ATV och UTV i skogen

driftproblem...variatorrem?

14 inlägg 5257 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

driftproblem...variatorrem?

Avslutat-01  
#639438 hej
har en CF moto som inte orkar driva bakåt,det går väldigt tungt.

kan det vara variatorremmen?

framåt går oftast bra



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: driftproblem...variatorrem?

anersimyra  
#639440
bork skrev:hej
har en CF moto som inte orkar driva bakåt,det går väldigt tungt.

kan det vara variatorremmen?

framåt går oftast bra

Har det någonsin gått lättare eller är det ett plötsligt uppkommet problem?

Avatar Fallback

Re: driftproblem...variatorrem?

Avslutat-01  
#639443 det är senaste dagarna det har blivit påtagligt...märks på gårdsplan till å med

   TS
Användarvisningsbild

Re: driftproblem...variatorrem?

anersimyra  
#639463
bork skrev:det är senaste dagarna det har blivit påtagligt...märks på gårdsplan till å med

Har du någon funktion som reducerar kraften om du inte trycker in en knapp med tummen på vänster handtag? En möjlighet är annars att variatorn kärvar så att remmen ligger för högt. Framåt är det inte säkert att det märks, men då backen i regel har betydligt sämre utväxling så märks det tydligare.

Avatar Fallback

Re: driftproblem...variatorrem?

Hema  
#639500 Blir det så om remmen är sliten?

Avatar Fallback

Re: driftproblem...variatorrem?

Avslutat-01  
#639504 jag får plocka ner å kolla imorrn få se...lite lättare å se då kanske.
jag har ingen knapp som begränsar men sitter en på vänster sida för tillfällig ökning däremot.

   TS
Avatar Fallback

Re: driftproblem...variatorrem?

Stenmark  
#639546 På min blev infästning i tryckskivan rund"eller vad den heter" så den följde inte med blev sämre och sämre drivning skruva loss bulten som håller variator så ser du om den är nött ska vara en sexkant

Användarvisningsbild

Re: driftproblem...variatorrem?

anersimyra  
#639911
bork skrev:jag får plocka ner å kolla imorrn få se...lite lättare å se då kanske.
jag har ingen knapp som begränsar men sitter en på vänster sida för tillfällig ökning däremot.

Ok, trycker du inte in knappen så har du alltså reducerad kraft och endast 2WD.

Avatar Fallback

Re: driftproblem...variatorrem?

Avslutat-01  
#639916 nej,fyrhjulsdriften har inget med den knappen att göra.
separat knapp för fyrhjulsdrift & diffspärr...har beställt ny rem då det var tydliga tecken på sliten rem i variatorkåpan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: driftproblem...variatorrem?

anersimyra  
#639917
bork skrev:nej,fyrhjulsdriften har inget med den knappen att göra.
separat knapp för fyrhjulsdrift & diffspärr...har beställt ny rem då det var tydliga tecken på sliten rem i variatorkåpan.

På polaris måste man i vart fall vid backning trycka in knappen för att få full effekt på motorn samt 4wD..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: driftproblem...variatorrem?

halvproffs  
#639919 På min gamla 450 var det så dock inte på min 850.

Användarvisningsbild

Re: driftproblem...variatorrem?

anersimyra  
#639968
halvproffs skrev:På min gamla 450 var det så dock inte på min 850.

Lyllo.. :smile: att försöka backa med hydraulvagnen vars drivning sköts med vänster tumme blir ju lite krångligt när samma jävla tumme behövs till den där satans knappen.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: driftproblem...variatorrem?

halvproffs  
#639976 Nej,] min backning med vagnen sköts med höger hand och en vanlig hydraulspak vid Hondaaggregatet som oftast orkar att backa ekipaget utan att hjulingen går. Dock med tändningen på så styrservon fungerar.

Avatar Fallback

Re: driftproblem...variatorrem?

Vilsten  
#640037
anersimyra skrev:
bork skrev:nej,fyrhjulsdriften har inget med den knappen att göra.
separat knapp för fyrhjulsdrift & diffspärr...har beställt ny rem då det var tydliga tecken på sliten rem i variatorkåpan.

På polaris måste man i vart fall vid backning trycka in knappen för att få full effekt på motorn samt 4wD..👍🙂

Säker på det? När jag har provat på min 570 tycker jag det verkar som om fyrhjulsdrift fungerar men för att få diffspärr vid backning krävs att knappen hålls in...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).