Massaved

Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

107 inlägg 41870 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640572 Vad menar du att leveransgill ner till 30 mm skulle betyda, om det är 50 mm vid minsta längd som gäller?

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640574
Mangan skrev:Vad menar du att leveransgill ner till 30 mm skulle betyda, om det är 50 mm vid minsta längd som gäller?

Jo om den håller 50 mm diameter på 3 meter så får du betalt för den volymen.
Men du kanske drar ut biten till 4,5 meter och då är den 30 mm i toppen i stället. Den är fortfarande leveransgill men du får inget mer betalt.
Alltså skänker du bort det stumpen som är mellan 3 meter och 4,5 meter som är under 50 mm.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Tikka  
#640577
Vedproducent skrev:
Tikka skrev:Ja jämför jag gallringar jag gjort själv jämfört med de maskingallringar jag fått gjorda med fallande längder är det en jäkla skillnad vad det gäller mängden lämnad ved i skogen.

Men nu hugger du ju själv. Vet också att många maskiner ska envisas med att köra i stort fast längd 4,5 meter och då blir det så. Är ett ofog enligt mig.

Ja det är nog så att väldigt stor andel av massaveden apteras väldigt nära önskad medellängd vllket är förklaring till att sista biten kvar i skogen. När jag är ute på vägarna ser jag väldigt få timmerbilar lastade med massaved i fallande längder inom hela intervallet av leveransgilla längder. Har vid något tillfälle själv huggit fallande längder men fick då veta att det blev problem med korta bitarna då de flesta av timmerbilarna är utrustade med två par stöttor per stuv och att mer än någon enstaka kort bit gjorde det svår att lasta på ett säker sätt.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640579 Säg att den är 25mm i topp, vid 4,5 m vad händer då?

"Stock som ej uppfyller längdkraven, eller är klenare än 50 mm under bark vid minlängd, redovisas som ej leveransgill med hela stockvolymen"

Den uppfyller både längdkravet och är grövre än 50mm vid minimilängd, så den borde räknas med? Den biten grövre än minimidia i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640582 Och jag menar att det i texten beskrivna minimidia 50mm skall bytas ut till 30mm för Södras del.

"Diameter
Minimidiameter: 3 cm ub

Övrigt
I övrigt enligt ”Nationella mätningsinstruktioner för kvalitetsbestämning av massaved”."

http://www.vmfsyd.se//matinstruktioner-visning/253

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640623
Mangan skrev:Och jag menar att det i texten beskrivna minimidia 50mm skall bytas ut till 30mm för Södras del.

"Diameter
Minimidiameter: 3 cm ub

Övrigt
I övrigt enligt ”Nationella mätningsinstruktioner för kvalitetsbestämning av massaved”."

http://www.vmfsyd.se//matinstruktioner-visning/253

Ja det är absolut så. Frågan är bara om den är aktuell. VMF Syd existerar ju inte ens i dag utan vi lyder under Biometria. Därför borde det gå att få fram ett underlag för undantag med dagens datum om det fortfarande är aktuellt. Står ingenting om detta vad jag kan hitta, bara min 5 cm på Södras sidor.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640625
Mangan skrev:Säg att den är 25mm i topp, vid 4,5 m vad händer då?

"Stock som ej uppfyller längdkraven, eller är klenare än 50 mm under bark vid minlängd, redovisas som ej leveransgill med hela stockvolymen"

Den uppfyller både längdkravet och är grövre än 50mm vid minimilängd, så den borde räknas med? Den biten grövre än minimidia i alla fall.

Om den är 25 mm så är stocken ej leveransgill men eftersom 10 procent dimensionsvrak ( ej övergrovt) klyka mm kan accepteras i prima så ska volymen ändå bli inmätt som är grövre än 50 mm under förutsättning att minsta längd hålls. Eller kanske mer troligen att hela stockens volym ej räknas med i dom 10 procenten då stocken ej är leveransgill. Ja det här är inte helt enkelt att veta. Tror knappast alla mätare ens vet vad dom ska rätta sig efter.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640626 Är det inte lite märkligt att vi har ett lagreglerat inmätningssystem som ingen vet hur det fungerar och vad som gäller?

