Uppvärmning

Lagning av keramisk insats i vedpanna

10 inlägg 15866 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lagning av keramisk insats i vedpanna

Björn Andersson  
#63932 Är det någon som har erfarenhet eller vet om det går att laga en keramisk insats i en vedpanna.
Pannan är ca 13 år gammal och keramiken är ett minne blott.

Tacksam för svar!

/Björn



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagning av keramisk insats i vedpanna

masterchief  
#63947 Man brukar få köpa en ny sats keramik.
Gjorde det på min HS perifal för 5 år sedan, då var pannan 10år ungefär.

Avatar Fallback

Re: Lagning av keramisk insats i vedpanna

Björn Andersson  
#63954 Är det en specialinsats för just den specifika pannan man har eller finn de någon universalsats?

Mina tanke från början var att gjuta om insatsen själv och undersöker nu vitt och brett om detta är möjligt.

/Björn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagning av keramisk insats i vedpanna

masterchief  
#63957 Ska jag vara ärlig så undersökte jag inte vitt och brett....
Det är i princip 2 keramikblock och ett rör i min panna.
Har inte i huvudet vad det kostade tyvärr...

Avatar Fallback

Re: Lagning av keramisk insats i vedpanna

Henrik Petersen  
#63962 De finns en tråd om just dette på byggahus.se, forum,teknik o vvs, biobränsle.

Lycka till
Henrik

Användarvisningsbild

Re: Lagning av keramisk insats i vedpanna

Fredrik Reuter  
#63966 Hej,
Varje panntillverkare brukar ha sina egna utbyteskit som man kan köpa när de är slut.
Kolla med din panntillverkare om de har sådana kit.

Kanske finns återförsäljare på nätet som har dessa kit, gör en sökning med ditt pannmärke.

Annars kan (kanske) ett alternativ vara att gjuta egna. Då behövs eldfast bruk med chamotte (tror jag ska tilläggas).
Troligtvis måste också dessa konstruktioner armeras.

Avatar Fallback

Re: Lagning av keramisk insats i vedpanna

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63981 http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... jaelv.html länkar lite, mitt svar råkade jag nog ta bort, ops.. :)

Avatar Fallback

Re: Lagning av keramisk insats i vedpanna

Björn Andersson  
#63986 Tack så mycket för alla bra svar. Jag bor ju i Köping där svenska silikaverken ligger så ska höra om de har den nämnda massan att sälja på plats! Återkommer med svar om hur det hela utvecklar sig.

Tack än en gång!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagning av keramisk insats i vedpanna

Torparn79  
#63987
Björn Andersson skrev:Tack så mycket för alla bra svar. Jag bor ju i Köping där svenska silikaverken ligger så ska höra om de har den nämnda massan att sälja på plats! Återkommer med svar om hur det hela utvecklar sig.

Tack än en gång!

farsan har fått keramiken till sin perifalpanna gjuten på silika i köping för ett antal år sedan, det höll bättre än den som kommer ifrån tillverkaren..

Avatar Fallback

Re: Lagning av keramisk insats i vedpanna

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69025 Länk till en bra sida om ni pular med någon äldre vedspis eller söker nya roster till eran panna

http://www.j-davidssons.se/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).