår blir resultatet något sämre än om msn myllar ner... Dock är ju skillnaden i tidsåtgång enorm. Har man god tillgång på frö så blif ytsådden mer ekonomisk.
Rostjord håller vatten på ett helt annat sätt än blekjord. När nattfrost påverkar rostjord så reser den sig... Ser ut precis som glass som stått länge i frysen i en bytt... Blir så där frostig. Effekten kallas pipkrake. Lyfter upp groddplantor. Även problematisk för liten täckrot. Hela rotklumpen lyfts lätt upp av krafterna.

Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

Kse  
#636458 Markbered alltid på ett eller annat sätt vid sådd!
Om du inte har väldigt lätta marker så är sådd utan markberedning enligt mig helt bortkastat.
Blekjord bladat med humus är bästa fröbädden.
Harvar ni så ska det köras mycket försiktigt och du sår så nära inpå markberedningen som möjligt och i harvspåret.

Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

sveakatten  
#636461 Kom ihåg att prova frönas groddbarhet, innan ni planterar, svärfar satt ett ställe med tallfrön han kläckt, blev inte en tall.Mina första frön var heller ingen höjdare, var väldigt dålig groddbarhet, då frun torkade dom brevid spisen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

ErikaS  
#636469 Tack för alla kommentarer. Jag har köpt tallfrön, så jag hoppas att de är bra grobarhet på den. 😀
Jag ska bara så på 1 ha och den kan jag måna och se om lite extra. 😉
Tar ca 10 frön i varje skoptag och krattar över lite.

Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

Mikael A  
#640676 Ursäkta att jag hoppar in på denna utmärkta tråd.

Jag har fått förslag från mitt skogsbolag att låta markberedaren så samtidigt som han markbereder. Tydligen har de frösåningsutrustning som kan monteras på.
Låter det vettigt? Har någon testat?

Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

Avslutat-02  
#640677 Det fungerar ganska bra...
Det är dock inte lika bra som att plantera...
Billigare vet jag inte om det är heller...

Det resultat jag sett av detta är att om föraren inte är noggrann så blir det ett fruktansvärt dåligt resultat...då är plantering mycket bättre och säkrare...
Men om föraren kör som om den använde huvudet, så blir det bra...
Man får oftast gå in en gång tidigt och sära på plantorna dock...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).