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640630
Skogsola skrev:Är det inte lite märkligt att vi har ett lagreglerat inmätningssystem som ingen vet hur det fungerar och vad som gäller?

Ja mycket.
Om jag tolkar det helt exakt så skulle det faktiskt vara en fördel att få stocken till 25 mm i stället för 30 mm. Då är den ej leveransgill och bör ju alltså inte vara godkänd alls då. Men under förutsättning att du håller dig inom dimensionsfelen 10 procent så ska du då få betalt för stocken. Men är det 30 mm så är stocken leveransgill men volymen räknas bara från 50 mm. Alltså tappar du volymen på stumpen i toppen.
?? Blir då inte klok på detta. Skulle ju se oerhört märkligt ut om det var så men det är så jag måste tolka det.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640665
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:Och jag menar att det i texten beskrivna minimidia 50mm skall bytas ut till 30mm för Södras del.

"Diameter
Minimidiameter: 3 cm ub

Övrigt
I övrigt enligt ”Nationella mätningsinstruktioner för kvalitetsbestämning av massaved”."

http://www.vmfsyd.se//matinstruktioner-visning/253

Ja det är absolut så. Frågan är bara om den är aktuell. VMF Syd existerar ju inte ens i dag utan vi lyder under Biometria. Därför borde det gå att få fram ett underlag för undantag med dagens datum om det fortfarande är aktuellt. Står ingenting om detta vad jag kan hitta, bara min 5 cm på Södras sidor.


Biometria länkar till VMF Syd för regionala avvikelser, så varför skulle de inte gälla?

Synd att ingen virkesmätare här kan säga hur de gör.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640668
Skogsola skrev:Är det inte lite märkligt att vi har ett lagreglerat inmätningssystem som ingen vet hur det fungerar och vad som gäller?


Jag tror mätarna vet vad som gäller, och jag tror de som köper in vet ungefär vad som gäller. De som avverkar åt köparna går efter skördardatorn i stort, och får sina egnaa instruktioner hur de skall göra.

Och vi som hugger själva får gissa... :-bd

I praktiken tror jag inte mätresultatet blir mycket annorlunda oavsett 30 eller 50mm betalningsgrundande. De går ju inte fram och klavar direkt...
Senast redigerad av Mangan mån 27 apr 2020, 10:40, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640670 Kan det vara så att de 30mm som används för att längdbestämma används för att kolla maxlängd?

En stock som är 3,4m är ju för lång för standardlängd och skall vrakas. Men om den är smalare än 30mm vid 3,3m, så räknas längden bara dit? Och den får sticka ut längre om den är tunnare?

Så om du får betalt ner till 50mm, så skall stocken vara mindre än 30mm vid 3,3m (eller kortare än 3,3m )och mer än 50 mm vid 2,7 m?

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640707
Mangan skrev:
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:Och jag menar att det i texten beskrivna minimidia 50mm skall bytas ut till 30mm för Södras del.

"Diameter
Minimidiameter: 3 cm ub

Övrigt
I övrigt enligt ”Nationella mätningsinstruktioner för kvalitetsbestämning av massaved”."

http://www.vmfsyd.se//matinstruktioner-visning/253

Ja det är absolut så. Frågan är bara om den är aktuell. VMF Syd existerar ju inte ens i dag utan vi lyder under Biometria. Därför borde det gå att få fram ett underlag för undantag med dagens datum om det fortfarande är aktuellt. Står ingenting om detta vad jag kan hitta, bara min 5 cm på Södras sidor.


Biometria länkar till VMF Syd för regionala avvikelser, så varför skulle de inte gälla?

Synd att ingen virkesmätare här kan säga hur de gör.

Jag vet inte. Det har ju varit en fusion och dom är ju under Biometria i dag. Tittar jag på den sidan du länkade till hittar jag bara att det står prislista 2018. Så något aktuellt vore ju lite mer tillförlitligt. Jag säger inte att du har fel men det framgår inte när det gäller.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640712
1587992613_vmf.png


Ser inget om prislista 2018 här?

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Fredrik Reuter  
#640717 Mangan, jag vet inte men tror du ska vara lite försiktigt med data från VMF Syd eftersom de inte existerar längre?
Det kan vara utdaterad info som ligger kvar på en gammal sajt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).