Skogsmiljö och Trädlära

Dags för svärmning?

136 inlägg 22448 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Sune__  
#640675 Ser att dom börjat lite smått även här, arvika v värmland.Har inga fällor ute men ha sett små angrepp på stående skog i anslutning till tidigare angrepp.

Men hur brukar ni göra, ja ser som sagt va att dom borrat sig in i friska granar dock ganska få än sålänge plus att granarna försvarar sig dvs dränker borrarna i kåda.
Sålänge träden kådar antar jag att de kan hantera angreppen?

/ Per

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#640684 Tror inte du ska förlita dej på det m kådan. Hade flera träd som gjorde så men torkade ändå !! Ser du att de sitter där så hugg å få ut de ur skogen . Är tyvärr nog det enda som hjälper

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641807 Nu har jag satt ut 20st fällor av Nova-typ.
Ska man hoppas på dålig eller bra skörd :?:

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Bug Warrior  
#642309 Dårlig skörd = Generelt bra for området & dina grannar!

Bra skörd = Meget bra for din skog! GBB fångas o dödas i Nove-fellene og kan IKKE gå på dine trær!
Stå på i årene fremover og få med alle grannar. - Psst: Når GBB er fångat/döda så kan de 100% säkert
INTE formnere sig - upp til 200 gånger og gå på o döda din skog åter en gång - nästa år!

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Fredrik Reuter  
#642373 Jag gjorde en så kallad heatmap av den senaste datan från Skogsstyrelsen inventering. Här kan man ganska enkelt se vart problemen med barkborrar nu börjar på allvar.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Mikael A  
#642376 Oj! Ser redan elakt ut på en hel del håll.. Hoppas på regn och kyla i maj.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Fredrik Reuter  
#642377 Ja, enligt statistiken så är det fällan i Örebro som gett mest vecka 17, 4.266 st borrar. Det är detta som kartan visar här ovan, tyvärr så är själva "hettan" kanske inte korrekt inställd, det borde vara rött först över 10.000 borrar kanske, men det går att ordna till nästa vecka om ni gillar modellen.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Värmlänning  
#642468
Fredrik Reuter skrev:Ja, enligt statistiken så är det fällan i Örebro som gett mest vecka 17, 4.266 st borrar. Det är detta som kartan visar här ovan, tyvärr så är själva "hettan" kanske inte korrekt inställd, det borde vara rött först över 10.000 borrar kanske, men det går att ordna till nästa vecka om ni gillar modellen.

Bra karta, men den kanske endast skall vara in zoomad på sydligaste halvan av riket (för att man lättare skall se vart problemen är)

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#643279 Varit å tömt hälften av fällorna nu igen ! Det blev ca en halv deciliter i dag

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Bug Warrior  
#643297 Hei! - Det blir vel ca. 2300 - 2500 st. delt på dine antall feller. 😀 SMHI 10 dgns. prognosen = Kjølig vær framover.
Ved +18C så fly de igjen!

At ikke flere voksne 'skog-mennesker' i Sverige begriper det logiske ved å ta død på de flygende fiendene, INNEN de går på
skogen og dreper (alt for) mye gran!


Alt v/Søk og plukk er jo i ETTERTID, og +50% extra kostnad (!) ifm. all hogst, transport mm. - i tillegg til tap/förlust av virkesprisen.
Dessuten så kan GBB fanget i feller, heller IKKE FORMERE seg opp til 200 ganger (i varme, lange og tørre somre) som så vil angripe
skog neste år igjen...

SKS v/ H. Sundqvist har tidl. erklært KRIG mot barkborrerna. (Det synes å prege Sverige at de ikke har praktisert krigføring siden den
14. August 1814 - mot Norge.) Et hvilket som helst land under angrep av en fiende (mennesker eller insekter!) må bruke ALLE sine
tilgjengelige våpen for å uskadeliggjøre, "ta ut" og drepe flest mulig av den angripende fiendens styrker, for, om mulig å vinne tilbake
kontroll over sitt eget territorium...

Under den forrige GBB-KRIGEN i 1979-1981 så SAMARBEIDET de to land (hele Sør-Norge & Värmland) med en svært så vellykket
kampanje og tilsammen så drepte vel Nordmenn og Värmlenninger ca. 12-15 Mrd. GBB - og så tok elendigheten slutt i begge land!

Dette husker man heller ikke, i Sverige - nå 40 år etter. At man i Sverige fortsatt holder på med "Sök & Plock" og städar upp i EFTERTID
- mens milliardene (NB! +50% i extra-kostnader!) ruller (...) er jo for undertegnede, ubegripelig.

Sverige trenger en handlekraftig, kompetent GBB-GENERAL som KAN føre krig og DÔDAA granbarkborrar!

Lykke til med dine fangster Mr. "80-90"

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#643652 Förra veckan var kall, då blev det endast en knapp matsked gbb. Kvällens tömning av sex fällor gav nästan tre dl gbb. Har också hittat det första borrmjölet, på en vindfälld gran i skuggigt läge. Dock endast några få högar borrmjöl på denna än så länge.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#643655 Var å synade de andra 5 fällorna jag har ute längst bort på skogen å där var det bara ca 50 st .

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Brozzlaren  
#643678 Är det nån som vet om våra olika borrar hybridiserar?
Igår var det rejält varmt här på eftermiddan, en del borrar va de men inte alls som befarat. Små ynkliga med kopparfärgad bakkropp,aldrig sett förut. Brunt borrmjöl och jag skrapade lätt på barken, konstaterade att flera borrar använt samma ingångshål.
Granarna ser även ut att kunna försvara sig jämfört med förra våren, hitta en del som satt sig i klistret.
Jag har följt dom hela vintern, i slutet på mars börja jag hitta mycke döda både larver och vuxna. Den blöta vintern kan varit en välsignelse i det avseendet.
Väderprognosen framöver ser bra ut, kanske kan vi va försiktigt positiva och hoppas att det värsta utbrottet är över för den här gången.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645191 Tömt mina fällor idag.
Ca 3000 baggar på 20 fällor.
Har dock varit kallt och en del regn senaste veckan.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#645545
1589994592_image.jpg
Dagens fångst ca 0,2 dl

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).