Trädfällning (arborist)

Fastfälld av vinden

94 inlägg 31604 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Fastfälld av vinden

Blivande snickare  
vinterrojarn skrev:Jag har inte rekommenderat något utan skrev hur JAG skulle HA gjort.

Ska jag rekommendera något så blir det att banda av och vänta tills vinden gjort jobbet.

Skulle vara bra att göra det klart då att det inte är någonting som du rekommenderar när det uttryckligen är rekommendationer och tips TS söker.

Husqvarna motorsågar

axwell  
Blivande snickare skrev:Skulle vara bra att göra det klart då att det inte är någonting som du rekommenderar när det uttryckligen är rekommendationer och tips TS söker.

Helt klart ett olycksfall i att rekommendera en minst sagt livsfarlig lösning till en person som vi inte vet nåt om beträffande erfarenhet.

Användarvisningsbild

thomasmq  
#639214Tackar för synpunkterna!
Visst, jag är långt ifrån proffs, men det är inte heller första gången jag håller i sågen. 😀

TS
Användarvisningsbild

Vardon  
#639215Har jag bara 4 hjuling med mig brukar jag koppla vändband och dra med vinschen så trädet vrider sig. Annars föredrar jag att dra med traktornhela faderrullan bakåt.

Jag är ingen erfarenhuggare och fäller aldrig nått mer ovanpå. Framför allt resonerar jag att misslyckas jag med tex rotera, kana etc blir det inte så mycket värre än vad det var från början.

Var väl nån här på forumet som råkade illa ut för 1-2 år sedan med fälla ovanpå när det inte föll utan kanade.

Avslutat-02  
axwell skrev:
Blivande snickare skrev:Skulle vara bra att göra det klart då att det inte är någonting som du rekommenderar när det uttryckligen är rekommendationer och tips TS söker.

Helt klart ett olycksfall i att rekommendera en minst sagt livsfarlig lösning till en person som vi inte vet nåt om beträffande erfarenhet.

Vem har rekommenderat något farligt alls.
Eller är det som vanligt, man läser det man vill i den text som står...

"Vinden har blåst en tall in i en annan hos oss, se bild. Kommer ni på ett bättre sätt att få ner den än att kapa nere och vrida ner som i denna video? Tyvärr ligger stammarna ganska mitt på varandra, ingen uppenbar sida att välja."

Vart står det att han vill ha rekommenderade tips?
Står bara "kommer ni på ett bättre sätt"..

För mig och min del kan jag bara skriva det som jag vet fungerar, sedan vad ni andra anser får stå för er, för det är HUR ni gör.

För övrigt så är det diskussion om trädet och tillvägagångs sätt, inte säkerskogs fjantiga utbildning.

Användarvisningsbild

Vardon  
#639217Då skulle frågan först varit vad är ett bättre sätt

Är det snabbare, billigare, säkrare, roligare etc eller så får man svara varför det är bättre.

I så fall säger jag ta dit en stor helikopter lyft rotvälta och hela fan lägg den vid väg kapa och kvista. Säkrare ja, roligare, ja, snabbare och billigare, tveksamt.

Man kan dressera en bäver, är inte snabbare , billigare men roligt.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#639219Nu får du väl ändå ge dig, Röjarn. Att du rekommenderar en livsfarlig metod står nog tämligen klart för alla som läser tråden. Hoppsan, tänkte inte på det.. :oops:

Avslutat-02  
#639220"Fast det är väl inget bra för en som är lite nybörjare, vilket jag får intrycket av här? ^#(^"...

"Hoppsan tänkte inte på det...."
Helt enkelt att folk kan vara nybörjare...
Inget mer med det.

Rekommenderat har jag ej, så försök inte...
Då hade jag skrivit, jag rekommenderar dig att......
Stor skillnad, väldigt stor skillnad....

Avslutat-02  
anersimyra skrev:Nu får du väl ändå ge dig, Röjarn. Att du rekommenderar en livsfarlig metod står nog tämligen klart för alla som läser tråden. Hoppsan, tänkte inte på det.. :oops:

Sluta läsa in skit som inte står, eller hur?
Jag har skrivit hur JAG skulle göra inget mer, sedan har jag gett mitt förslag på rekommendation.... Banda av och vänta tills vinden gjort jobbet.

Användarvisningsbild

anersimyra  
vinterrojarn skrev:"Fast det är väl inget bra för en som är lite nybörjare, vilket jag får intrycket av här? ^#(^"...

Inget mer med det.

Dina bortförklaringar brukar ju vara av det kreativa slaget, var det inte så att du i själva verket beskrev hur man ABSOLUT INTE ska göra med omtanke om trådstartaren.. :-bd

Avslutat-02  
#639225Näpp det var hur jag skulle ha gjort och gör.

Det står det också, eller hur?
Det står inte ...gör så här.
Utan jag skulle ha gjort...

Men för all del ta dit en skördare och lös skiten med den...

Avslutat-02  
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:"Fast det är väl inget bra för en som är lite nybörjare, vilket jag får intrycket av här? ^#(^"...

Inget mer med det.

Dina bortförklaringar brukar ju vara av det kreativa slaget, var det inte så att du i själva verket beskrev hur man ABSOLUT INTE ska göra med omtanke om trådstartaren.. :-bd

Ingen bortförklaring, möjligt en förklaring över att jag inte har rekommenderat något annat än att lämna och låta vinden lösa detta.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#639227Tänkvärt är ändå att du anser att säkra nedtagningar som lärs ut av säker skog är ” fjantiga” och att du deklarerar att du själv skulle ha använt dig av en metod som är själva ” kejsaren ” av farliga metoder..🤔

Avslutat-02  
#639229Jag använder mig av det som jag vet fungerar och som jag gjort många gånger.

Inte av metoder som tar halva dagen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#639230Jag ska kanske nämna att en grabb som gick ut skogsskolan året efter mig omkom på sin första arbetsdag på det nya jobbet efter skolan då han gjorde exakt det du beskriver att du skulle göra. Det första trädet som han fällde på det nya jobbet var en tall som han fällde fast, precis som bilden visar. Han gjorde ett riktskär på den påfällda tallen, när han sen satt an sågen för att göra fällskäret så spjälkade tallen våldsamt och föll över honom och han omkom omedelbart.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar