Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Massabruken är klimatbovar?

135 inlägg 44294 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Avslutat-02  
#640412 Klart att karln räknar fel, han är väl en del av organisationen skydda skogen....

De har sällan haft rätt om något...

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Fredrik Reuter  
#640413 Så kan det säkert vara, men...

Det spelar väl ingen roll hur mycket vi människor andas ut i denna kontext. Det viktiga var att Holm sade att Svensk skogsindustri släpper ut 80 Mton koldioxid på årsbasis. Stämmer detta eller ej? Där måste vi först ha ett avstamp i debatten för att kunna gå vidare. Hur mycket man själv gillar skogsbruk (mig inkluderad) så kan vi inte blunda för fakta.

Anledningen är att det är viktigt att ha rätt fakta för det kan vara från denna man sedan debatterar vidare om ex substitutionseffekter på olika slutprodukter etc etc.



Vinterröjarn: Bevisa då att karln räknar fel, allt annat (ditt senaste inlägg inkluderat) ger bara vatten på andras kvarnar.

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Avslutat-02  
#640416 Det räcker gott för min del att karln är en del av skydda skogen för att INTE läsa ett dugg om hans skrivelser....

Så i den bemärkelsen så tänker jag ej hålla på med uträkningar eller fakta koll på hans påståenden, utan om det ger vatten på någons kvarn, varsågod.

Säg mig, varför skulle jag leta efter information om något jag inte tror på?
Eller varför ska jag kolla om karln för en gångs skull har rätt...? Det ligger nog mer i hans intresse än i mitt...

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Hema  
#640422 Vet vi hur mycket koldioxid som skogen suger upp per år?

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640423 Ja, åtminstone netto som avsätter sig i stamved. Det rör sig om ca 140 Mton/år.
Källa https://www.skogsindustrierna.se/hallba ... sbruk/faq/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Avslutat-02  
#640424 https://www.lrf.se/politikochpaverkan/a ... koldioxid/

Några år gammalt kanske...men man får en hint....

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640425 Vi bör ju också komma ihåg att fotosyntiserande växterna är ju koldioxiden onekligen livets gas. Ju högre koldiodhalt, ju högre blir den möjliga tillväxten (inom vissa ramar förstås). Om koldioxhalten i atmosfären understiger ca 0,02 %, kommer de flesta växterna att svälta ihjäl på grund av koldioxidbrist.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Lars Lundqvist SLU  
#640427
Fredrik Reuter skrev:Det spelar väl ingen roll hur mycket vi människor andas ut i denna kontext. Det viktiga var att Holm sade att Svensk skogsindustri släpper ut 80 Mton koldioxid på årsbasis.

Jo, det spelar roll. Det är nettot som spelar roll, inte bara utsläppen. Man måste titta på hela kolbalansen och man måste sätta de olika delarna i relation till varandra.

Sverige producerade 2019 totalt 12 miljoner ton pappersmassa, att jämföra med den globala produktionen som var 421 miljoner ton 2018, dvs ca 3%.

Sveriges totala avverkning, ca 80 miljoner m3, ska jämföras med den uppskattade globala avverkningen som är ca 4 000 miljoner m3. Om svenska massafabriker, som använder ca hälften av det virke som avverkas. skulle stå för nästan 1% av de globala utsläppen så betyder det att skogsbruket globalt skulle stå för i princip alla utsläpp av CO2 globalt, vilket naturligtvis inte stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

skogshare  
#640432 För att åstadkomma nödvändig effekt menar jag, att alla aktörer med stora punktutsläpp, inklusive skogsindustrin, enligt lag måste åläggas att avskilja och tillvara / lagra koldioxiden från sina utsläpp med de metoder som finns tillgängliga - BECCS, CCS och CCU, Sedan är givetvis frågan hur de relativt höga kostnaderna för detta ska fördelas mellan aktuella förorenare och staten liksom vilket marknadsföringsvärde som koldioxidavskiljningen kan beräknas få för berörda producenter. När koldioxiden återvinns, i stället för att lagras till höga kostnader, kan det förmodligen ge samma producenter ett betydande ekonomiskt bidrag.   

BECCS    Bio-energy with carbon capture and storage - vid förbränning av biomassa
CCS         Carbon, capture and storage
CCU         Carbon, capture and utilisation ( där koldioxiden återvinns för andra industriella processer )

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Hema  
#640441
Niking skrev:Vi bör ju också komma ihåg att fotosyntiserande växterna är ju koldioxiden onekligen livets gas. Ju högre koldiodhalt, ju högre blir den möjliga tillväxten (inom vissa ramar förstås). Om koldioxhalten i atmosfären understiger ca 0,02 %, kommer de flesta växterna att svälta ihjäl på grund av koldioxidbrist.
/Niklas

Måste blivit något decimalfel där?
Vi är väl nu på 400ppm (parts per million). Det ger 0,0004 => 0,004% om inte jag är inne i en tankevurpa. (fel 0,04%)

Men det är alltså detta innehållet i luften 0,004% (fel 0,04%) som hela klimatet står och faller på enligt viss expertis.

Edit: Va inne i en tankevurpa.. 0,04% ska det vara och inget annat.
Senast redigerad av Hema sön 26 apr 2020, 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Lars Lundqvist SLU  
#640446 400/1000000*100=400/10000=4/100=0,04%

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Avslutat-02  
#640454 0.04%.... det är Sverige som är det som får vågskålen att väga över...
Iallafall om man ska tro vissa organisationer....

Visst ska alla hjälpa till med det som man hävdade var en klimatkris...blev lugnt på detta när annat kom emellan... :d
Men att hävda att Sverige skulle vara och göra den avgörande faktorn är bara löjligt...

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Hema  
#640460
Lars Lundqvist SLU skrev:400/1000000*100=400/10000=4/100=0,04%

Självklart!

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Lars Lundqvist SLU  
#640467
Hema skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:400/1000000*100=400/10000=4/100=0,04%

Självklart!

Och det är just därför som utsläppen av fossilt kol kan påverka mängden koldioxid i luften. Om det hade varit mer koldioxid från början, typ 1-2%, så hade vi kunnat elda fossilt kol otroligt länge utan att det hade haft nån effekt på klimatet.
Fast det hade ju inte varit så bra för oss. 1000 ppm (0,1%) är för högt för att vara bra i längden och 40 000 ppm (4%) är direkt livshotande.

Men återigen, om man ska diskutera utsläpp från olika källor så måste man ha nånting relevant att jämföra med. Fredrik tyckte att människor utandning var irrelevant, men den finns där, som en stor kolkälla. Ett grovt överslag ger att en människa andas ut ca 500 kg CO2 per år. För 8 miljarder människor innebär det 4 miljarder ton per år.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Lars Lundqvist SLU  
#640475 Ett effektivare sätt vore att öka omloppstiderna genom att höjs LSÅ. Det skulle öka tillväxten totalt sett, minska konflikterna med allmänhet och naturvården (eftersom det sänker den totala årliga slutavverkningsarealen) och ger mer kol bundet i växande skog, smatidigt som den avverkade volymen skulle kunna ligga kvar på samma nivå nationellt sett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).