sön 26 apr 2020, 17:17#640473
Hema skrev:Så en omsättningsökninc med 10%, ger 80% vinstökning.. Det låter lite ockervarning om man nu kan uttrycka sig så.
njae så är det väl inte riktigt. Det talar hellre om vilken vinst-marginal företaget haft innan omsättningsökningen.
Räkne exempel med påhittade siiffror
Låt säga företaget har en omsättning på 1 000 000 000 SEK
och på detta 5% vinst eller 50 000 000 SEK
Sen ökar man omsättningen till 1 100 000 000 SEK, dvs 10% ökning
Av dessa 100 000 000 SEK omsättningsökning har man fått ytterligare 40 000 000 SEK i vinst (80% ökning av 50 000 000 SEK=40 000 000 SEK).
Så på de första 1000 miljarderna har man 5 % vinst
På det ytterligare 0.1 miljarderna har man 40% vinst.
Nu är det lättare att förstå att om omsättningen sjunker 10% till 900 000 000 SEK så blir det ganska säkert
röda siffror i resultatet.
Om detta blir bestående under en längre period så måste man minska de fasta kostnaderna, vilket i regel börjar med permitteringar av personal.
Toapapper och annat mjuk/hygien-papper är normalt en väldigt lönsam affär för fiberindustriom.
I det här fallet ska man inte glömma att omsättningsökningen inte beror på ökad konsumtion av toapapper. Det är bara en ökad lagerhållning hos konsumenterna. En en konstant ökning av denna lagerhållning är inte att förvänta. Sannolikt kommer konsumentlagren att minska med tiden till normal nivå. Under denna period med minskning så kommer industrins toapapper försäljning att minska tills konsumentledet återgår till normalt köp/konsumtions-beteende. Eventuellt kommer konsumenterna alltid att sitta på ett större garage-lager vilket gör att tillverkningsindustrin kan återhämta sig lite snabbare från försäljningsminskningen.
Toapappersindustrin är oerhört lönsam men kräver att man har en omsättnings tillräckligt hög för att täcka alla fasta kostnader, industribyggnader, pappersmaskiner (och personal.)
När detta är betalt så är det egentligan bara en fråga om råvarukostanden (och driftkostnaden). Från den punkten är det mycket stor lönsamhet. Även logistikleden och detaljhandel tjänar bra på toapapper, speciellt de som säljer stora volymer i storförpackning.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A